pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki

Autor książki:

Dariusz Kosiński

Dane szczegółowe:
Wydawca: Societas Vistulana
Oprawa: miękka
Ilość stron: 407 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788388385506
ISBN: 83-88385-50-X
Data: 2005-07-07
Cena wydawcy: 32.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Termin Dramaturgia praktyczna, zapożyczony od Emila Derynga, oznacza zbiór praktycznych zasad i rad przydatnych w rozwiązywaniu codziennych problemów pracy aktorskiej. Kosiński podejmuje próbę zrekonstruowania ogólnych reguł kształtujących obraz polskiego aktorstwa w XIX wieku. Przedmiotem analizy są świadectwa pisane epoki – przede wszystkim recenzje oraz podręczniki sztuki aktorskiej pochodzące z trzech wówczas najważniejszych ośrodków polskiego życia kulturalnego – Warszawy, Krakowa i Lwowa. Zachowując układ diachroniczny, praca przedstawia w sześciu częściach dziewiętnastowieczne sądy na temat przebiegu procesu pracy nad rolą, począwszy od wymagań związanych z predyspozycjami do wykonywania zawodu, a na sposobach scenicznego użycia głosu, mimiki, charakteryzacji, kostiumu kończąc. Plastyczny język Autora, anegdotyczny ton narracji oraz stare fotografie aktorów – sław tamtej epoki – sprawiają, że publikacja Kosińskiego jest lekturą nie tylko dla teatrologów, lecz wszystkich pragnących zagłębić się w klimat ówczesnego barwnego świata artystycznego. Książka stanowi kontynuację poszukiwań badawczych, których filozoficzne podstawy zostały sformułowane w pozycji z 2003 roku "Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku” – główne problemy. Autor konsekwentnie pozostaje w kręgu światopoglądu teatralnego epoki, która go fascynuje, widząc w sztuce aktorskiej XIX wieku odrębną "wielką konwencję”.

Książka "Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki" - Dariusz Kosiński - oprawa miękka - Wydawnictwo Societas Vistulana.

Spis treści:

Uwagi wstępne ● I. Wymagania podstawowe ● 1. Warunki powierzchowności ● 2. Głos ● 3. Cechy osobowości ● II. Praca nad sobą ● 1. Talent i praca ● 2. Podążając za zmiennością świata ● 3. Wykształcenie ● III. Repertuar aktorski ● 1. Specjalizacja i wszechstronność ● 2. Jakie role ● 3. Emploi ● IV. Praca nad rolą ● V. Środki wyrazu ● 1. Wymowa sceniczna ● 2. Mimika ● 3. Charakteryzacja i kostium ● VI. Patrząc z widowni ● 1. Uczucie sceniczne ● 2. Między wyrazistością a subtelnością ● 3. Szlachetne umiarkowanie ● Zamiast zakończenia