pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Edukacja filozoficzna dla klasy 1 gimnazjum

Dane szczegółowe:
Wydawca: Stentor
Rok wyd.: 2001
Oprawa: miękka
Ilość stron: 126 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788386018819
ISBN: 83-86018-81-X
Data:2001-01-19
Cena wydawcy: 18.90 złpozycja niedostępna

Opis podręcznika:

Podręcznik dla I klasy gimnazjum
Pierwszy z serii podręczników dla gimnazjum realizujących założenia programu edukacji filozoficznej opartego na obowiązującej Podstawie programowej. Rozumiana jako ścieżka edukacyjna, filozofia w gimnazjum ma być kontekstem dla przedmiotów ogólnokształcących (przede wszystkim języka polskiego oraz historii, ale także fizyki, matematyki czy biologii). Autorzy proponują nowe spojrzenie na odwieczne problemy filozoficzne, zachęcając uczniów do próby samodzielnego zmierzenia się z nimi. Więcej tu ćwiczeń niż wykładu, własnego wysiłku niż przyswajania gotowej wiedzy.

Podręcznik „Edukacja filozoficzna dla klasy 1 gimnazjum” - oprawa miękka - Wydawca: Stentor.

Spis treści:

OD AUTORÓW

1. JAK POWSTAŁA FILOZOFIA?

2. PRZED FILOZOFIĄ BYŁ MIT
Mit najstarszą opowieścią. Potrzeba sensu. Mit tłumaczeniem zagadek życia i świata.

3. FILOZOFIA PRZEKRACZA ŚWIAT ZMYSŁÓW
Tales z Miletu. Poszukiwanie zasady.

4. DLACZEGO GRECJA?
Podróże i poznanie. Wiedza a religia. Grecy i ich bogowie.

5. FILOZOFIA JAKO UMIŁOWANIE MĄDROŚCI
Słowo "filozofia". Filozoficzne zdziwienie. Bezinteresowność zdziwienia.

6. KIEDY PYTAMY FILOZOFICZNIE?
Pytanie filozoficzne. Odpowiedź na pytanie filozoficzne. Pytanie o sens.

7. ŁAD, PORZĄDEK I GRECKI ROZUM
Nasz rozum wywodzi się z Grecji. Myślenie racjonalne.

8. CNOTA, CZYLI DOSKONAŁOŚĆ
Dwa pytania. Szczęście a cnota.

9. DLACZEGO WARTOŚĆ JEST WARTOŚCIOWA?
Co to jest wartość? Obiektywizm wartości. Hierarchie wartości. Życiowe wybory między wartościami. Jak poznajemy wartości?

10. KIM JESTEM, GDY JESTEM SOBĄ?
Kim właściwie jestem? Być sobą. Poznaj samego siebie!

11. CO TO ZNACZY, ŻE MAM SWOJE MIEJSCE W ŚWIECIE?
Rzeczy i ich miejsca. Miejsce człowieka w świecie. Kształtowanie swojego miejsca. Przywiązanie do miejsca. Miejsca właściwe i niewłaściwe, lepsze i gorsze.

12. CO RZĄDZI NASZYM ŻYCIEM: PRZEZNACZENIE CZY PRZYPADEK?
Dokąd to wszystko zmierza? Kierowanie własnym życiem. Czy przyszłość da się przewidzieć? Nieubłagany los jako temat tragedii greckiej.

13. CZY LEPSZE SĄ RZECZY ZMIENNE CZY NIEZMIENNE?
To, co zmienne, i to, co niezmienne. Czy lepsze są rzeczy zmienne czy niezmienne? Zmiana i ruch. Pierwszy Poruszyciel. Poszukiwanie istoty rzeczy w zmiennym świecie. Zmienność i niezmienność a ludzkie postępowanie.

14. DLACZEGO CZAS STAŁ SIĘ HISTORIĄ?
Jak poznajemy dawne czasy? Wspólna historia wszystkich ludzi. Czy historia słucha jakichś reguł lub praw? Historia i czas. Nieuchronność czasu.

15. GRANICE EUROPY ZAKREŚLA KULTURA EUROPEJSKA I WARTOŚCI W NIEJ RESPEKTOWANE
Co to jest Europa? Granice Europy. Kultura europejska. Wartości europejskie.

16. PO CO LUDZIOM POTRZEBNE SĄ PRAWA?
Co to znaczy posiadać prawo do czegoś? Czy istnieją prawa przysługujące zawsze wszystkim ludziom? Skąd się biorą prawa powszechne?

17. CZY AUTORYTET MOŻE CZASEM BYĆ FAŁSZYWY?
Być lubianym i być autorytetem. Potrzeba autorytetów. Co to znaczy prawdziwy autorytet?

18. DLACZEGO DO DZISIAJ NIE WYMYŚLONO NICZEGO LEPSZEGO OD DEMOKRACJI?
Społeczność zwierząt i społeczeństwa ludzkie. Co to jest demokracja? Demokracja a sztuka przekonywania innych. Blaski i cienie demokracji. Niezadowolenie filozofów z demokracji. Filozofowie próbują naprawić demokrację. Wartości demokratyczne.

DODATEK: TROCHĘ HISTORII
Sokrates
Platon
Arystoteles

INDEKS TERMINÓW I ZAGADNIEŃ FILOZOFICZNYCH

INDEKS OSÓB
--