pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Filozofia wychowania moralnego

Autor książki:

Adolf E. Szołtysek

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: twarda
Ilość stron: 380 s.
Wymiar: 164x240 mm
EAN: 9788375872019
ISBN: 978-83-7587-201-9
Data: 2009-08-10
33.02 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Opis książki:

Niniejsza rozprawa FILOZOFIA WYCHOWANIA MORALNEGO tworzy tryptyk z dwiema wcześniejszymi monografiami: FILOZOFIA WYCHOWANIA [1998], FILOZOFIA PEDAGOGIKI [2003]. Monografia prezentuje wyniki wieloletnich badań: pierwsza publikacja pn. Kontrowersje wokół Arystotelesowskich kategorii paidagogike i politikon dzoon ukazała się w periodyku "Studia Filozoficzne" Nr 7/1986. W tejże rozprawce przedstawiona została koncepcja trójjedni człowieka, która stanowi podstawę niniejszej monografii.
Serdecznie dziękuję mojej Żonie za cierpliwe przedyskutowanie głównych tez oraz duchowe wsparcie w chwilach zwątpienia w możliwość napisania niniejszej monografii. Z nią, jako doświadczonym psychologiem w pracy z dziećmi oraz z ich rodzicami, ale i w pracy z nauczycielami, mogłem konsultować wszystkie istotne tezy dotyczące wychowania dziecka w rodzinie oraz wychowania ucznia w szkole.
Dziękuję za dyskusję nad tezami książki dr Katarzynie Niebrój oraz dr. Bogdanowi Ogrodnikowi, adiunktom (kierowanego przeze mnie do chwili odejścia na emeryturę w 2007 roku) Zakładu Filozofii Systematycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego. Serdecznie dziękuję dr. Markowi Olejniczakowi oraz doktorantowi Mateuszowi Adamek za cenne uwagi krytyczne. Godzi się też przywołać nazwisko dr. Herberta Kopca, z którym od ponad dwudziestu lat prowadziłem spory na temat rozumienia pedagogiki w okresie PRL.
Wdzięczny jestem studentom i magistrantom Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Mysłowicach za umożliwienie mi postawienia wybranych tez na zajęciach i podjęcie merytorycznej dyskusji oraz Władzom Uczelni za utworzenie warunków sprzyjających napisanie tej monografii.
Dziękuję za owocną, ponad dziesięcioletnią, współpracę z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach. Wyrażam słowa szacunku i uznania dla nauczycieli i dyrektorów, psychologów i pedagogów, metodyków i wizytatorów województwa śląskiego, z którymi spotykałem się na kursach i konferencjach, organizowanych przez mgr M. Kłyk, konsultanta ds. wychowania RODN "WOM" w Katowicach.
Powstanie tej książki w dużej mierze było inspirowane zajęciami na kursach przygotowujących nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych pn. Wychowanie do życia w rodzinie. Dzięki tym zajęciom problematyka była zgłębiana, porządkowana i dyskutowana z Konsultantem ds. wychowania i nauczycielami, uczestnikami kursów. Z tego względu w zakresie teorii rodziny, teorii człowieka, aksjologii, moralności, teorii wychowania, niniejsza monografia może pełnić rolę podręcznika do zajęć z wychowania do życia w rodzinie.
Książka jest napisana z myślą o tej młodzieży studiującej, która jest zainteresowana teorią człowieka, teorią wartości, teorią norm oraz teorią wychowania. Mam na uwadze młodego człowieka, który jest zainteresowany warunkami możliwości fundowania sfery duchowej, w tym moralności personalnej, rozumności personalnej i wolitywności personalnej. Monografia powinna być przydatna dla nauczycieli i rodziców. Chciałbym, aby z tezami książki zapoznał się każdy, komu leży na sercu dobro dziecka i rodziny oraz dobro ucznia i szkoły.

Książka "Filozofia wychowania moralnego" - Adolf E. Szołtysek - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 380 stron i została wydana w 2009 r. Cena 33.02 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

PRZEDMOWA

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ I
METAFIZYCZNOŚĆ OSOBY

1. Wybrane koncepcje człowieka
1.1. Platońska a Arystotelesowska koncepcja człowieka
1.2. Personalizm augustiański a personalizm tomistyczny
1.3. Psychizm F. Nietzschego a psychizm S. Freuda
1.4. Personalizm M. Schelera a personalizm K. Wojtyły
2. Autorska koncepcja fundowania osoby w człowieku
2.1. Atrybuty człowieczej egzystencji
2.2. Przyrodnicze uwarunkowania człowieczej psychiczności
2.3. Metafizyczność człowieczej duchowości

ROZDZIAŁ II
MORALNOŚĆ – ETYKA – LEGALNOŚĆ

1. Moralność człowieka jako osoby
1.1. Człowiek jako osoba
1.2. Człowieczeństwo człowieka
1.3. Aksjologia personalna a norma moralna
1.4. Moralne uwarunkowania osoby
1.5. Ontologiczna triada: intencja – czyn – konsekwencja
2. Etyka człowieka jako istoty społecznej
2.1. Człowiek jako istota społeczna
2.2. Aksjologia kulturowo-społeczna a norma etyczna
2.3. Etyka w kolejnych epokach
2.4. Problem praw człowieka
3. Legalność człowieka jako obywatela
3.1. Człowiek jako obywatel
3.2. Aksjologia obywatelska a norma prawna
3.3. Doktrynalne uwarunkowania obywatela

ROZDZIAŁ III
AKSJOLOGIA WYCHOWANIA MORALNEGO OSOBY

1. Podstawowe dylematy wychowania
1.1. Źródła kryzysu wychowania
1.2. Semantyka słowa ‘wychowanie’
1.3. Systematyczna wieloznaczność słowa ‘wychowanie’
2. Wychowanie moralne w rodzinie
2.1. Elementy nauk o rodzinie
2.2. Duchowe źródło wychowania personalnego
2.3. Istota wychowania moralnego
3. Wychowanie etyczne w szkole
3.1. Kompetencje nauczyciela
3.2. Kulturowo-społeczne źródło wychowania etycznego
3.3. Polityczno-prawne źródło wychowania doktrynalnego
4. Chrześcijański a liberalny system kulturowo-edukacyjny
4.1. Ideologia postmodernizmu
4.2. Chrześcijański system kulturowo-edukacyjny
4.3. Liberalny system kulturowo-edukacyjny
4.4. Minisłownik poślizgów semantycznych

BIBLIOGRAFIA
Summary