E-book:
Media i dziennikarstwo w XX wieku. Studia i szkice

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Humanitas |
Format: | |
Ilość stron: | 276 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788364788659 |
Data: | 2025-04-29 |
Cena wydawcy: 23.00 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Przedstawiony do recenzji zbiór rozpraw mieści się w bardzo szerokim kręgu problematyki, obejmując zagadnienia historycznoprasowe, ale także mediów posługujących się słowem mówionym oraz obrazem. Książka łączy zatem treści rozpatrywane z punktu widzenia historyka prasy, medioznawcy, często również teoretyka kultury, a nawet lingwisty. […] Tom zawiera artykuły zróżnicowane pod względem merytorycznym, metodologicznym oraz językowo-stylistycznym. W opinii recenzentki są wśród nich teksty znakomite, które można uznać za wzorcowe pod względem maestrii wykładu badanej problematyki, w dużej liczbie są też artykuły prezentujące dobry warsztat naukowy, interesujące i przynoszące szereg szczegółowych dotąd mało znanych ustaleń. […] Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że tom zbiorowy „Media i dziennikarstwo XX wieku. Studia i szkice” zasługuje na druk jako pozycja znacząca i wartościowa pod względem naukowym. Została ona przygotowana odpowiedzialnie i rzetelnie, stąd też ma czytelniczo atrakcyjną postać, co powinno się przełożyć na szeroki krąg odbiorców. Prof. dr hab. Krystyna Kossakowska-Jarosz
Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego
E-book „Media i dziennikarstwo w XX wieku. Studia i szkice” - Wydawca: Humanitas.
Spis treści:
Wstęp 7
Część I
Historia prasy, historia w prasi e
Judyta Ewa Perczak
Polska prasa ezoteryczna w dwudziestoleciu międzywojennym 11
Krzysztof Wasilewski
„Po prostu” i „Wiadomości Kulturalne” – dwie nieudane próby reaktywacji pisma społeczno-kulturalnego po 1989 roku 25
Jacek Wojsław
„Głos Wybrzeża” lokalnym narzędziem partyjnej propagandy
w okresie sierpniowego przełomu (1980) 37
Artur Trudzik
Rekonstrukcja historii – prasa muzyczna jako pomijany segment prasy wydawanej oficjalnie w stanie wojennym 57
Justyna Kubik
Rynek prasowy ziemi strzeleckiej w XX wieku 79
Anna Mlekodaj
O rozwoju i funkcji prasy regionalnej w XX wieku – na przykładzie Podhala 91
Część II
Od Marconiego do Zuckerberga
Jan Beliczyński
Determinanty rozwoju radia w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym 105
Agnieszka Barczyk
Złote czasy łódzkiej telewizji – ŁOT w latach 1956–1986 127
Halina Klepacz, Edyta Nowak-Jamróz
Nowe media – krótka historia Internetu i próby jego prawnej regulacji 147
Halina Klepacz, Anita Usielska
Facebook jako konsekwencja ewolucji w komunikacji społecznej 161
Część III
Media w otoczeniu prawnym i politycznym
Agnieszka Grzesiok-Horosz
Ustawodawstwo prasowe w Polsce w XX wieku 175
Bolesław Sprengel
Prasa i radio w działalności Policji Państwowej w latach 1919–1939 189
Wiesław Sonczyk
Zmiana relacji między państwem a systemem medialnym po roku 1990
(próba charakterystyki i oceny) 203
Część IV
Język, gatunki i funkcje komunikacji społecznej
Małgorzata Kita
Wiek XX: doba medialna w rozwoju polszczyzny 221
Karolina Karbownik
Internet jako nowy determinant komunikacji między mediami a odbiorcami mediów 235
Agnieszka Miernik, Anna Wileczek
Od oświecenia do „uwodzenia”… Ewolucja strategii perswazyjnych w czasopismach dla najmłodszych w ostatnim dwudziestoleciu XX wieku 247
Małgorzata Posyłek
Strength of propaganda and manipulation – role of media in development of Hitler’s myth 261
Część I
Historia prasy, historia w prasi e
Judyta Ewa Perczak
Polska prasa ezoteryczna w dwudziestoleciu międzywojennym 11
Krzysztof Wasilewski
„Po prostu” i „Wiadomości Kulturalne” – dwie nieudane próby reaktywacji pisma społeczno-kulturalnego po 1989 roku 25
Jacek Wojsław
„Głos Wybrzeża” lokalnym narzędziem partyjnej propagandy
w okresie sierpniowego przełomu (1980) 37
Artur Trudzik
Rekonstrukcja historii – prasa muzyczna jako pomijany segment prasy wydawanej oficjalnie w stanie wojennym 57
Justyna Kubik
Rynek prasowy ziemi strzeleckiej w XX wieku 79
Anna Mlekodaj
O rozwoju i funkcji prasy regionalnej w XX wieku – na przykładzie Podhala 91
Część II
Od Marconiego do Zuckerberga
Jan Beliczyński
Determinanty rozwoju radia w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym 105
Agnieszka Barczyk
Złote czasy łódzkiej telewizji – ŁOT w latach 1956–1986 127
Halina Klepacz, Edyta Nowak-Jamróz
Nowe media – krótka historia Internetu i próby jego prawnej regulacji 147
Halina Klepacz, Anita Usielska
Facebook jako konsekwencja ewolucji w komunikacji społecznej 161
Część III
Media w otoczeniu prawnym i politycznym
Agnieszka Grzesiok-Horosz
Ustawodawstwo prasowe w Polsce w XX wieku 175
Bolesław Sprengel
Prasa i radio w działalności Policji Państwowej w latach 1919–1939 189
Wiesław Sonczyk
Zmiana relacji między państwem a systemem medialnym po roku 1990
(próba charakterystyki i oceny) 203
Część IV
Język, gatunki i funkcje komunikacji społecznej
Małgorzata Kita
Wiek XX: doba medialna w rozwoju polszczyzny 221
Karolina Karbownik
Internet jako nowy determinant komunikacji między mediami a odbiorcami mediów 235
Agnieszka Miernik, Anna Wileczek
Od oświecenia do „uwodzenia”… Ewolucja strategii perswazyjnych w czasopismach dla najmłodszych w ostatnim dwudziestoleciu XX wieku 247
Małgorzata Posyłek
Strength of propaganda and manipulation – role of media in development of Hitler’s myth 261