Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym
Eligiusz Madejski

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | AWF Kraków |
Format: | |
Ilość stron: | 229 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788362891221 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
Niniejsza praca składa się z trzech integralnie złączonych ze sobą części. W pierwszej części zawarto teoretyczne podstawy badań, przedstawiając krótką charakterystykę rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście ich aktywności ruchowej. Opisane są czynniki determinujące aktywność ruchową uczniów klas I–III w zreformowanym systemie edukacyjnym, uwzględniając również środowisko rodzinne. Część druga to opis metodologicznych i organizacyjnych założeń badań własnych, z wymaganą charakterystyką badanej populacji. Część trzecia zawiera analizę i interpretację wyników badań, które są empiryczną odpowiedzią na zagadnienia szczegółowe, dotyczące wybranych uwarunkowań uczestnictwa w aktywności ruchowej uczniów w młodszym wieku szkolnym. W tej części (rozdział czwarty),zamieszczone są także podsumowania i wnioski.
E-book „Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym” - Wydawca: AWF Kraków.
Spis treści:
Wstęp 5
Rozdział I Teoretyczne podstawy badań . 9
1.Charakterystyka dzieci w młodszym wieku szkolnym . 9
2.Czynniki determinujące aktywność ruchową uczniów klas I-III .. 14
2.1. Rola rodziny w rozwoju dziecka i jego aktywności ruchowej 16
2.2. Rola szkoły w przygotowaniu dziecka do uczestnictwa w aktywności ruchowej . 18
2.2.1. Reformowanie nauczania wczesnoszkolnego a wychowanie fizyczne ... 19
2.2.2. Istota i znaczenie pojęć - integracja, kształcenie zintegrowane 25
2.2.3. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – oczekiwania a stan rzeczywisty .. 28
2.2.4. Planowanie pracy w kształceniu zintegrowanym .. 32
2.3. Współpraca szkoły i rodziny w zakresie edukacji fizycznej najmłodszych uczniów 33
Rozdział II Metodologia badań ... 37
1. Cel badań .. 37
2. Pytania i hipotezy badawcze ... 38
3. Zmienne i ich operacjonalizacja . 39
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze .42
5. Dobór próby i organizacja badań ... 48
6. Charakterystyka badanej populacji . 51
7. Metody statystycznej analizy wyników badań . 55
Rozdział III Analiza wyników badań ... 58
1. Aktywność ruchowa dzieci w młodszym wieku szkolnym .. 58
2. Wybrane osobnicze uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym 67
2.1. Wiedza o kulturze fizycznej uczniów klas I-III 67
2.2. Umiejętności ruchowe uczniów klas I-III...76
3. Wybrane rodzinne uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym 79
3.1. Aktywność ruchowa rodziców 79
3.2. Aktywność ruchowa rodziców i jej uwarunkowania a aktywność ruchowa dziecka . 88
3.3. Zainteresowanie rodziców kulturą fizyczną dzieci ... 90
4. Wybrane szkolne uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym . 98
4.1. Aktywność ruchowa nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej . . 98
4.2. Przygotowanie nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia zajęć wf ..104
4.3. Stan środków dydaktycznych do realizacji zajęć ruchowych w klasach I-III szkoły podstawowej 109
5. Różne aspekty realizacji zajęć ruchowych w systemie kształcenia zintegrowanego .. 113
6. Współpraca szkoły z rodzicami uczniów klas I-III w zakresie edukacji fizycznej .122
Rozdział IV Podsumowanie i wnioski 127
Piśmiennictwo .. 132
Aneks .. 151
I Wykaz szkół i klas uczestniczących w badaniach ... 152
II Tabele .. 153
III Ryciny 181
IV Spis tabel w tekście pracy 182
V Spis rycin w tekście pracy 185
VI Spis tabel w aneksie ... 187
VII Spis rycin w aneksie 190
VIII Załączniki ... 191
Summary ... 229