pokaz koszyk
tylko: autor tytuł  24h
»
»
»
Lekcje uważności.. Moderniści i realizm
książka:

Lekcje uważności.. Moderniści i realizm

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wyd.: 2018
Oprawa: miękka
Ilość stron: 378 s.
Wymiar: 143x205 mm
EAN: 9788301197896
ISBN: 978-83-0119-789-6
Data: 2018-04-16
Cena: 41.18  Cena wydawcy: 49.00 zł Oszczędzasz: 7.82 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Lekcje uważności.. Moderniści i realizm - Ewa Paczoska - opis książki:

Książka jest poświęcona przygodom realizmu - jednej z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych i kontrowersyjnych kategorii w historii literatury. Ewa Paczoska przypomina formuły realizmu, które proponowali pisarze pod koniec XIX wieku, wskazując drogi przemian realizmu w kolejnym stuleciu. Autorka zanurza się w czas powstania powieści, przywołuje doświadczenia jej ówczesnych czytelników, sięga do literatury i prasy tamtej epoki. Proponuje też wycieczkę w przyszłość i nowe spojrzenie na realizm z punktu widzenia estetyki współczesnego performance u.

W pierwszej części książki autorka pokazuje, jak pisarze przełomu XIX i XX wieku borykają się z nowymi pytaniami o status realności, wynikającymi z doświadczeń nowoczesnego podmiotu, a także z faktu, że przedstawienia realistyczne wykorzystuje w coraz większym stopniu literatura popularna. Głównymi bohaterami są tu Bolesław Prus i Henry James (jako pisarze i autorzy refleksji z kręgu teorii powieści), którzy przeprowadzają w swojej twórczości charakterystyczne "lekcje uważności" - jako przeciwwagę dla uwagi rozpraszanej przez nowoczesną kulturę miejską (charakteryzującej się nadmiarem znaków), a jednocześnie ściśle kontrolowanej przez systemy władzy politycznej oraz ekonomicznej. Celem artystów było poszukiwanie tego, co przeoczane przez widowiska "uwagi" organizowane przez społeczeństwo spektaklu i dyktowane przez dysponentów kultury, także poszukiwanie tego, co ukrywa się poza obrębem oficjalnych dyskursów. Analizując "lekcje uważności", autorka przywołuje zarówno pisarzy kojarzonych raczej z "tradycyjnym" realizmem, jak i tych, którzy zaistnieli w historii literatury jako radykalni eksperymentatorzy i burzyciele powieściowej formy. Dla nich wszystkich, zdaniem autorki, ważny pozostaje imperatyw prawdy. Nie opuszczają oni obszaru realizmu, tylko wciąż, w różnych kierunkach, rozszerzają jego pole i testują jego granice. Program nowego realizmu, który proponują Prus i James, zmierza od formuły "reprezentacji" do formuły "obecności". Ta propozycja wskazuje już drogi przemian realizmu w XX wieku.

Część II książki, Poszerzanie obszaru, rozpoczyna się od szkiców ilustrujących borykanie się z problematyką realności na początku XX wieku na przykładzie fenomenu panoramy i prób jej literackiego dopełnienia. U schyłku wieku XIX powieść traktuje się często, także w polskiej krytyce literackiej, jako wzór przebrzmiały, bo związany z kanonem realizmu. Odchodzi się od modeli klasycznej powieściowej fabuły, zmienia status "zdarzenia", porzuca reguły gry z czytelnikiem. Jednocześnie powieść wciąż pozostaje podstawowym (mimo młodopolskiej kariery dramatu, poezji i powszechnej praktyki międzyrodzajowych mieszanek) gatunkiem umożliwiającym realizację fundamentalnych zadań poznawczych literatury: tych związanych z odkrywaniem tajemnic psychiki i tych skierowanych w stronę demistyfikacji społecznych stereotypów. Najradykalniejsi z destruktorów wzorców prozy realistycznej (Tadeusz Miciński, Karol Irzykowski) powieściowość negują i kompromitują, aby do niej powracać. Powieściowość łączy się bowiem z poszukiwaniem tak ważnej dla modernistów "całości" - w sensie kompozycyjnym i filozoficznym. Następnie przedmiotem refleksji są: międzywojenne rozpoznawanie realizmu jako metody twórczej, eksperymenty realistów tego czasu (na przykładzie Karola Irzykowskiego i Virginii Woolf), zmaganie się z kategorią przedstawialności świata (które autorka analizuje, przywołując utwory zapisujące doświadczenia I wojny światowej i powojennej "normalności").

Aneks zawiera dwa szkice o epopei. W rozdziale zatytułowanym Zamiast zakończenia autorka pokazuje przygody realistów z grupy "Przedmieście" w rzeczywistości PRL-u. Uwagi końcowe kierują ku współczesnej poetyce performance u - ta forma sztuki organizuje dziś "lekcje uważności" podobne do tych, które proponowali czytelnikowi modernistyczni powieściopisarze.

Książka „Lekcje uważności.. Moderniści i realizm” - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe PWN.

Książka posiada 378 stron i została wydana w 2018 r.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
  Bądź pierwszy - napisz opinię, recenzję o książce "Lekcje uważności.. Moderniści i realizm"
Ewa Paczoska - autor m.in.:
Konstelacje Stanisława Brzozowskiego - okładka książki
Konstelacje Stanisława Brzozowskiego Urszula Kowalczuk, Andrzej Mencwel, Ewa Paczoska, Paweł Rodak (red.);
Doświadczenie nowoczesności. Perspektywa - okładka książki
Doświadczenie nowoczesności. Perspektywa polska-perspektywa... Ewa Paczoska, Joanna Kulas, Mikołaj Golubiewski;
Bardowie - okładka książki
Bardowie Jadwiga Sawicka, Ewa Paczoska (red.);
Prus i inni. Prace ofiarowane Profesorowi - okładka książki
Prus i inni. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi... Jakub A. Malik, Ewa Paczoska (red.);
Kupujący tę pozycję zamówili również:
Produkty podobne:
Bolesław Prus. Pomiędzy tekstami - okładka książki
Bolesław Prus. Pomiędzy tekstami Dariusz Piechota, Agnieszka Trześniewska (red.)