Środki retoryczne w manifestach organizacji Al-Kalida i Państwo Islamskie
Marcin Styszyński

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 110 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323235866 |
Data: | 2025-07-14 |
Opis e-booka:
Przedmiotem badań w niniejszej książce są rozmaite środki retoryczne zawarte w manifestach ugrupowań Al-Kaida i Państwo Islamskie. Organizacje te odwołują się w kampanii wizerunkowej i agitacyjnej do arabskiej retoryki polityczno-religijnej czerpiącej wpływy z norm klasycznej sztuki oratorskiej oraz zasad dyskursu liturgicznego. Książka zawiera pięć rozdziałów, wstęp oraz zakończenie. Na początku pracy omówiono zagadnienia związane z politycznym islamem i ideologią radykalnych grup islamistycznych, a także zaprezentowano koncepcję współczesnej retoryki polityczno-religijnej w świecie arabskim. Rozważania zawarte w trzecim i czwartym rozdziale są ściśle związane z zasadniczą częścią pracy i dotyczą zastosowania określonych reguł klasycznej retoryki arabskiej przez organizacje Al-Kaida i Państwo Islamskie. Przedmiotem analiz są manifesty liderów Al-Kaidy opublikowane w latach 2001-2011, a także wystąpienia i oświadczenia przywódcy Państwa Islamskiego Abc bakara al- Bacdādīego. Piąty rozdział poświęcony jest z kolei nowatorskim technikom perswazji stosowanym przez ugrupowanie Państwo Islamskie, które wykorzystuje w swojej działalności metody perswazji charakterystyczne dla środków masowe komunikacji związanych z serwisami internetowymi, ilustrowanymi czasopismami, materiałami multimedialnymi oraz społecznościowymi.
E-book „Środki retoryczne w manifestach organizacji Al-Kalida i Państwo Islamskie” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
1. Podłoże ideologiczne współczesnych ugrupowań dżihadystycznych 11
1.1. Historyczne źródła islamu politycznego 11
1.2. Znaczenie dżihadyzmu dla ugrupowań Al-Kaida i Państwo Islamskie 14
2. Koncepcja współczesnej retoryki polityczno-religijnej w świecie arabskim 22
2.1. Stan badań 22
2.2. Zasady klasycznej retoryki arabskiej 28
2.3. Środki retoryczne w dyskursie liturgicznym 31
2.4. Retoryka wizualna 34
3. Środki retoryczne w manifestach liderów organizacji Al-Kaida 37
3.1. Korzystanie z reguł ma’ānī 37
3.2. Zastosowanie pojęcia iqtibās 48
3.3. Znaczenie figur retorycznych baycān i badī’ 52
3.4. Styl oświadczeń regionalnych oddziałów Al-Kaidy 60
4. Reguły balāġa w wystąpieniach Abū Bakra al-Baġdādīego 63
4.1. Zastosowanie struktury kazań 63
4.2. Korzystanie z bayān i badī 68
5. Siła perswazji zaplecza medialnego grup dżihadystycznych 75
5.1. Rozwój kampanii medialnej 75
5.2. Retoryka wizualna Al-Kaidy 77
5.3. Narracja raportów Dā’iš z pola walki 79
5.4. Nowatorskie środki perswazji w mediach Państwa Islamskiego 82
5.4.1. Czasopismo „Dabiq” 82
5.4.2. Korzystanie z mediów społecznościowych 84
Zakończenie 93
Bibliografia 97
Indeks osób 105
Summary (Rhetorical devices in Al-Qaeda and Islamic State manifestos) 109