pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Bezradność nauczyciela

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ
Format: pdf
Ilość stron: 194 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323333364
Data: 2025-06-13
Cena wydawcy: 34.65 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Nauczycieli obarcza się odpowiedzialnością za słabości edukacji także wtedy, kiedy źródła tych słabości mają charakter ponadindywidualny, systemowo-strukturalny. To rodzi w nich poczucie niesprawiedliwości, wzbudza lęki o przyszłość edukacji w skali globalnej i obawy o własny los. Coraz częściej izolują się w swej prywatności, zawodowe zaangażowanie ograniczając do koniecznego minimum. Chronią resztki swojego świata przed wszechogarniającym wpływem konsumeryzmu, biurokracji i pozoru. Chcą dobrze pracować, w godziwych warunkach i przy minimum stabilności życiowo-zawodowej. Mają przy tym poczucie wyjątkowości swego zawodu. Na ogół silnie się z nim utożsamiają i chcieliby czerpać elementarną satysfakcję z wykonywanej pracy. Coraz trudniej im to jednak przychodzi w realiach oświatowych, w których uczniowie traktowani są jak klienci, proces kształcenia ulega daleko idącej pragmatyzacji, a rozwijanie uczniowskiego myślenia zastępowane jest ćwiczeniem pamięci i sprawnościami testowymi. Takie są potrzeby społeczne, wykreowane w procesie zawłaszczania życia codziennego przez mechanizm transakcji kupna i sprzedaży. Zderzenie tych potrzeb z nauczycielskim pojmowaniem sensu własnej roli i realnymi możliwościami działania coraz częściej wzbudza w nich poczucie bezradności.

Z zakończenia

E-book „Bezradność nauczyciela” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ.

Spis treści:

Wprowadzenie 7

Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej 9

1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności 9
1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany 15

Rozdział 2: Metodologia własnych badań 21

2.1. Przedmiot i cel badań 21
2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki 27
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 29
2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości 29

Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji 37

3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu 37
3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności 45
3.3. Źródła nauczycielskich obaw 52

Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia 57

4.1. Rodzaje samotności 58
4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli 64

Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela 71

5.1. Modele zdrowia 72
5.2. Zasoby osobiste nauczyciela 74
5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych 89

Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru 97

6.1. Narodziny i żywot pozoru 97
6.2. Przykłady pozoru w edukacji 101

Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany 115

7.1. Nieufność z powodu braku kontroli 121
7.2. Brak przygotowania do zmiany 125

Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek 129

8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu 133
8.2. Porażki zawodowe nauczyciela 139

Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności 145

9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami 145
9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego 149

Zakończenie 155
Bibliografia 161
Aneks 173