pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego

Autor książki:

Tadeusz Lubelski

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Oprawa: miękka
Ilość stron: 365 s.
Wymiar: 155x240 mm
EAN: 9788370524388
ISBN: 83-7052-438-9
Data:2001-01-08
Cena wydawcy: 31.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

"We Francji dzieli się historię najnowszą na okres przed Nową Falą i po Nowej Fali." - pisze historyk kina Rene Predal. Wszędzie zresztą, także w Polsce - choć wielu ważnych nowofalowych filmów u nas nie wyświetlano - wciąż żywa jest legenda tego nurtu, który przeobraził współczesną kulturę, dopuszczając na ekran strumień życia i prywatność młodych autorów. Nowa Fala Tadeusza Lubelskiego jest pierwszą w naszym piśmiennictwie monografią tego zjawiska. Autor przedstawia całą historię nurtu filmowego. Jego źródła wywodzi z młodzieńczego doświadczenia okupacji przez przyszłych autorów, którzy w przeżywaniu kina znajdowali rekompensatę za ówczesne upokorzenie. Omówiona zostaje "polityka autorska" wypracowana w latach 50. na łamach miesięcznika "Cahiers du Cinema". Poddane zostają analizie najważniejsze filmy - od zapowiedzi nurtu (jak I Bóg stworzył kobietę Vadima), poprzez jego arcydzieła (Czterysta batów Truffaut, Hiroszima moja miłość Resnais, Do utraty tchu Godarda), po utwory, które wyznaczyły jego zmierzch. Otrzymujemy też opis późniejszej recepcji nurtu. Na drugą część książki składają się szkice monograficzne poświęcone twórczości trojga wybitnych autorów Nowej Fali: Francois Truffaut, Agnes Vardy i Erica Rohmera. Wartości, jakie niesie ze sobą książka Lubelskiego, są trojakiego rodzaju: estetyczne, poznawcze i intelektualne. Estetyczne - bo praca napisana została z dużą werwą, a czyta się ją jak sensacyjną powieść. Poznawcze - bo przedstawia sporo mało znanych faktów, opinii i wypowiedzi na temat Nowej Fali. Intelektualne - bo proponuje nowe odczytania znanych filmów. (z recenzji Łukasza Plesnara) Tadeusz Lubelski - ur. 1949 w Gliwicach, krytyk i historyk filmu, tłumacz. Wykłada historię kina w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest zastępcą naczelnego redaktora miesięcznika "Kino", stale współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym". Opublikował m.in.: Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (1984), Strategie autor-skie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992, II wyd. 2000), Kino Krzysztofa Kieślowskiego (red., 1997); jako tłumacz - Romanse i poematy Aleksandra Wertyńskiego (1996). Lata 1989-1993 spędził we Francji, jako lektor języka polskiego na Sorbonie. Mieszka w Krakowie.

Książka "Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego" - Tadeusz Lubelski - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Spis treści:

WSTĘP:

czyli Ręć argumentów przeciw opinii, że pisanie książki o Nowej Fali jest zajęciem zbędnym

CZĘŚĆ I: NURT

ROZDZIAŁ l: KINOFILIA, CZYU WYŁONIENIE SIĘ GRUPY
Wtajemniczeni z katakumb
Pierwsza faza wtajemniczenia: kluby filmowe
Druga faza wtajemniczenia: Filmoteka
Trzecia faza wtajemniczenia: redakcja
„Cahiers du Cinema"

ROZDZIAŁ 2: POLITYKA AUTORSKA, CZYU PROGRAM
Dwa manifesty
„Polityka autorska" jako polityka redakcyjna
Kult reżyserii
Lekcje u Hitchcocka

ROZDZIAŁ 3: TRZY SEZONY JASKÓŁEK, CZYLI START
Zwiastun pierwszy: „odnowa" w krótkim metrażu
Zwiastun drugi: ciało Brigitte Bardot
Zwiastun trzeci: uśmiech Jeanne Moreau
Zwiastun czwarty: krytyk jako autor-profesjonalista
Filmografia

ROZDZIAŁ 4: SEZON ARCYDZIEŁ, CZYLI WZLOT
Czterysta batów, czyli Bezustanne tarapaty
• Od Strachu przed Paryżem do Czterystu batów
• Lektura autobiograficzna, czyli Między trzynastym a siedemnastym rokiem życia
• Lektura psychoanalityczna, czyli Ciąg hipotez na temat matki
• Lektura socjologiczna, czyli 0 zrozumienie dla nastolatków
• Lektura autotematyczna, czyli Manifest Nowej Fali
Hiroszima moja miłość, czyli Powrót Orfeusza
• Film (w filmie) przeciw wojnie
• Film o zapominaniu
• Film o odzyskiwaniu wszechświata
Do utraty tchu, czyli Wszystko jest dozwolone
• Reżyseria jako tyrania dowolności
• Dezynwoltura jako estetyka
• Bohater jako medium epoki
Filmografia

ROZDZIAŁ 5: PIĘĆ KOLEJNYCH SEZONÓW, CZYLI ODPŁYW
„Anormalnie dobra sytuacja"
„Król jest nagi"
Śpiewny finał

ROZDZIAŁ 6: CZTERDZIEŚCI LAT PÓŹNIEJ, CZYU BILANS
Spójna szkoła artystyczna
Zarys nowofalowej estetyki
Mitologia młodości
Pokrewieństwa i kontynuacje

CZĘŚĆ II: AUTORZY

ROZDZIAŁ 7: FRANCOIS TRUFFAUT, CZYU DZIECKO KINA
Francois-Jekyll i Truffaut-Hyde
Opowieści o Doinelu
Gry z gatunkiem
Trójkąty Roche`go
We władzy kobiet
Ameryka
Powołanie pedagoga
Szukanie ojca
Autoportrety
Biofilmografia

ROZDZIAŁ 8: AGNES YARDA, CZYU ESEISTKA Z ULICY DAGUERRE`A
Warsztat kłamliwej dokumentalistki
Prekursorka Nowej Fali
Wędrujące kobiety i śmierć
Kobiece spojrzenie
Moment walki
Rlmy-bliźnięta
Filmy o kinie: hołd i zabawa
Dokument jako autoportret
Biofilmografia

ROZDZIAŁ 9: ERIC ROHMER, CZYU PROFESOR WIERNOŚCI
Pół wieku autorskiej konsekwencji
Opowieści o mężczyznach

BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
INDEKS FILMÓW
SUMMARY