pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Romantyk jako czytelnik. II Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Format: pdf
Ilość stron: 364 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323237754
Data: 2025-07-14
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Książka zawiera prace prezentowane na kolejnym z cyklu sympozjów poświęconych literaturze i kulturze pierwszej połowy XIX wieku, którym patronuje Profesor Zofia Trojanowiczowa (1936–2015), badaczka romantyzmu i mistrzyni kilku pokoleń poznańskich historyków literatury. Publikowane tu artykuły zostały ułożone w dwu obszernych częściach zatytułowanych: Jak czytali romantycy – jak czytano romantyków oraz Pamięć lektur: intertekstualność i gry literackie. Pod tymi ogólnymi hasłami znalazły się dwadzieścia dwa teksty ukazujące wielorakość romantycznych sposobów czytania, złożoność dziewiętnastowiecznych gier literackich i intertekstualnych, frapujące uwikłania ówczesnej kultury oralnej i piśmiennej oraz różnorodnie manifestowane związki romantyków z bliższą i dalszą tradycją.

E-book „Romantyk jako czytelnik. II Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Spis treści:

KRZYSZTOF TRYBUŚ Słowo wstępne: Mickiewicz „czytany dzisiaj”. O nienapisanej książce Zofii Trojanowiczowej 7
CZĘŚĆ I. JAK CZYTALI ROMANTYCY – JAK CZYTANO ROMANTYKÓW 13
DANUTA ZAWADZKA Joachim Lelewel – człowiek książki: czytanie społeczne i samotnia 15
TOMASZ JĘDRZEJEWSKI Jak filomaci czytali filomatów? 29
WOJCIECH HAMERSKI Czytanie jako temat liryki Johna Keatsa 37
MICHAEL DÜRING Co Eugeniusz Oniegin przeczytał, czego się nauczył i dlaczego? 51
ANDRZEJ FABIANOWSKI Fenomen literatury polsko-francuskiej XIX wieku. Na przykładzie powieści Le Kosak Jana Czyńskiego 63
MARTA SUKIENNICKA Francuscy romantycy w świecie „literatury przemysłowej” 79
BOGUSŁAW ZIELIŃSKI Figura biblijna w funkcji rewaloryzatora nowoczesności w Górskim wieńcu Petra P. Njegosza 95
CHRISTIAN ZEHNDER Apologia litery i lektura aktywizmu. Od Schlegla do Norwida 109
ANETA ŚWIDER-PIÓRO „Nie umiesz czytać napisów cmentarza?”. Juliusz Słowacki jako czytelnik i twórca inskrypcji 121
PAULINA ABRISZEWSKA Medialne uwikłanie romantycznego czytania. Uwagi 135
ELŻBIETA DĄBROWICZ Pan Tadeusz z lat 1858–1860. Edycja pośmiertna jako świadectwo lekturowe 147
CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ LEKTUR: INTERTEKSTUALNOŚĆ I GRY LITERACKIE 165
MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Kto uczył Mickiewicza subtelności uczuć? 167
JERZY FIEĆKO Kuszenie Gustawa: kilka uwag o intertekstualnej grze Mickiewicza w I części Dziadów z Wolnym strzelcem Webera/Kinda oraz Faustem Goethego (i Klingemanna?) 181
MAGDALENA SIWIEC Szekspir i „zwątpienie rzeczywistości”. Hamletyzm późnego romantyzmu 203
JERZY BOROWCZYK, KRZYSZTOF SKIBSKI „Pozwolił wejść i oczy oswoić z ciemnością”. Słowacki czyta (i pisze) Matecznik 235
MAGDALENA BIZIOR-DOMBROWSKA Skrócona lista lektur romantyka (na podstawie Pana Alfonsa Juliusza Słowackiego) 255
PIOTR CHLEBOWSKI „Z osieroconym bawi się strzemieniem…”. O wierszu Norwida Epos-nasza 267
DEJAN DURIĆ, GLORIJA MAVRINAC Ivana Kukuljevicia Sakcinskiego czytanie Byrona. Gusar (1844) i pamięć zbiorowa 285
MIRELLA KRYŚ Kronika paryska Zofii Węgierskiej wobec literatury francuskiej XIX wieku – casus Wiktora Hugo 307
ARKADIUSZ KRAWCZYK Tradycja czarnoleska w świetle lekturowych doświadczeń Teofila Lenartowicza i późnych romantyków 321
MAŁGORZATA OKULICZ-KOZARYN, RADOSŁAW OKULICZ-KOZARYN Lycoperdon giganteum Jana Lemańskiego a książki trujące. Romantyczne podłoże dezynwoltury bajkopisa 337
INDEKS NAZWISK 353