pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej

Autor książki:

Piotr Śliwiński

Dane szczegółowe:
Wydawca: ZNAK
Oprawa: miękka
Ilość stron: 276 s.
Wymiar: 144x205 mm
EAN: 9788324001538
ISBN: 83-240-0153-0
Data: 2003-03-19
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jaka jest polska poezja ostatnich lat Jak radzi sobie z wyzwaniem wolności, jak podchodzi do kwestii stylu, jak ustosunkowuje się do tradycji, co oznacza dla niej arcydzieło Piotr Śliwiński pisze o tym kompetentnie i przystępnie - na szeroko zarysowanym tle sytuacji literatury i krytyki literackiej lat dziewięćdziesiątych szkicuje analizy wybranych zagadnień z twórczości poetów tak wybitnych jak Herbert, Różewicz czy Barańczak, a także szczegółowo i oryginalnie przedstawia sylwetki twórców młodszego pokolenia - Świetlickiego, Podsiadły i ich następców.

Książka "Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej" - Piotr Śliwiński - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.

Spis treści:

Wstęp

część pierwsza
TRZY PYTANIA NA KONIEC DZIWNEJ DEKADY

  • Gorzej czy normalnie?

  • Upadek języka
    Dojrzewanie parnasu
    Nowa "nowa prywatność"?
    Przewrót albo powrót
    Co ja tutaj robię?
    Oczywistości

Wolność czy wielkość?

  • Dwie dyskusje, dwie literatury?
    Świat nieprzedstawiony czy niewyrażalny?
    Forma formans i forma formata
    Jaki przełom? Oczywiście, romantyczny
    Edek i córa romantyzmu

Sieć czy więź?

  • Uwierzyć by krytykowi
    Konserwatywny anarchista
    Miejsce kanonu
    Skazani na aktualność?
    Powiedz (swoją) prawdę, do tego służysz

część druga
DESTRUKCJE, UPÓR I CIEMNE OLŚNIENIA

  • Zbigniew Herbert: poezja, czyli bunt

  • W kręgu awangardy
    Człowiek, podmiot, "ja"
    Akcenty nad nicością
    Minimum sensu

Nuda według Różewicza

  • Świętość albo nic
    Wszystko albo nic
    Nic albo nic
    Zamiast konkluzji

Stawka większa niż wiersz

  • Zmysły i sensy (Joanna Pollakówna)
    Intymny heroizm (Joanna Pollakówna)
    Forma znaczy format (Julia Hartwig)
    Figury podniebne (Adriana Szymańska)

Stanisław Barańczak: droga ku arcydziełu

  • Czym jest klasyka
    Kunszt i czyn
    Ekstrawagancja i kontradykcje
    Arcydzieło jako wyzwanie i oparcie
    Poeta lector

Wypowiedziane i niewyrażalne. Iwaszkiewicz i Miłosz

  • Szukanie twarzy
    Koniec i forma
    Elegijność hieratyczna
    Hieratyczność uzwyklona
    Dialogi istotne
    O(d)słonięcie

część trzecia
POLOWANIE NA ARCYDZIEŁO

  • Poetyka bez etyki?
    • "Mała rozbita dusza" poetycka
      Ucieczka w nieoznaczoność
      Poetyka bez języka

Wiersze graniczne

  • Zarastanie
    Zbuntowanie
    Zmęczenie
    Zakończenie

Wiersz jako dziennik intymny (O Jacku Podsiadle, 1998)

  • Rozwinąć wstęgę wiersza
    Wzdłuż biograficznej osi
    Pogańska, dytyrambiczna, radosna
    Miłość i droga
    Bawić się formami

Nic prócz wiersza (O Jacku Podsiadle, 2001)

  • Życie książkowe
    Między mistrzami
    Sosnowski i Podsiadło w jednym stali domku?

Solidarność i osobność (O Mariuszu Grzebalskim)

  • Obowiązki realisty
    Współczucie i przeczucie

Poeta wobec kryzysu (1996)

"Historia literatury wchłania wszystko"
Klasycyzm i postmodernizm: albo - albo
W imię dobra i piękna, i życia
Klasycystyczne wezwanie, czyli romantyczny bunt
Postscriptum 2001
Artur Szlosarek
Marzanna Bogumiła Kielar
Krzysztof Fedorowicz

Forma i rozpad (O Dariuszu Susce)

  • Senne widzenie Ocalenie (w) śmierci

Kochanek ostateczności (O Eugeniuszu Tkaczyszynie-Dyckim)

  • Danse macabre, popisowy, lekki
    W środku i nigdzie
    Obecny, osobny

Albo Mickiewicz

  • My z niego wszyscy, a głównie - krytycy
    Tradycja, czyli wariant
    Architektura pamięci
    Perspektywy nowego spotkania

Odwołanie portretu (O Adamie Wiedemannie)

  • Sto procent tautologii
    "paradygmat utworu oddającego ducha"
    To nie ja
    "Soliloquium" - z ostatniej chwili

Kwadratura koła

  • Wysoki, czyli wzniosły?
    Dekada szyderców?
    Manifest, czyli "prospekt sztuki"?

część czwarta
KONIEC CZY POCZĄTEK

  • Epilog: koniec czy początek
    Kariera cudzysłowu

  • Przed wierszem, czyli w utopii
    W wierszu, czyli w środku
    Po wierszu, czyli nigdzie

Nota bibliograficzna

Indeks osób