pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Brak absolutu. Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Format: pdf
Ilość stron: 232 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788324224623
Data: 2025-06-27
15.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.

E-book „Brak absolutu. Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze” - Wydawca: UNIVERSITAS. Cena 15.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści



Wstęp

Rozdział 1. Japońska kultura popularna

1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny

1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady

Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny

2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu

2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo

2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata

2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa .

2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej

Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii

3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze

3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń

3.3. Dobro i zło w życiu codziennym

3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów

3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem

Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie.

Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze

4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja

4.2. Festiwale religijne a kultura popularna

4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów

oraz ich znaczenie w kulturze popularnej

4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków

Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła

5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii

5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy

lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku

5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła

w japońskiej kinematografii

5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów

bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie

Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji

6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy

codzienne – krótka historia anime

6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu

na adresatów i na tematykę

6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime

6.3. Świat duchów w anime

Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem

7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych

7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach

7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe

Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze

popularnej

Bibliografia

Podziękowania

Posłowie

Indeks nazwisk