
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Politechnika Częstochowska |
Format: | |
Ilość stron: | 141 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788365976185 |
Data: | 2025-06-12 |
Opis e-booka:
Uwzględniając przesłanki, które wyznaczają zadania dla zarządu w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku szpitala, w monografii przeprowadzono pogłębioną analizę zagadnień dotyczących skuteczności zarządzania w wybranych obszarach funkcjonalnych szpitala, a zwłaszcza zarządzania przez kompetencje zwiększającego skuteczność pracy personelu pielęgniarskiego.Autorki zdefiniowały wizerunek szpitala jako niematerialny obraz placówki postrzegany przez otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne, kształtowany przez warunki pracy i poziom jakości świadczonych usług medycznych. Jakość świadczeń medycznych szpitala przedstawiły jako wypadkową wyposażenia w sprzęt diagnostyczny, terapeutyczny, rehabilitacyjny itp. (aspekt materialny) oraz wiedzę, umiejętności, kompetencje i zaangażowanie personelu (aspekt niematerialny).
Monografia, dzieło o charakterze teoretyczno-empirycznym, składa się z czterech rozdziałów, których kolejność i zakres zostały dostosowane do poruszanego tematu i zakresu wybranych zagadnień.
W rozdziale pierwszym omówiono zadania i rodzaje zakładów opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki szpitali, specyfiki ich funkcjonowania jako podmiotów publicznych i niepublicznych, celów ich tworzenia oraz aktów prawnych, co do których przestrzegania są zobowiązane. W dalszej części tego rozdziału omówione zostały kwestie związane z wizerunkiem organizacji. Wyróżniono elementy składowe wizerunku organizacji, sposoby jego kształtowania i znaczenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Wskazano na marketingowe znaczenie wizerunku placówki medycznej funkcjonującej w warunkach rynku konkurencyjnego.
Rozdział drugi został poświęcony zagadnieniom związanym z pozyskiwaniem wartościowego, dobrze wykwalifikowanego i kompetentnego personelu do pracy w szpitalu. Scharakteryzowano również przebieg procesu zarządzania wizerunkiem szpitala, jak należy go tworzyć i z jakimi zagrożeniami trzeba się mierzyć.
W rozdziale trzecim scharakteryzowano kompetencje pracownicze jako obiekt zarządzania. Przedstawiono kompetencje przypisywane personelowi pielęgniarskiemu. Porównano sytuację kompetencji personelu pielęgniarskiego w innych krajach, by móc je skonfrontować z kompetencjami personelu pielęgniarskiego w Polsce.
W rozdziale czwartym dokonano prezentacji koncepcji badawczej oraz wyników własnych badań empirycznych. Wyniki przeprowadzonych badań ukazują różnorodność spojrzeń na wizerunek szpitala przez poszczególne grupy badanych pacjentów. Z przeprowadzonych badań uzyskano wskazówki pomocne dla kadry zarządzającej dotyczące badanych obszarów: bezpieczeństwo, niezawodność, empatia, kompetencje oraz reakcja na oczekiwania pacjenta. Przyczyniły się one do powstania modelu zrównoważonego zarządzania wizerunkiem szpitala w wymiarze jakościowym.
E-book „Zarządzanie wizerunkiem szpitala. Zagadnienia wybrane” - Wydawca: Politechnika Częstochowska.
Spis treści:
Rozdział
Istota i znaczenie wizerunku szpitala
1.1. Pojęcie wizerunku organizacji i jego rodzaje
1.2. Czynniki wpływające na kształtowanie wizerunku
1.3. Szpital jako rodzaj zakładu opieki zdrowotnej
1.4. Proces budowania wizerunku szpitala
Rozdział 2
Personalne uwarunkowania wizerunku szpitala
2.1. Współczesne podejścia w zarządzaniu zasobami ludzkimi
2.2. Wykwalifikowany personel i jego rola w budowaniu wizerunku szpitala – kształtowanie marki pracodawcy
2.3. Kompetencje pielęgniarskie w zarządzaniu wizerunkiem szpitala
2.3.1. Zadania zawodu pielęgniarki i zespołu pielęgniarskiego
2.3.2. Kwalifikacje a kompetencje pielęgniarskie
Rozdział 3
Rola menedżerów w zarządzaniu wizerunkiem szpitala
3.1. Zachowania i działania kadry kierowniczej w kluczowych obszarach funkcjonalnych szpitali
3.2. Zarządzanie kompetencjami pracowniczymi w szpitalu
Rozdział 4
Wizerunek szpitala jako efekt jakości świadczeń medycznych i kompetencji personelu pielęgniarskiego
4.1. Charakterystyka próby badawczej i metodyki badań
4.2. Wpływ jakości usług medycznych i świadczeń personelu pielęgniarskiego na wizerunek szpitala w świetle odpowiedzi respondentów
4.3. Kompetencje pielęgniarskie jako determinanta wizerunku szpitala
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik