
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 284 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323242666 |
Data: | 2025-07-11 |
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Przygotowana książka składa się z ponad 30 artykułów wcześniej opublikowanych w różnego rodzaju pracach zbiorowych, z natury swej trudno dostępnych. Zamierzeniem autorki jest, aby tom ten – stanowiący swoiste i subiektywne kompendium recepcji antyku w nowożytności – mógł trafić do szerszego grona odbiorców.
E-book „Okruchy Myśli o antyku” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
Wstęp
Kilka słów od Autorki
Proza
Królewscy tułacze u Seneki, Szekspira i Słowackiego
Boecjusza De institutione arithmetica – kilka uwag
Bóg u Tomasza Morusa w więzieniu
Rodzina w tragedii, tragedia w rodzinie
Calderóna mit wyśniony
Homo faber: tragizm naszych czasów
Widzieć jasno w zaślepieniu. Romantyczna ślepota i jej pierwowzory antyczne
Po nas choćby ogień: Czas Apokalipsy według Seneki i Marka Aureliusza
Dar widzenia w Agezylauszu Juliusza Słowackiego
Lambro i inni. Kilka uwag na temat samotności i śmierci w „egzotycznych” poematach Juliusza Słowackiego
Romanitas Norwida
Poeta jako kobieta – na przykładzie Anyte z Tegei. Kilka myśli po latach
Kobiety przed oczami duszy Wyspiańskiego. Kilka osobistych konstatacji
Pietas wobec starości w Odysei (z pewnymi odniesieniami do Eneidy)
Agamemnon i jego lwia rodzina
Seneka, maksymalny dawca maksym. Zarys problematyki polskiego fenomenu
Seneki Młodszego jako aforysty
Helena w tradycji antycznej i literaturze polskiej
Quid est veritas crudelis? Kilka rozważań z Edypem w tle
Przebaczenie jako dar i jako brzemię u Sienkiewicza. Kilka przemyśleń
Bohaterowie są zmęczeni. Kilka refleksji na temat innego stanu świadomości heroicznej
Szekspir odwiedza Owidiusza
Fedra i Klitajmestra – dwie kobiety, dwa sposoby zapamiętania
Naganne wielosłowie i szlachetne milczenie
Chór w Medei jako dysponent poczucia przynależności do wspólnoty
Fedra i Hipolit, czyli estetyka wstydu (O’Neill: wzorce, paralele i dygresje)
Pycha cierpienia, czyli Niobe jako figura skamieniałego paradoksu
Heros wielokrotny, czyli Tezeusz w Heroidach Owidiusza i gdzie indziej
Achilles zawsze młody – w antyku i u Norwida
Poezja
Egeusz
Czego ci trzeba?
Nie czekali
Narcyz
Baucis i Filemon
Pandora
Hero
Atalanta
My, klasycy
Oktawianie Auguście, proszę wstać!
Edyp
Penelopa
Dlaczego?
Ona, Antygona
Dziecięca mitologia
Nereidy
Przebacz mi, Panie
Prometeusz
Lament nad Troją
Te wszystkie matki
Idź, ma książeczko
Pierwodruki
Bibliografia
Kilka słów od Autorki
Proza
Królewscy tułacze u Seneki, Szekspira i Słowackiego
Boecjusza De institutione arithmetica – kilka uwag
Bóg u Tomasza Morusa w więzieniu
Rodzina w tragedii, tragedia w rodzinie
Calderóna mit wyśniony
Homo faber: tragizm naszych czasów
Widzieć jasno w zaślepieniu. Romantyczna ślepota i jej pierwowzory antyczne
Po nas choćby ogień: Czas Apokalipsy według Seneki i Marka Aureliusza
Dar widzenia w Agezylauszu Juliusza Słowackiego
Lambro i inni. Kilka uwag na temat samotności i śmierci w „egzotycznych” poematach Juliusza Słowackiego
Romanitas Norwida
Poeta jako kobieta – na przykładzie Anyte z Tegei. Kilka myśli po latach
Kobiety przed oczami duszy Wyspiańskiego. Kilka osobistych konstatacji
Pietas wobec starości w Odysei (z pewnymi odniesieniami do Eneidy)
Agamemnon i jego lwia rodzina
Seneka, maksymalny dawca maksym. Zarys problematyki polskiego fenomenu
Seneki Młodszego jako aforysty
Helena w tradycji antycznej i literaturze polskiej
Quid est veritas crudelis? Kilka rozważań z Edypem w tle
Przebaczenie jako dar i jako brzemię u Sienkiewicza. Kilka przemyśleń
Bohaterowie są zmęczeni. Kilka refleksji na temat innego stanu świadomości heroicznej
Szekspir odwiedza Owidiusza
Fedra i Klitajmestra – dwie kobiety, dwa sposoby zapamiętania
Naganne wielosłowie i szlachetne milczenie
Chór w Medei jako dysponent poczucia przynależności do wspólnoty
Fedra i Hipolit, czyli estetyka wstydu (O’Neill: wzorce, paralele i dygresje)
Pycha cierpienia, czyli Niobe jako figura skamieniałego paradoksu
Heros wielokrotny, czyli Tezeusz w Heroidach Owidiusza i gdzie indziej
Achilles zawsze młody – w antyku i u Norwida
Poezja
Egeusz
Czego ci trzeba?
Nie czekali
Narcyz
Baucis i Filemon
Pandora
Hero
Atalanta
My, klasycy
Oktawianie Auguście, proszę wstać!
Edyp
Penelopa
Dlaczego?
Ona, Antygona
Dziecięca mitologia
Nereidy
Przebacz mi, Panie
Prometeusz
Lament nad Troją
Te wszystkie matki
Idź, ma książeczko
Pierwodruki
Bibliografia