pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Design designer i metamorfozy miejskie. Studium socjologiczne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Naukowa
Format: pdf
Ilość stron: 452 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788366056329
Data: 2025-04-29
Cena wydawcy: 34.20 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

W jaki sposób design i designerzy kształtują przestrzeń miejską i relacje społeczne? Jak należy projektować przestrzeń miejską, by coraz lepiej odpowiadała potrzebom jej użytkowników?
Praca mieści się w rodzącej się dopiero subdyscyplinie socjologii designu, przedstawia działania, w wyniku których przestrzeń miejska mogłaby lepiej odpowiadać zróżnicowanym potrzebom obecnych i przyszłych społeczeństw. Dotyczy kwestii niezwykle istotnych z punktu widzenia nie tylko wąskiego grona specjalistów zajmujących się problematyką designu miejskiego, ale również każdego mieszkańca miasta i osób miastem zarządzających. O jej wyjątkowości świadczy innowacyjność w wyborze problematyki, wartość poznawcza i wartość zgromadzonego materiału empirycznego. Oryginalne badania przeprowadziła autorka z najważniejszymi ekspertami zajmującymi się designem w Polsce, a także z ekspertami z czterdziestu siedmiu krajów.

Doktor Magdalena Piłat-Borcuch jest adiunktem na Wydziale Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jej zainteresowania naukowe skupiają się przede wszystkim na socjologii designu, mieście i designie miejskim. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji związanych z tą problematyką.

E-book „Design designer i metamorfozy miejskie. Studium socjologiczne” - Wydawca: Oficyna Naukowa.

Spis treści:

Spis treści


Wprowadzenie / 9
Rozdział 1
Miasto w designie, design w mieście / 34
O mieście w socjologicznym oglądzie / 34
O metropoliach jako laboratoriach społecznych przeobrażeń / 50
O stylu życia klasy metropolitalnej / 63
O designie miejskim z perspektywy nie tylko historycznej / 85

Rozdział 2
Społeczna rola designera a kwestia miejska / 114
O społecznej roli designera / 114
O społecznej roli designera w mieście / 130
O społecznej roli designera w ujęciu interakcyjnym / 143

Rozdział 3
Design jako sposób przywracania egalitarności miast / 160
O socjologii miejskich problemów społecznych / 160
O wykluczeniu społecznym w mieście — od ekskluzji społecznej do inkluzji / 171
O designie partycypacyjnym, czyli włączaniu mieszkańców w proces projektowania przestrzeni miejskiej / 188
O designie społecznie odpowiedzialnym i jego roli w kształtowaniu egalitarności miast / 206

Rozdział 4
Wkład designu w kształtowanie miasta ekologicznego / 228
O ekoperspektywie w myśleniu o mieście / 228
O ekodesignie w mieście / 240
O nadziejach i obawach dotyczących miast przyszłości / 256

Rozdział 5
Założenia metodologiczne badań własnych /280
Cel badań i problematyka badawcza / 280
Metody, techniki i narzędzia badawcze / 282
Dobór próby badawczej / 285

Rozdział 6
Rola designera i designu w mieście — ujęcie jakościowe /287
Charakterystyka badanych ekspertów / 287
Design w świadomości ekspertów / 291
Rola designu miejskiego / 299
Designer i jego społeczna rola w mieście / 315
Czynniki ułatwiające i utrudniające rozwój designu miejskiego / 321
Rola instytutów designu w kształtowaniu przestrzeni miejskiej / 330

Rozdział 7
Rola designera i designu w mieście — ujęcie ilościowe / 335
Charakterystyka respondentów / 335
Dobry design miasta w świadomości respondentów / 338
Czynniki ułatwiające i utrudniające rozwój dobrego designu miasta / 360
Czynniki decydujące o atrakcyjności centrum miasta / 369
Społeczna rola designera w mieście / 373
Przyszłość designu miejskiego / 380

Zakończenie / 385
Bibliografia / 391
Indeks osób / 420
Wykaz tabel i rysunków / 430
Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu pogłębionego z ekspertami / 433
Aneks 2. Kwestionariusz ankiety / 435
Aneks 3. Questionnaire form . / 443