Dwa millennia z Owidiuszem

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 434 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323237648 |
Data: | 2025-07-11 |
Opis e-booka:
Tom zawiera 22 artykuły dotyczące twórczości Owidiusza, jednego z najwspanialszych poetów starożytnego Rzymu i na pewno mistrza słowa, który w największym stopniu inspirował twórców kolejnych epok, na polu literatury, malarstwa oraz muzyki. Owidiusz pozostawił po sobie poezję niesłychanie barwną w środki wyrazu, do dziś budzącą zachwyt czytelników. Tragedia dożywotniego wygnania opromieniła jego niepowtarzalną legendą jako twórcy, który umiał bronić swojej samodzielności twórczej nawet wobec potężnego władcy Rzymu. Zebrane w tomie artykuły omawiają różnorodne aspekty poetyki i poezji Owidiusza, a także szeroko rozumianej recepcji tej poezji w następnych latach.
E-book „Dwa millennia z Owidiuszem” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
Jakub Pigoń „Fama novi fontis”. Aluzje metapoetyckie w opowiadaniu o odwiedzinach Minerwy na Helikonie (Owidiusz, „Metamorfozy” V 250–293) 9
Barbara Hartleb-Kropidło Boscy opiekunowie Rzymian. Kult Larów w „Kalendarzu poetyckim” Owidiusza 29
Idaliana Kaczor Sacrum słowem sławione – religia i mity Rzymian w „Fasti” Owidiusza 47
Piotr Bering Co możemy wyczytać z pierwodruku „Przemian” w przekładzie Kicińskiego? 81
Aleksandra Arndt Z XIX-wiecznego wokabularza erotycznego. Miłosny wymiar „Metamorfoz” w szacie językowej Brunona hr. Kicińskiego 99
Aleksander Wojciech Mikołajczak Ryby i ludzie w „Halieutica” Owidiusza – retrospektywne refleksje tłumacza 133
Edyta Gryksa Ars venandi w twórczości Owidiusza na marginesie „Cynegetica” Gracjusza Faliskusa. Wybrane aspekty 143
Anna Kucz Kobiety w „Cynegetica” Nemezjana w kontekście Owidiuszowego lęku wobec Diany 157
Maria Maślanka-Soro Mit Argonautów w „Komedii” Dantego 171
Antoni Bobrowski List Ojnone do Parysa (Ovid. Her. 5) w „Troilusie i Criseydzie” Chaucera 191
Radosław Rusnak „Sprośny Satyr” czy uczony sylen? Mitologiczna glosa do „Satyra” Jana Kochanowskiego (w. 195–196) 215
Monika Miazek-Męczyńska „Epistolae Quindecim” Marka Alexandra Boyda (1563–1601), albo jak Szkot odpisał Owidiuszowym heroinom 41
Elżbieta Wesołowska Szekspir odwiedza Owidiusza 269
Justyna Zaborowska-Musiał Twórczość Owidiusza w jezuickiej dydaktyce szkolnej XVI–XVIII w. 285
Marlena Puk „Swoisty paradoks: pełen wdzięku Owidiusz ulubieńcem wzniosłego Metastasia”– Sulmończyk u osiemnastowiecznego poety włoskiego 315
Ewa Skwara „Ariadna na Naksos” w malarstwie 335
Radosław Piętka Owidiusz filmowy 359
Anna Gawarecka Dlaczego Owidiusz? Ponowoczesne biografie alternatywne wielkiego poety 381
Dawid Barbarzak Poeta z naszego miasta. Owidiusz w tożsamości Sulmony i Konstancy 399