pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Romantyczna antiquitas. Rzymskie inspiracje w teatrze i dramacie XIX wieku z uwzględnieniem mediacji calderonowskiej i szekspirowskiej

Autor książki:

Elżbieta Wesołowska

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Oprawa: miękka
Ilość stron: 164 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323217350
ISBN: 978-83-2321-735-0
Data: 2007-08-17
Cena wydawcy: 30.82 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zebrane w tomie teksty odnoszą się do różnych dokumentów kultury europejskiej, wśród nich Calderona, Szekspira, Offenbacha, Mereżkowskiego. Wielokrotnie w poszczególnych rozprawach i w sposób wszechstronny omawiane są polskie teksty literackie świadczące o XIX-wiecznych związkach kultury epoki z antykiem, m.in. o polskim dramacie romantycznym (Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego), o Kraszewskim jako tłumaczu Plauta, o Agezylauszu Słowackiego w kontekście Żywotów równoległych Plutarcha. Rozprawy różnią się metodą, także rozległością horyzontów badawczych, zebranie ich w jednej książce uświadamia, jak duże obszary kultury uzależnione były od starożytności rzymskiej.

Książka "Romantyczna antiquitas. Rzymskie inspiracje w teatrze i dramacie XIX wieku z uwzględnieniem mediacji calderonowskiej i szekspirowskiej" - Elżbieta Wesołowska (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM.

Spis treści:

Słowo wstępne (Elżbieta Wesołowska)

RADOSŁAW PIĘTKA
Hellenizacja i deromanizacja. Dylematy dziewiętnastowiecznej refleksji o antyku

ANNA KRAJEWSKA, ELŻBIETA WESOŁOWSKA
Gdy Bóg milczy. Echa antyczne w dramacie romantycznym. Kilka uwag
BEATA BACZYŃSKA
Wątki i motywy antyczne w dramaturgii Pedra Calderóna de la Barca na podstawie Pierwszej (Madryt 1636) i Drugiej części dzieł dramatycznych (Madryt 1637)

TOMASZ SZCZESZEK
Galopujący Czterej Jeźdźcy: apokalipsa Edypa i piekło Leara

EWA SKWARA
Komedia rzymska na wielkiej scenie XIX wieku. Plaut a opera buffa

RADOSŁAW PIĘTKA
Romantyczna wizja Rzymu w Irydionie Zygmunta Krasińskiego
KATARZYNA KANIECKA
Plaut a la Kraszewski. Sceniczność XIX-wiecznego przekładu Plauta dokonanego przez Józefa Ignacego Kraszewskiego

ANDRZEJ DUDEK
Motyw sporów religijnych u schyłku Imperium Rzymskiego w dramaturgicznej interpretacji Dymitra Mereżkowskiego (dramat Julian Apostata)

ELŻBIETA WESOŁOWSKA
Widzieć jasno w zaślepieniu. Romantyczna ślepota i jej pierwowzory antyczne

EWA SKWARA
Piekielny Orfeusz. Offenbach i jego Orphee aux enfers wobec tradycji klasycznej

Indeks osób

Noty o autorach