Edukacja Jutra. Problemy współczesnej rodziny

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Humanitas |
Format: | |
Ilość stron: | 176 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788361991601 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
Na książkę „Problemy współczesnej rodziny” – aktualną w treściach, cenną w koncepcji metodologicznej i atrakcyjną w formie opracowania, co będzie dalej uargumentowane – składają się cztery części zasadnicze, które (osobiście jako jeden z pierwszych czytelników) interpretuję następująco:I. Przemiany modelu rodziny:
1. Kryzysy czy ewolucja modeli rodziny w preferencjach studentów (uniwersytetu i politechniki).
2. Przez promowanie odpowiedzialnego pełnienia ról rodzicielskich.
3. Przez pedagogizację, socjalizację i z uwzględnieniem stereotypizacji męskich i kobiecych ról, czyli przez konstytucję płci społeczno-kulturowej.
II. Współczesna rodzina, jej aktywność i zagrożenia:
1. Jakość życia rodzin ryzyka w sytuacji ekskluzji społecznej.
2. Kulturotwórcze wychowanie w rodzinach katolickich, zaangażowanych w ruchy religijne.
III. Zależności edukacji dzieci od oddziaływań rodziny:
1. Liderzy edukacji szkolnej tworzący wspierające zespoły rodziców.
2. Szczególne funkcje rodziny w wychowaniu dziecka wczesnoszkolnego z deficytami rozwojowymi.
IV. Seniorzy w rodzinie:
1. Ich emocjonalno-motywacyjne nastawienie do tzw. przypadkowych zdarzeń (z perspektywy różnych pokoleń pracowników administracji).
2. Postawy studentów kierunku pracy socjalnej wobec osób starszych wiekiem (w zależności od zróżnicowań środowiska ich pochodzenia) a ich style radzenia sobie ze stresem.
3. Wybrane czynniki typów (?)/odmian (?)/rodzajów (?)/sieci relacji społecznych seniorów.
Niniejsza monografia z serii „Edukacja jutra” zasługuje na szczególną uwagę ze względu na liczne zalety całościowe:
1. Treści, ujętych w sposób zasadnie sproblematyzowany.
2. Kompozycji wewnętrznej opracowań, celowo i przekonująco strukturalizowanych.
3. Kompozycji zewnętrznej autorskich opracowań, skupionych według pomysłu trojga redaktorów naukowych tegoż woluminu, uargumentowane rzeczowo i formalnie w postaci esejów na podstawach teoretyczno-empirycznych oraz warsztatowo (metodologicznie i metodycznie). (…)
Krystyna Duraj-Nowakowa
(farg. Wstępu)
E-book „Edukacja Jutra. Problemy współczesnej rodziny” - Wydawca: Humanitas.
Spis treści:
Krystyna Duraj-Nowakowa 13
Część I. Model rodziny i jego przemiany
Grzegorz Sanecki
Modele rodziny w preferencjach studentów 21
Anna Dudak
Promowanie zaangażowanego ojcostwa jako nowe rozwiązanie w zakresie pomocy i wsparcia samotnych ojców 35
Anna Kowal-Orczykowska
Nowoczesne ojcostwo, czyli co tata wie o zdrowiu swojej rodziny? Zmiana społeczna w zakresie pełnienia ról rodzicielskich (na przykładzie aktywności ojców w zakresie opieki, promocji i ochrony zdrowia w rodzinie) 47
Joanna Podgórska-Rykała
Socjalizacja a stereotypizacja. Męskie i kobiece wzorce w kontekście płci społeczno-kulturowej i ich znaczenie dla edukacji jutra 61
Część II. Zagrożenia i aktywność współczesnej rodziny
Marta Czechowska-Bieluga
Jakość życia rodzin ryzyka a korzystanie z pomocy społecznej 77
Łukasz Ryszka
Kulturotwórcze aspekty wychowania w rodzinach zaangażowanych w katolickie ruchy religijne 93
Część III. Wpływ rodziny na edukację dziecka
Barbara Lulek
Rodzice jako liderzy w edukacji szkolnej własnego dziecka. O trudnościach w budowaniu rodzicielskich zespołów w szkole 107
Joanna Skibska
Rodzina w procesie edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym z deficytami rozwojowymi 123
Część IV. Osoby starsze w rodzinie i społeczeństwie
Ewa Sarzyńska-Mazurek
Nastawienie do przypadkowych zdarzeń z perspektywy wieku 137
Anna Kanios
Postawy studentów pracy socjalnej wobec osób starszych a style radzenia sobie ze stresem – perspektywa badawcza 151
Agnieszka Kozerska
Typy sieci społecznych polskich seniorów i ich wybrane uwarunkowania 165