Literackie konstelacje (w) twórczości Andrieja Zwiagincewa
Beata Waligórska-Olejniczak

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 276 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323240877 |
Data: | 2025-07-11 |
Opis e-booka:
Monografia jest poświęcona interpretacji twórczości filmowej Andrieja Zwiagincewa, jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych reżyserów, w perspektywie wybranych tekstów literatury rosyjskiej. Mimo że filmy te bywają porównywane z arcydziełami kina światowego, w tym – najczęściej – z dokonaniami Andrieja Tarkowskiego, Michelangelo Antonioniego, Ingmara Bergmana, Roberta Bressona, Michaela Hanekego czy Aleksandra Sokurowa, nietrudno zauważyć brak wydań monograficznych prezentujących całościowe, obszerne i pogłębione spojrzenie na dzieła reżysera jako konsekwentnie realizowany, spójny projekt artystyczny. Niniejsza książka jest pierwszą tego rodzaju próbą. Zaproponowane w publikacji interpretacje mają charakter komparatystyczny, ich metodologiczną podstawą jest kategoria pamięci kulturowej w ujęciu Renate Lachmann i Astrid Erll, zakorzeniających ten termin w szeroko rozumianym pojęciu intertekstualności, bliskim formule pamięci tekstu. Każdy z rozdziałów zawiera case study jednego z filmów fabularnych, krótkometrażowych bądź serialu wyreżyserowanego przez Zwiagincewa, ogniskując uwagę odbiorców na metaforach, wątkach i tematach wędrownych, wywodzących się z tekstów Michaiła Bułhakowa, Iwana Bunina, Fiodora Dostojewskiego, Michaiła Sałtykowa-Szczedrina i Lwa Tołstoja. Książka opiera się na bardzo bogatym przeglądzie literatury przedmiotu w języku rosyjskim, angielskim i polskim. Autorka zakorzenia swoje spostrzeżenia także w wypowiedziach samego reżysera dotyczących własnej twórczości.
E-book „Literackie konstelacje (w) twórczości Andrieja Zwiagincewa” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
Rozdział I. Metafora podziemia: Bushido , Obscure , Wybór (2000) i Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego 23
Rozdział II. Męskie traumy: Powrót (2003) i Powrót Andrieja Płatonowa 47
Rozdział III. Kobiety kamienie: Wygnanie (2007) i Anna Karenina Lwa Tołstoja 73
Rozdział IV. Śladami Brodskiego. Apokryf (2009) 100
Rozdział V. Lustro zamrażające: Tajemnica (2011) i Porażenie słoneczne Iwana Bunina 129
Rozdział VI. Zwiagincewowskie minus-chwyty: Elena (2011) i dramaturgia Antona Czechowa 149
Rozdział VII. Czeluść potwor(n)a: Lewiatan (2014) i Państwo Gołowlewowie Michaiła Sałtykowa-Szczedrina 186
Rozdział VIII. Znacząca (nie)obecność: Niemiłość Andrieja Zwiagincewa (2017) i Psie serce Michaiła Bułhakowa 214
Zakończenie 238
Bibliografia 243
Indeks osobowy 266
Summary 273