
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Format: | |
Ilość stron: | 286 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788324214419 |
Data: | 2025-07-11 |
Cena wydawcy: 11.70 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Literatura - zwłaszcza literatura nowoczesna - staje się tym specjalnym miejscem, gdzie świat zarysowuje się dopiero w horyzoncie ludzkiego poznania; i tym szczególnym momentem ludzkiego doświadczania, w którym procesowi nastawania bezimiennej rzeczywistości zachodzą drogę znaki, akty kategoryzacji i nadawania sensu. Tam i wtedy właśnie ślad staje się tropem; literatura - zaszyfrowanym zapisem realności.
E-book „Literatura jako trop rzeczywistości” - Wydawca: UNIVERSITAS.
Spis treści:
CZĘŚĆ PIERWSZA
Wyrażanie niewyrażalnego w literaturze nowoczesnej (wybrane zagadnienia)
1. Niewyrażalność i nowoczesność
2. Od kłamstwa języka do prawdy sztuki
3. Od odpowiedniego wyrazu do krystalizacji słownej
4. Od estetyki niewyrażalności do koncepcji dzieła jako epifanii
5. Zarys wniosków: epifanie romantyczne, modernistyczne i negatywne
Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności
1. Spojrzenie wstecz i parę wątpliwości
2. Muszę być w środku tego, o czym opowiadam: w stronę literatury osobistej (trzy uwagi o pozycji autora w nowoczesnej literaturze)
3. Każdy z nas jest przybyszem. Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku
4. Dopowiedzenia
Poetyka epifanii a początki nowoczesności
1. Uwaga wstępna
2. Lekcja Cypriana Norwida: prostotliwe parabole
3. Młoda Polska: od retoryki ekstazy do tajemnic życia codziennego
4. Niewidzialna aureola zwykłych rzeczy. Motywy hofmannsthalowskie w pisarstwie Karola Ikrzykowskiego
CZĘŚĆ DRUGA
Słowami... w świat wyglądam. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna
1. Młodopolska genealogia i narodziny poety
2. Z estetyki polskiego modernizmu: Bolesława Leśmiana o prawdzie dzieła sztuki
3. Zwiewność: poetyka wiersza modernistycznego
4. Dopowiedzenie
Wiersz jest jak raca. Juliana Przybosia poetyka oświecenia a estetyka nowoczesna
1. Jak raca
2. Późna poetyka Przybosia: Imię czyli odpowiednie rzeczy słowo
3. Poetyka oświecenia a koncepcja dzieła jako fajerwerku
Wyrwać z rzeczy chwilę zobaczenia: Czesława Miłosza tropienie realności
1. Nostalgia za nieosiągalnym: o późnych poematach
2. Milosz wśród prądów epoki: cztery poetyki
Tadeusza Różewicza tajemnica okaleczonej poezji
1. Bez tajemnic
2. Nieprzenikalna prostota rzeczywistości
3. Trzy tajemnice poetyki Różewicza
4. Dopowiedzenie
Zamknięty odprysk świata. O pisarstwie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
1. Scintilla narrationis
2. Ewokacje i reminiscencje
3. Pisarz obszarów wyłączonych
Szare eminencje zachwytu. Miejsce epifanii w poetyce Mirona Białoszewskiego
1. Białoszewski przed Białoszewskim i poza
2. Dwie strategie pisarskie
3. Epifanie tradycyjne i nowoczesne
4. Uwagi końcowe
Niepewna jasność tekstu i wierność interpretacji. Wokół wiersza Zbigniewa Herberta Pan Cogito opowiada o kuszeniu Spinozy
1. Fakt poetycki i metodyka lektury
2. Status dyskursywny wiersza
3. Pole odniesień sematycznych
4. O czym jest wiersz: problem tematu
5. Co mówi wiersz: między tematem, intencją autorską a nieświadomością tekstu
6. Poezja jako hermeneutyka epifanicznego doświadczenia
Wyrażanie niewyrażalnego w literaturze nowoczesnej (wybrane zagadnienia)
1. Niewyrażalność i nowoczesność
2. Od kłamstwa języka do prawdy sztuki
3. Od odpowiedniego wyrazu do krystalizacji słownej
4. Od estetyki niewyrażalności do koncepcji dzieła jako epifanii
5. Zarys wniosków: epifanie romantyczne, modernistyczne i negatywne
Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności
1. Spojrzenie wstecz i parę wątpliwości
2. Muszę być w środku tego, o czym opowiadam: w stronę literatury osobistej (trzy uwagi o pozycji autora w nowoczesnej literaturze)
3. Każdy z nas jest przybyszem. Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku
4. Dopowiedzenia
Poetyka epifanii a początki nowoczesności
1. Uwaga wstępna
2. Lekcja Cypriana Norwida: prostotliwe parabole
3. Młoda Polska: od retoryki ekstazy do tajemnic życia codziennego
4. Niewidzialna aureola zwykłych rzeczy. Motywy hofmannsthalowskie w pisarstwie Karola Ikrzykowskiego
CZĘŚĆ DRUGA
Słowami... w świat wyglądam. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna
1. Młodopolska genealogia i narodziny poety
2. Z estetyki polskiego modernizmu: Bolesława Leśmiana o prawdzie dzieła sztuki
3. Zwiewność: poetyka wiersza modernistycznego
4. Dopowiedzenie
Wiersz jest jak raca. Juliana Przybosia poetyka oświecenia a estetyka nowoczesna
1. Jak raca
2. Późna poetyka Przybosia: Imię czyli odpowiednie rzeczy słowo
3. Poetyka oświecenia a koncepcja dzieła jako fajerwerku
Wyrwać z rzeczy chwilę zobaczenia: Czesława Miłosza tropienie realności
1. Nostalgia za nieosiągalnym: o późnych poematach
2. Milosz wśród prądów epoki: cztery poetyki
Tadeusza Różewicza tajemnica okaleczonej poezji
1. Bez tajemnic
2. Nieprzenikalna prostota rzeczywistości
3. Trzy tajemnice poetyki Różewicza
4. Dopowiedzenie
Zamknięty odprysk świata. O pisarstwie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
1. Scintilla narrationis
2. Ewokacje i reminiscencje
3. Pisarz obszarów wyłączonych
Szare eminencje zachwytu. Miejsce epifanii w poetyce Mirona Białoszewskiego
1. Białoszewski przed Białoszewskim i poza
2. Dwie strategie pisarskie
3. Epifanie tradycyjne i nowoczesne
4. Uwagi końcowe
Niepewna jasność tekstu i wierność interpretacji. Wokół wiersza Zbigniewa Herberta Pan Cogito opowiada o kuszeniu Spinozy
1. Fakt poetycki i metodyka lektury
2. Status dyskursywny wiersza
3. Pole odniesień sematycznych
4. O czym jest wiersz: problem tematu
5. Co mówi wiersz: między tematem, intencją autorską a nieświadomością tekstu
6. Poezja jako hermeneutyka epifanicznego doświadczenia