Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru
Dorota Karkut

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 181 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788373388741 |
Data: | 2025-07-14 |
Opis e-booka:
Należy sądzić, że książka Doroty Karkut będzie budzić uzasadnione zainteresowanie wśród potencjalnych adresatów: badaczy problemu, nauczycieli polonistów i studentów z kilku co najmniej powodów.Po pierwsze, jest przykładem wyboru aktualnej tematyki badawczej. Nadal istnieje potrzeba wypracowania skutecznych narzędzi do włączenia w obręb przedmiotu język polski sztuk wizualnych. Monografia D. Karkut przynosi wnikliwą i dobrze udokumentowaną analizę uczniowskich odczytań utworów literackich i obrazów, co może być
inspiracją do kolejnych poszukiwań.
Po drugie, upomina się autorka o docenienie przeżycia estetycznego jako fundamentu budowania osobowości i rozumienia świata w procesie edukacji i wychowania.
Po trzecie, przywraca współczesnej dydaktyce stanowiska nieco już zapomniane, ale ciągle jeszcze aktualne: Szumana, Kridla, Słodkowskiego i pokazuje ich wartość dla współczesnej edukacji. W ten sposób wpisuje swoje dokonania w tradycję dyscypliny.
Po czwarte, przedstawia skondensowaną, a także rzetelną analizę i klasyfikację uczniowskich postaw odbioru wobec sztuki i popiera ją wypowiedziami uczniowskimi.
Po piąte, prowokuje do nieustannego ponawiania namysłu nad miejscem i rolą sztuk wizualnych w edukacji polonistycznej.
Z recenzji dr hab. prof. UAM Beaty Gromadzkiej
E-book „Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru” - Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Spis treści:
Rozdział I. Dzieło sztuki plastycznej w jego związkach z literaturą 18
Rozdział II. Podstawy odbioru literatury i malarstwa 32
Rozdział III. Główne kierunki refleksji nad wiązaniem malarstwa z literaturą w edukacji polonistycznej 51
Rozdział IV. Malarstwo na lekcjach języka polskiego 62
1. Problematyka i przebieg badań empirycznych 62
2. Warunki realizacji koncepcji programowej wiązania malarstwa z literaturą 66
3. Problematyka spotkania literatury z malarstwem w doświadczeniach odbioru uczniow-skiego 90
4. Rola kontekstów malarskich w kształceniu sprawności językowej 134
Wnioski z badań – zakończenie 164
Bibliografia 171
Aneks 178
I. Arkusz obserwacyjny lekcji języka polskiego 178
II. Ankieta dla nauczycieli języka polskiego w szkołach średnich 179
III. Ankieta dla uczniów szkół średnich 180
IV. Wiersze i obrazy uwzględnione w badaniach 181