pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pressje (14). Teka czternasta. Ogniem czy mieczem? Stosunki państwo - Kościół

Dane szczegółowe:
Wydawca: Klub Jagielloński
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 200 s.
Wymiar: 165x235 mm
EAN: 9770164470506
ISSN: 1644-7050
Data:2001-02-05
Cena wydawcy: 13.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Ze wstępu:
Żyjemy w ciekawym miejscu i ciekawych czasach: pan premier nie może posłać nas do piekła, a ksiądz biskup - do więzienia. Przyglądając się historii faktów i historii idei, trzeba stwierdzić, że nie jest to wcale sytuacja typowa. Rozdział państwa od Kościoła jest faktem na pozór nudnym, którego osobliwość można dostrzec dopiero, gdy zrozumiemy, jak kusząca jest wizja religijnego ugruntowania władzy albo realizacji ideałów religijnych przy pomocy struktury państwowej. Kusząca, bo - biorąc pod uwagę jedynie cele ziemskie - czy nie dobrze jest, będąc władcą, mieć za sobą Boga (a nie tylko wolę powszechną, czy coś podobnego), a będąc nauczycielem moralnym, mieć do dyspozycji sądy? Co więcej, zamieszkujemy wyjątkowo interesujący skrawek tego miejsca i wycinek owych czasów. Taki mianowicie, w którym ksiądz biskup - mimo istnienia wspominanego rozdziału - może wpływać w sposób istotny na losy pana premiera, a premier - na losy biskupa. Na naszym podwórku pytanie, jak właściwie poukładać stosunki między państwem a Kościołem, nie jest trzeciorzędną zagadką teoretyczną, jak to jest w państwach zaludnionych głównie przez religijnych indyferentów lub całkowicie podporządkowanych religii. Z punktu widzenia rządzących Polską (lub chętnych do rządzenia), wierni ani nie stanowią jakiejś tam mniejszości, którą trzeba pro forma ustawowo usza-nować ze względu na pryncypia, ani nie wyczerpują elektoratu. Tworzą nato-miast realną, dość dobrze zorganizowaną (co ważne) siłę polityczną. Z kolei z punktu widzenia kapłana prawo świeckie nie jest zjawiskiem przyrodniczym, nad którym można, co najwyżej, biadać, ani prostym narzędziem, którym da się dowolnie manipulować. Można na nie pośrednio, ale w ograniczonym zakresie wpływać, co jest o tyle istotne, że za zmianą praw bardzo często podąża przynajmniej częściowa zmiana obyczajów i uznawanych norm. Czasy zatem są ciekawe, bo wójt prowadzi, jednak pleban ma dodatkowy zestaw lusterek i pedałów oraz prawo do chwytania, od czasu do czasu, za kierownicę.

Książka "Pressje (14). Teka czternasta. Ogniem czy mieczem? Stosunki państwo - Kościół" - oprawa miękka - Wydawnictwo Klub Jagielloński. Książka posiada 200 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Pressja Redakcji

EKSPRESSJE
Encyklika Spe Salvi w oczach filozofów
Bogdan Szlachta i Jan Woleński – debata prowadzona przez Marka Przychodzenia

Krzysztof Mazur
Scjentyzm to opium dla mas

Stanisław Pelc
Antychryst jako humanista: dialektyka oświecenia i rosyjska eschatologia

Jarosław Szewczyk
Traumatyczna wizja entuzjastycznego ateizmu

Michał Zabdyr–Jamróz
Rewolucja u bram liberalnego konsensu

WYWIAD PRESSJI

Ewangelizacja to uczestniczenie w życiu laickiego świata z ks. Adamem Bonieckim rozmawiają Natalia Chowaniec i Maciej Brachowicz

OPRESSJE KRAJOWE

Konrad Szpak
Relacje pomiędzy państwem a Kościołem w Polsce

Sylwia Hornik
Opodatkowanie Kościoła – rozważania ekonomisty

Natalia Chowaniec
Ocena z religii – historia, prawo, najnowsze kontrowersje

OPRESSJE ZAGRANICZNE

Maciej Brachowicz
Zmiana pojęcia wolności religijnej – studium (jednego) przypadku

Kamil Kuś
Jedność sacrum i profanum – świat islamu jako zaprzeczenie Europy

Jacek Chudzik
Państwo a Cerkiew prawosławna na Rusi i w Rosji. Szkic

IMPRESSJE KULTURALNE

Iwan Kulik
Święta woda. Cerkiew. Orłowski

REPRESSJE HISTORYCZNE

Julia Żylina-Chudzik
Królestwo boże a ład doczesny. O religijnej mentalności rosyjskiej inteligencji na przełomie XIX i XX wieku

Michał Wawrzonek
Bohdan Chmielnicki: między religią a polityką

Mateusz Kędzierski
Crell a Locke – dwa spojrzenia na kwestię tolerancji

Michał Bizoń
Teokracja genewska Jana Kalwina a inkwizycja w Hiszpanii. Rozważania o renesansowej teonomii

RECENZJA PRESSJI

Jadwiga Emilewicz
W obronie dobra wspólnego