
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | mobi, epub |
Ilość stron: | 388 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301239268 |
Data: | 2025-07-07 |
94.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Książka podejmuje zagadnienie muzyki ambient jako gatunku muzycznego oraz kategorii opisowej współczesnej kultury muzycznej. Stanowi syntezę perspektyw poznawczych, możliwych do wykorzystania przy analizie ambientu oraz historyczny przegląd praktyk artystycznych związanych z ambientem, oraz szeroko pojętą muzyką tła.
E-book „Ambient Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 94.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
1. Wprowadzenie 9
1.1. Cele i przedmiot pracy 9
1.2. Rama teoretyczna: muzyka-kultura i ekomuzykologia 14
1.2.1. Muzyka-kultura 16
1.2.2. Ekomuzykologia 26
1.3. Problem przedmiotu: wyzwania definicyjne 28
1.3.1. Między muzyką a słuchaniem 33
1.3.2. Ambient jako gatunek oraz kategoria opisowa 46
1.3.3. Słuchanie środowiskowe 57
1.3.4. Ujęcia przedmiotu w polskiej refleksji teoretycznej 59
1.4. Podsumowanie: ambient a antropologiczny problem słuchania 65
Część I – Kontekstualizacje ambientu 67
2. Perspektywy poznawcze: możliwe interpretacje ambientu 69
2.1. Wprowadzenie 69
2.2. Dwie dawne tradycje myślenia o muzyce – dwie tradycje myślenia o słuchaniu. Perspektywy wciąż aktualne? 71
2.2.1. Słuchanie jako forma teoretyzowania 71
2.2.2. Johannes Tinctoris i „efekty” muzyki 74
2.2.3. Kontynuacje w późniejszych teoriach muzyki 77
2.3. Perspektywa nauk o muzyce: muzyka i kultura 84
2.3.1. Perspektywa muzykologiczna 85
2.3.2. Perspektywa krytyczna nowej muzykologii 97
2.3.3. Perspektywa socjologiczna 108
2.3.4. Perspektywa antropologiczna 114
2.4. Perspektywa nauk o dźwięku: natura i dźwięk 123
2.4.1. Perspektywa psychologii słuchania i neuroestetyki 124
2.4.2. Perspektywa cybernetyki i socjodynamiki muzyki 136
2.4.3. Perspektywa sound studies 141
2.4.4. Perspektywa medioznawcza 152
3. Warunki ambientu: słuchanie 169
3.1. Wprowadzenie 169
3.2. Słuchanie a doświadczenie akuzmatyczne 170
3.3. Słuchanie strukturalne a słuchanie regresywne 176
3.4. Słuchanie a soundscape studies 182
3.5. Słuchanie repetytywne 191
3.6. Słuchanie a musicking 203
3.7. Słuchanie niewinne i quasi-słyszenie w filozofii muzyki 212
3.8. Słuchające ciało 229
3.9. Habitus muzyczny a wzorzec słuchania 239
4. Wnioski 254
Część II – Interpretacje ambientu 261
5. Ambient i jego historie 263
5.1. Wprowadzenie 263
5.2. Artystyczna muzyka tła, muzyka użytkowa, muzyka funkcjonalna 265
5.2.1. Musique d’ameublement – Erik Satie 267
5.2.2. Gebrauchsmusik – Heinrich Besseler i Paul Hindemith 276
5.2.3. John Cage i Muzak-Plus 290
5.3. Muzyka tła na pograniczu sztuki, muzyki popularnej i przemysłu muzyki 301
5.3.1. Minimalizm i New Age 302
5.3.2. Space Music 307
5.3.3. Kankyō Ongaku – japoński ambient 313
5.3.4. Muzak, Easy-listening, Elevator Music – komercyjna muzyka tła 321
5.4. Podsumowanie – funkcja, przestrzeń, emancypacja, kontrola 339
6. Zakończenie 344
7. Appendix 365
8. Bibliografia 371
O Autorze 388
1.1. Cele i przedmiot pracy 9
1.2. Rama teoretyczna: muzyka-kultura i ekomuzykologia 14
1.2.1. Muzyka-kultura 16
1.2.2. Ekomuzykologia 26
1.3. Problem przedmiotu: wyzwania definicyjne 28
1.3.1. Między muzyką a słuchaniem 33
1.3.2. Ambient jako gatunek oraz kategoria opisowa 46
1.3.3. Słuchanie środowiskowe 57
1.3.4. Ujęcia przedmiotu w polskiej refleksji teoretycznej 59
1.4. Podsumowanie: ambient a antropologiczny problem słuchania 65
Część I – Kontekstualizacje ambientu 67
2. Perspektywy poznawcze: możliwe interpretacje ambientu 69
2.1. Wprowadzenie 69
2.2. Dwie dawne tradycje myślenia o muzyce – dwie tradycje myślenia o słuchaniu. Perspektywy wciąż aktualne? 71
2.2.1. Słuchanie jako forma teoretyzowania 71
2.2.2. Johannes Tinctoris i „efekty” muzyki 74
2.2.3. Kontynuacje w późniejszych teoriach muzyki 77
2.3. Perspektywa nauk o muzyce: muzyka i kultura 84
2.3.1. Perspektywa muzykologiczna 85
2.3.2. Perspektywa krytyczna nowej muzykologii 97
2.3.3. Perspektywa socjologiczna 108
2.3.4. Perspektywa antropologiczna 114
2.4. Perspektywa nauk o dźwięku: natura i dźwięk 123
2.4.1. Perspektywa psychologii słuchania i neuroestetyki 124
2.4.2. Perspektywa cybernetyki i socjodynamiki muzyki 136
2.4.3. Perspektywa sound studies 141
2.4.4. Perspektywa medioznawcza 152
3. Warunki ambientu: słuchanie 169
3.1. Wprowadzenie 169
3.2. Słuchanie a doświadczenie akuzmatyczne 170
3.3. Słuchanie strukturalne a słuchanie regresywne 176
3.4. Słuchanie a soundscape studies 182
3.5. Słuchanie repetytywne 191
3.6. Słuchanie a musicking 203
3.7. Słuchanie niewinne i quasi-słyszenie w filozofii muzyki 212
3.8. Słuchające ciało 229
3.9. Habitus muzyczny a wzorzec słuchania 239
4. Wnioski 254
Część II – Interpretacje ambientu 261
5. Ambient i jego historie 263
5.1. Wprowadzenie 263
5.2. Artystyczna muzyka tła, muzyka użytkowa, muzyka funkcjonalna 265
5.2.1. Musique d’ameublement – Erik Satie 267
5.2.2. Gebrauchsmusik – Heinrich Besseler i Paul Hindemith 276
5.2.3. John Cage i Muzak-Plus 290
5.3. Muzyka tła na pograniczu sztuki, muzyki popularnej i przemysłu muzyki 301
5.3.1. Minimalizm i New Age 302
5.3.2. Space Music 307
5.3.3. Kankyō Ongaku – japoński ambient 313
5.3.4. Muzak, Easy-listening, Elevator Music – komercyjna muzyka tła 321
5.4. Podsumowanie – funkcja, przestrzeń, emancypacja, kontrola 339
6. Zakończenie 344
7. Appendix 365
8. Bibliografia 371
O Autorze 388