pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Ambient Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: mobi, epub
Ilość stron: 388 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301239268
Data: 2025-07-07
94.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Książka podejmuje zagadnienie muzyki ambient jako gatunku muzycznego oraz kategorii opisowej współczesnej kultury muzycznej. Stanowi syntezę perspektyw poznawczych, możliwych do wykorzystania przy analizie ambientu oraz historyczny przegląd praktyk artystycznych związanych z ambientem, oraz szeroko pojętą muzyką tła.

E-book „Ambient Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 94.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

1. Wprowadzenie 9
1.1. Cele i przedmiot pracy 9
1.2. Rama teoretyczna: muzyka-kultura i ekomuzykologia 14
1.2.1. Muzyka-kultura 16
1.2.2. Ekomuzykologia 26
1.3. Problem przedmiotu: wyzwania definicyjne 28
1.3.1. Między muzyką a słuchaniem 33
1.3.2. Ambient jako gatunek oraz kategoria opisowa 46
1.3.3. Słuchanie środowiskowe 57
1.3.4. Ujęcia przedmiotu w polskiej refleksji teoretycznej 59
1.4. Podsumowanie: ambient a antropologiczny problem słuchania 65

Część I – Kontekstualizacje ambientu 67

2. Perspektywy poznawcze: możliwe interpretacje ambientu 69
2.1. Wprowadzenie 69
2.2. Dwie dawne tradycje myślenia o muzyce – dwie tradycje myślenia o słuchaniu. Perspektywy wciąż aktualne? 71
2.2.1. Słuchanie jako forma teoretyzowania 71
2.2.2. Johannes Tinctoris i „efekty” muzyki 74
2.2.3. Kontynuacje w późniejszych teoriach muzyki 77
2.3. Perspektywa nauk o muzyce: muzyka i kultura 84
2.3.1. Perspektywa muzykologiczna 85
2.3.2. Perspektywa krytyczna nowej muzykologii 97
2.3.3. Perspektywa socjologiczna 108
2.3.4. Perspektywa antropologiczna 114
2.4. Perspektywa nauk o dźwięku: natura i dźwięk 123
2.4.1. Perspektywa psychologii słuchania i neuroestetyki 124
2.4.2. Perspektywa cybernetyki i socjodynamiki muzyki 136
2.4.3. Perspektywa sound studies 141
2.4.4. Perspektywa medioznawcza 152

3. Warunki ambientu: słuchanie 169
3.1. Wprowadzenie 169
3.2. Słuchanie a doświadczenie akuzmatyczne 170
3.3. Słuchanie strukturalne a słuchanie regresywne 176
3.4. Słuchanie a soundscape studies 182
3.5. Słuchanie repetytywne 191
3.6. Słuchanie a musicking 203
3.7. Słuchanie niewinne i quasi-słyszenie w filozofii muzyki 212
3.8. Słuchające ciało 229
3.9. Habitus muzyczny a wzorzec słuchania 239

4. Wnioski 254

Część II – Interpretacje ambientu 261

5. Ambient i jego historie 263
5.1. Wprowadzenie 263
5.2. Artystyczna muzyka tła, muzyka użytkowa, muzyka funkcjonalna 265
5.2.1. Musique d’ameublement – Erik Satie 267
5.2.2. Gebrauchsmusik – Heinrich Besseler i Paul Hindemith 276
5.2.3. John Cage i Muzak-Plus 290
5.3. Muzyka tła na pograniczu sztuki, muzyki popularnej i przemysłu muzyki 301
5.3.1. Minimalizm i New Age 302
5.3.2. Space Music 307
5.3.3. Kankyō Ongaku – japoński ambient 313
5.3.4. Muzak, Easy-listening, Elevator Music – komercyjna muzyka tła 321
5.4. Podsumowanie – funkcja, przestrzeń, emancypacja, kontrola 339

6. Zakończenie 344

7. Appendix 365

8. Bibliografia 371

O Autorze 388