Międzypokoleniowe zmiany w budowie ciała i akceleracja pokwitania u dzieci i młodzieży w wieku 7-15 lat z populacji wielkomiejskiej w świetle uwarunkowań psychosocjalnych
Barbara Anna Cichocka

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | AWF Kraków |
Format: | |
Ilość stron: | 181 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788362891047 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
Powszechnie znane i obserwowane na całym świecie jest zjawisko tendencji przemian międzypokoleniowych (określane inaczej jako długofalowe kierunkowe zmiany, trendy
sekularne, zmiany sekularne – od angielskiego terminu secular trend lub secular change) w procesach wzrastania i rozwoju morfologicznym człowieka. Z dekady na dekadę, szczególnie po II wojnie światowej, kolejne generacje stawały się coraz wyższe i coraz wcześniej dojrzewały płciowo (trend pozytywny), a więc zwiększało się tempo wzrastania i rozwoju, co wiązane jest z poprawą sytuacji ekonomicznej społeczeństw, odżywiania, higieny i opieki zdrowotnej. W czasie wojen oraz kryzysów ekonomicznych obserwowano negatywne trendy sekularne – zmniejszenie rozmiarów ciała, opóźnienie dojrzewania płciowego. W tym kontekście poziom i dynamika rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży stały się dla biologów i lekarzy wyznacznikiem warunków życia.
E-book „Międzypokoleniowe zmiany w budowie ciała i akceleracja pokwitania u dzieci i młodzieży w wieku 7-15 lat z populacji wielkomiejskiej w świetle uwarunkowań psychosocjalnych” - Wydawca: AWF Kraków.
Spis treści:
1. Materiał i metody 11
2. Wyniki 19
2.1. Charakterystyka demografi czna badanej próby 19
2.2. Dojrzewanie płciowe 30
2.3. Rozwój zębowy 32
2.4. Ogólna budowa ciała – wysokość i masa oraz proporcje wagowo-wzrostowe (BMI) 37
2.5. Masywność kośćca, proporcje długościowe i obwody ciała 44
2.6. Otłuszczenie ciała 51
2.7. Skład ciała – segmentowa analiza poziomu umięśnienia i otłuszczenia chłopców dziewcząt 56
2.8. Sprawność motoryczna 62
2.9. Kontekst psychologiczny w rozwoju dziecka 69
2.9.1. Czynniki różnicujące parametry noworodkowe dzieci z rodzin pełnych i niepełnych 69
2.9.2. Wzrastanie i dojrzewanie dzieci z rodzin pełnych i niepełnych 77
2.9.3. Problemy emocjonalne i behawioralne w samoocenie uczniów szkół podstawowych klas od IV do VI 79
2.9.4. Kontekst rodzinny problemów emocjonalnych i behawioralnych uczniów klas czwartych, piątych i szóstych szkół podstawowych 99
3. Omówienie wyników 112
3.1. Dyskusja 112
3.2. Czy badana grupa jest próbą reprezentatywną? 119
4. Wnioski 121
5. Charakterystyki liczbowe i siatki centylowe wybranych cech somatycznych 123
5.1. Wskazówki dla użytkowników norm i standardów rozwoju 123
5.2. Wielkości odsetkowe (centylowe) wybranych cech somatycznych . . 126
5.3. Siatki centylowe wybranych cech somatycznych . . 133
Piśmiennictwo 147
Aneks 158
Spis tabel 173
Spis rycin . . 177
Streszczenie 181