pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Milczenie awangardowe. Gesty, znaki, obrazy. Szkice o literaturze w kontekście innych sztuk.

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Format: pdf
Ilość stron: 428 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323243618
Data: 2025-07-11
Cena wydawcy: 34.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Czy milczenie może być gestem artystycznym? W jaki sposób niewypowiedziane znaczenia i przekonania manifestują się w dziełach awangardowych? Odpowiedzi na te pytania czytelnicy znajdą w monografii Milczenie awangardowe. Gesty, znaki, obrazy, która zgłębia fenomen milczenia w sztuce XX wieku i jej kontynuacjach. Autorzy tekstów eksplorują różnorodne aspekty tego zjawiska – od poezji minimalnej po kino eksperymentalne. W kolejnych artykułach analizie poddano nie tylko milczenie jako temat, lecz także jego funkcję jako gestu semantycznego, wyrazu rezygnacji i pustki czy świadectwa protestu lub akceptacji dla pewnych konwencji artystycznych. Poprzez pryzmat nowatorskich odczytań dzieł literackich, filmowych, muzycznych, plastycznych i performatywnych, czytelnik jest zaproszony do głębokiej refleksji nad znaczeniem milczenia w kontekście sztuki awangardowej. Skupiając się na dziełach i praktykach artystycznych, autorzy i autorki tomu ujawniają bogactwo znaczeń i wartości związanych z milczeniem w awangardzie. Ukazanie fenomenu milczenia oświetla granice i możliwości sztuki, jak również przyczyny jej rozwoju poprzez eksplorację tego, co nieuchwytne i niewyrażalne.

E-book „Milczenie awangardowe. Gesty, znaki, obrazy. Szkice o literaturze w kontekście innych sztuk.” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Spis treści:

Agnieszka Kwiatkowska, Sylwia Panek, Iga Skrzypczak, Zwrot ku milczeniu. O awangardowych praktykach artystycznych



Część I. Milczenie – teorie i gesty

Alina Świeściak, Przeciw milczeniu: dyskurs-śmierć awangardy

Agnieszka Waligóra, Milczenie jako gest

Marian Kisiel, Milczenie jako gest semantyczny. O poezji Andrzeja Szuby

Eliza Kącka, Literatura bezgłośnej muzyki

Iga Skrzypczak, Milczenie awangardowe w twórczości Tadeusza Peipera oraz Juliana Przybosia



Część II. Milczenia (w) poezji – znaki, ślady, pominięcia


Marta Baron-Milian, Milczenie – „antytradycja futurystyczna”

Paweł Kuciński, Kicz – parodia – patos. Kradzież języka i milczenie Juliana Tuwima w świetle napaści antysemickich

Piotr Bogalecki, Biel i brak. Milczenie nowofalowe

Joanna Dembińska-Pawelec, Wypowiedzieć ciszę. O wierszach Bogusławy Latawiec

Agnieszka Kwiatkowska, Sylwia Panek, Milczenie w twórczości Joanny Pollakówny

Karolina Prusiel, Przełamując ciszę? Ilse Garnier: studium dwóch przypadków

Irmina Bloch, Nie-obecności Jarosława Kozłowskiego

Agnieszka Czyżak, „Trzcina milcząca”. Liryczne kadry Jerzego Jarniewicza



Część III. Milczenie kina i w kinie


Krzysztof Kozłowski, W kręgu awangardowego milczenia. Oczy szeroko zamknięte Stanleya Kubricka

Weronika Szulik, Milczenie w kinie niemym a poszukiwanie języka nowej sztuki. Na przykładzie opowiadania Triumwirat Adama Ważyka

Mikołaj Jazdon, Milczenie w symfoniach wielkomiejskich ruin. O Balladzie f-moll (1945)

Andrzeja Panufnika i Suicie warszawskiej (1946) Tadeusza Makarczyńskiego

Jacek Nowakowski, Daleko od milczenia. „Twarda” i „miękka” awangarda filmowa w kinie okresu PRL-u

Iwona Grodź, „Słowo kłamie – oko nigdy”. Milczenie głęboko ukryte w twórczości filmowej Franciszki i Stefana Themersonów



Część IV. Milczenie – obraz i muzyka


Beata Gromadzka, „[...] jak już mam coś do powiedzenia – zamiast mówić – rysuję” (Franciszka Themerson, 1941). Bieg życia opowiedziany w rysunkach i listach Franciszki Themerson do Stefana z lat 1940–1942

Aleksandra Więcek, Szczuka przemilczany. Aspekty wyparcia i rehabilitacji

Anna Gawarecka, Wypowiadać się za pomocą światła. Fotografia jako głos tego, co niewyrażalne

Justyna Ryczek, Milczenie Awangardowe Andrzeja Partuma wobec współczesnych kontekstów sztuki i życia

Magdalena Owczarek, Milczenie w ucieleśnionej muzyce


Indeks nazwisk