E-book:
Nie wiem, jak ich mam cenić. Strefa ambiwalencji w świadectwach Polaków i Żydów
Autor:
Justyna Kowalska-Leder

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Instytut Badań Literackich PAN |
Format: | epub, pdf |
Ilość stron: | 407 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788366448360 |
Data: | 2025-07-11 |
Cena wydawcy: 39.00 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Książka Justyny Kowalskiej-Leder jest książką ważną, odważną, a i nowatorską. Widać to na tle wielu znaczących przecież publikacji dotyczących Zagłady wydanych w Polsce w ostatnich latach, a może właśnie dopiero na tle tychże prac. Stanowi świetną i niezwykle sumienną rekapitulację, ale i rewizję ustaleń dotychczasowych. Autorka wskazując na złożoność relacji pomocowych proponuje perspektywę badań do tej pory na gruncie polskim nie podejmowaną. Zwraca uwagę na nieoczywistość kategorii epistemologicznych i kwalifikacji etycznych zazwyczaj używanych w opisie doświadczeń granicznych. Wydobywa chętnie pomijaną moralną ambiwalencję widoczną w postawach i w relacjach ofiar, świadków i ratujących. Również konsekwencje pomijania splotu ambiwalencji czynnych w konstruowaniu krytycznego namysłu nad pamięcią indywidualną, namysłu nad uwikłaną w historyczne zaszłości pamięcią zbiorową, a wreszcie nad debatą publiczną na temat polskiego doświadczenia wojny i Zagłady. Te zabiegi prowadzą do krytycznej refleksji nad pojęciami używanymi do konceptualizacji stosunku Żydów i Polaków (i odwrotnie) i nad emocjonalną intensywnością debaty - zarówno tej publicystycznej, jak i naukowej. Nie bez znaczenia jest też i to, że autorka podnosi rolę zaniedbywanych do tej pory czynników różnicujących doświadczenia związane z Zagładą, takich jak płeć, wiek, stan cywilny, poziom edukacji, pochodzenie klasowe oraz czynniki osobowościowe i psychologiczne - słowem, podkreśla wagę miejsca, z którego mówi i działa podmiot świadczący/świadkujący.Z recenzji prof. Marka Zaleskiego
E-book „Nie wiem, jak ich mam cenić. Strefa ambiwalencji w świadectwach Polaków i Żydów” - Wydawca: Instytut Badań Literackich PAN.