
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademia Jana Długosza |
Format: | |
Ilość stron: | 252 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788374554671 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
WstępKsiążka jest poświęcona zagadnieniom zastosowania
nietoksycznych metod w grafice
warsztatowej. Od lat 90. XX w. zauważalne jest
duże zainteresowanie ekologicznym aspektem
technologii graficznych, głównie w USA, Kanadzie i w krajach Europy Zachodniej. W Polsce
zarówno nietoksyczne techniki, jak i materiały
oraz warsztat nie są szerzej znane. Ze względu
na swoje liczne zalety, jak również potencjał
wyrazowy, alternatywne techniki i materiały
zasługują na głębszą analizę, szerszą aplikację w nowoczesnym warsztacie graficznym oraz
przybliżenie polskiemu czytelnikowi tych zagadnień.
Ze względu na bardzo rozległy obszar
badań różnorodnych działań artystycznych, w założeniu praca stanowi syntetyczne ujęcie
problemu z analizą poszczególnych metod, technik i materiałów. Znaczenie pracy zawiera się w jej podstawowych, równorzędnych aspektach,
określających jej wartość zarówno w zakresie
naukowym, jak i praktycznego zastosowania.
Aspekt naukowy znajduje swoje odzwierciedlenie w poszerzeniu wiedzy o grafice, istocie współczesnych
rozwiązań warsztatowych, możliwości i zastosowań nietoksycznych technologii. Oparte
na badaniach rozwiązania, opisane techniki wraz z podaniem parametrów technologicznych i receptur, w znacznym stopniu przybliży naukowo-
-artystycznemu środowisku grafików w Polsce,
dynamicznie rozwijający się na Zachodzie obszar
grafiki non-toxic. W upowszechnieniu nowych
kierunków badań w zakresie technologii graficznych,
poszerzeniu wiedzy o grafice artystycznej i jej współczesnych dokonaniach zawiera się popularyzatorski
aspekt niniejszej pracy. Artyści
graficy znajdą tu charakterystyki nietoksycznych
technik, propozycje receptur oraz opis przeprowadzonych
doświadczeń, wraz z prezentacją
uzyskanych efektów. Mam nadzieję, że przedstawiony
materiał będzie inspiracją dla czytelnika do indywidualnych poszukiwań twórczych, które
okażą się wartościową artystycznie eksploracją.
Książka powstała z myślą o wszystkich osobach
zajmujących się grafiką lub zainteresowanych
nią, które są skłonne przeżyć twórczą przygodę i doświadczyć innych, bezpieczniejszych,
współcześnie stosowanych metod i środków bądź
mających potrzebę zaktualizowania swojej dotychczasowej
wiedzy i praktyki artystycznej.
Adresatami niniejszej pracy są głównie graficy
praktycy, pracownicy naukowi wyższych
uczelni, studenci kierunków artystycznych, nauczyciele i uczniowie liceów plastycznych. Zaprezentowany w tej publikacji alternatywny
charakter warsztatu graficznego może czynić
ją pomocną w organizacji i prowadzeniu pracowni
plastycznych w placówkach oświatowych i edukacyjnych. Uwzględniając uniwersalne
przesłanie i praktyczny charakter omawianych
zagadnień, mam nadzieję, że książka będzie interesująca
dla wszystkich osób, którym proekologiczny
wymiar twórczości nie jest obojętny.
Podziękowania
Autorka wyraża wdzięczność Recenzentom
niniejszej monografii: Profesorom Henrykowi
Ożogowi i Andrzejowi Markiewiczowi za wnikliwą i życzliwą ocenę oraz cenne uwagi niezwykle
pomocne w ukształtowaniu ostatecznej zawartości i formy książki.
Słowa serdecznego podziękowania kieruję do
prof. Jana Szmatlocha i mgr Barbary Czapor-Zaręby za przeprowadzenie szeregu doświadczeń
8 Wstęp z zastosowaniem nietoksycznych środków i materiałów w technikach druku wklęsłego i wypukłego
oraz za udostępnienie efektów badań i powstałych
wspaniałych grafik.
Składam podziękowania mgr. inż. Stanisławowi
Kamińskiemu za profesjonalne i rzetelne
zaprojektowanie, wykonanie i uruchomienie
stanowisk będących bazą badawczą Pracowni
Ekologicznych Technik Grafiki w Instytucie
Sztuk Pięknych na Wydziale Sztuki Akademii
im. Jana Długosza. Paniom dr Renacie Misztal i mgr Agnieszce Balińskiej z Wydziału Matematyczno-
Przyrodniczego AJD dziękuję za przystępne
przybliżenie mi i czytelnikom procesów
chemicznych zachodzących podczas trawienia
metalowych matryc.
Chcę również podziękować wszystkim osobom
współpracującym ze mną zarówno w trakcie
realizacji zadań projektu, jak i przy powstawaniu
publikacji. Szczególnie dziękuję mojej Rodzinie,
Monice i Bartkowi oraz bliskiej mi osobie
– dr. hab. inż. Jerzemu Winczkowi – za dużą pomoc i wsparcie oraz trud włożony w przygotowanie
materiałów monografii do edycji.
Katarzyna Winczek
E-book „Ekologiczne techniki grafiki warsztatowej” - Wydawca: Akademia Jana Długosza.
Spis treści:
1. Sztuka i ekologia . . 9
1.1. Sztuki plastyczne a ekologia . 11
1.2. Źródła zagrożeń w tradycyjnej pracowni grafiki warsztatowej 14
1.3. Analiza podręczników technik grafiki, pod kątem edukacji proekologicznej
i bezpieczeństwa pracy . 17
1.4. Tendencje, koncepcje i metody w grafice ekologicznej . 19
1.5. Pracownia nietoksycznych technik grafiki warsztatowej 22
2. Techniki druku wklęsłego 29
2.1. Nietoksyczne techniki druku wklęsłego. Akrylowe grunty twarde i miękkie. . 31
2.2. Akwatinta akrylowa 55
2.3. Odprysk. Wash resist . . 72
2.4. Praca z płytami cynkowymi . 96
2.5. Roztwory trawiące do miedzi i mosiądzu 97
2.6. Roztwory trawiące do cynku i aluminium 116
2.7. Utylizacja zużytych roztworów trawiących . . 138
3. Farby i druk . 139
3.1. Farby i papier w technikach druku wklęsłego 141
3.2. Techniki druku wypukłego . . 151
4. Trawienie elektrolityczne . . 167
4.1. Technika trawienia elektrolitycznego. Historia i zasada działania . 169
4.2. Elektrolityczne trawienie matryc w grafice warsztatowej 174
4.3. Inne, specjalne techniki trawienia elektrolitycznego 191
5. Techniki fotopolimerowe 201
5.1. Techniki fotopolimerowe w grafice warsztatowej . 203
5.2. Etapy postępowania w technice filmu fotopolimerowego 224
5.3. Płynna powłoka światłoczuła. Płyty fleksograficzne 235
Zakończenie 239
Bibliografia . 243
Streszczenie 245
Nota o autorze . . 249