E-book:
Rzeczywistość zanimowana. Kreskówki w kulturze, nauce i społeczeństwie

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 318 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323239574 |
Data: | 2025-07-11 |
Cena wydawcy: 49.00 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Rzeczywistość zanimowana. Kreskówki w kulturze, nauce i społeczeństwie to projekt studentek i studentów filmoznawstwa z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Monografia stanowi zbiór referatów uczestniczek oraz uczestników planowanej, ogólnopolskiej, studencko-doktoranckiej konferencji naukowej. Zgłębia rzadko poruszany w obrębie polskiej humanistyki temat animacji seryjnej, a także otwiera furtkę do dalszych rozważań na temat współczesnej kultury masowej.
E-book „Rzeczywistość zanimowana. Kreskówki w kulturze, nauce i społeczeństwie” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
Weronika Andrzejewska, Krzysztof Czyżak Wstęp. Od Kota Feliksa do BoJacka – nowa definicja kreskówki w kontekście tradycji animacji seryjnej 9
CZĘŚĆ I Animacje seryjne w przestrzeni kultury 31
Michał Pokrowiecki Kolorowa apokalipsa – konwencja post-apo w serialach animowanych dla młodzieży na przykładach Adventure Time oraz Kipo and The Age of Wonderbeasts 33
Daniel Nikodemski Cowboy Bebop i Samurai Jack jako ponowocześni przewodnicy po przyszłości 53
Noemi Kicyła Gnostycyzm, kabała i europejska alchemia… w anime? Fascynujący mariaż Wschodu i Zachodu w Fullmetal Alchemist: Brotherhood (jap. 鋼の錬金術師 FULLMETAL ALCHEMIST Hagane no Renkinjutsushi , 2009–2010) 77
Weronika Andrzejewska Over the Garden Wall , czyli intertekstualna podróż po świecie zmarłych i opowieść o dorastaniu 103
Anna Celska BoJack Horseman jako przykład kina empatycznego 129
CZĘŚĆ II Animacje seryjne w kontekstach naukowych 143
Kamil Smoczyński Osamu Tezuka a Ameryka: Mighty Atom wobec nastrojów antynuklearnych, wpływów Disneya oraz emancypacji robotów 145
Daria Grabarek Slapstick i groza w Chojraku – tchórzliwym psie . O autorskim stylu Johna R. Dilwortha na tle tradycji amerykańskiej kreskówki telewizyjnej 163
Michael R. Kearney Stealing Christmas: The Epideictic Rhetoric of the Grinch 179
Emilia Zacharczuk Isekai jako gatunek 191
CZĘŚĆ III Animacje seryjne wobec tematyki społecznej 207
Barbara Sitko Promocja idei wegetarianizmu na przykładzie serialu animowanego Aparatka 209
Anita Kwiatkowska Wartości edukacyjne serialu animowanego My Little Pony: Friendship Is Magic – czyli jak stworzyć przyjaźń? 225
Dorota Żak Jak pokazać wojnę w serialu animowanym? Przypadek Awatara: Legendy Aanga 243
Natalia Szymańska Big Mouth – o krok za daleko czy krok w dobrą stronę? Kontrowersyjny temat dziecięcej seksualności w animacji 261
Krzysztof Czyżak Inność prześladowana – metafora społeczna w serialach animowanych X-Men: The Animated Series (1992–1997), X-Men: Evolution (2000–2003) oraz Wolverine and the X-Men (2009) 273
Daria Banasiewicz Horror, karykatura i problemy społeczne w kreskówce dla dzieci – na podstawie odcinka Maska serialu Chojrak – tchórzliwy pies 293
Noty o autorach 311
Notes about authors 315
CZĘŚĆ I Animacje seryjne w przestrzeni kultury 31
Michał Pokrowiecki Kolorowa apokalipsa – konwencja post-apo w serialach animowanych dla młodzieży na przykładach Adventure Time oraz Kipo and The Age of Wonderbeasts 33
Daniel Nikodemski Cowboy Bebop i Samurai Jack jako ponowocześni przewodnicy po przyszłości 53
Noemi Kicyła Gnostycyzm, kabała i europejska alchemia… w anime? Fascynujący mariaż Wschodu i Zachodu w Fullmetal Alchemist: Brotherhood (jap. 鋼の錬金術師 FULLMETAL ALCHEMIST Hagane no Renkinjutsushi , 2009–2010) 77
Weronika Andrzejewska Over the Garden Wall , czyli intertekstualna podróż po świecie zmarłych i opowieść o dorastaniu 103
Anna Celska BoJack Horseman jako przykład kina empatycznego 129
CZĘŚĆ II Animacje seryjne w kontekstach naukowych 143
Kamil Smoczyński Osamu Tezuka a Ameryka: Mighty Atom wobec nastrojów antynuklearnych, wpływów Disneya oraz emancypacji robotów 145
Daria Grabarek Slapstick i groza w Chojraku – tchórzliwym psie . O autorskim stylu Johna R. Dilwortha na tle tradycji amerykańskiej kreskówki telewizyjnej 163
Michael R. Kearney Stealing Christmas: The Epideictic Rhetoric of the Grinch 179
Emilia Zacharczuk Isekai jako gatunek 191
CZĘŚĆ III Animacje seryjne wobec tematyki społecznej 207
Barbara Sitko Promocja idei wegetarianizmu na przykładzie serialu animowanego Aparatka 209
Anita Kwiatkowska Wartości edukacyjne serialu animowanego My Little Pony: Friendship Is Magic – czyli jak stworzyć przyjaźń? 225
Dorota Żak Jak pokazać wojnę w serialu animowanym? Przypadek Awatara: Legendy Aanga 243
Natalia Szymańska Big Mouth – o krok za daleko czy krok w dobrą stronę? Kontrowersyjny temat dziecięcej seksualności w animacji 261
Krzysztof Czyżak Inność prześladowana – metafora społeczna w serialach animowanych X-Men: The Animated Series (1992–1997), X-Men: Evolution (2000–2003) oraz Wolverine and the X-Men (2009) 273
Daria Banasiewicz Horror, karykatura i problemy społeczne w kreskówce dla dzieci – na podstawie odcinka Maska serialu Chojrak – tchórzliwy pies 293
Noty o autorach 311
Notes about authors 315