pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru

Autor:

Dorota Karkut

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego
Format: pdf
Ilość stron: 181 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788373388741
Data: 2025-07-14
Cena wydawcy: 23.10 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Należy sądzić, że książka Doroty Karkut będzie budzić uzasadnione zainteresowanie wśród potencjalnych adresatów: badaczy problemu, nauczycieli polonistów i studentów z kilku co najmniej powodów.

Po pierwsze, jest przykładem wyboru aktualnej tematyki badawczej. Nadal istnieje potrzeba wypracowania skutecznych narzędzi do włączenia w obręb przedmiotu język polski sztuk wizualnych. Monografia D. Karkut przynosi wnikliwą i dobrze udokumentowaną analizę uczniowskich odczytań utworów literackich i obrazów, co może być
inspiracją do kolejnych poszukiwań.

Po drugie, upomina się autorka o docenienie przeżycia estetycznego jako fundamentu budowania osobowości i rozumienia świata w procesie edukacji i wychowania.

Po trzecie, przywraca współczesnej dydaktyce stanowiska nieco już zapomniane, ale ciągle jeszcze aktualne: Szumana, Kridla, Słodkowskiego i pokazuje ich wartość dla współczesnej edukacji. W ten sposób wpisuje swoje dokonania w tradycję dyscypliny.

Po czwarte, przedstawia skondensowaną, a także rzetelną analizę i klasyfikację uczniowskich postaw odbioru wobec sztuki i popiera ją wypowiedziami uczniowskimi.

Po piąte, prowokuje do nieustannego ponawiania namysłu nad miejscem i rolą sztuk wizualnych w edukacji polonistycznej.

Z recenzji dr hab. prof. UAM Beaty Gromadzkiej


E-book „Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru” - Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Spis treści:

Wprowadzenie 9

Rozdział I. Dzieło sztuki plastycznej w jego związkach z literaturą 18

Rozdział II. Podstawy odbioru literatury i malarstwa 32

Rozdział III. Główne kierunki refleksji nad wiązaniem malarstwa z literaturą w edukacji polonistycznej 51

Rozdział IV. Malarstwo na lekcjach języka polskiego 62

1. Problematyka i przebieg badań empirycznych 62
2. Warunki realizacji koncepcji programowej wiązania malarstwa z literaturą 66
3. Problematyka spotkania literatury z malarstwem w doświadczeniach odbioru uczniow-skiego 90
4. Rola kontekstów malarskich w kształceniu sprawności językowej 134

Wnioski z badań – zakończenie 164

Bibliografia 171

Aneks 178

I. Arkusz obserwacyjny lekcji języka polskiego 178
II. Ankieta dla nauczycieli języka polskiego w szkołach średnich 179
III. Ankieta dla uczniów szkół średnich 180
IV. Wiersze i obrazy uwzględnione w badaniach 181