pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ekumeniczna odpowiedzialność na początku trzeciego tysiąclecia. Seria: Teologia w Dialogu. Tom 10

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2003
Oprawa: miękka
Ilość stron: 290 s.
Wymiar: 167x235 mm
EAN: 9770086015427
ISSN: 0860-1542
Data: 2006-03-21
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza publikacja składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza ukazuje chrześcijaństwo słowiańskie w jego duchowej roli jednoczenia Europy. Etos słowiańskiego ducha cyrylo-metodiańskiej przeszłości został uteraźniejszony przez obecne wizje Kościoła w Czechach, na Słowacji, w dialogu z prawosławiem, luteranizmem i anglikanizmem. Druga część, koncentrując się wokół ewangelicznego obrazu Chrystusa - "Ja jestem Drogą i Prawdą" (J 14,6) - ma charakter bardziej teologiczny i perspektywiczny, nakreśla bowiem dotychczasowe osiągnięcia dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, a także wskazuje na przyszłość, szukając dróg wyraźniejszej jeszcze współpracy w kierunku jedności. (Od Redaktorów)

Książka "Ekumeniczna odpowiedzialność na początku trzeciego tysiąclecia. Seria: Teologia w Dialogu. Tom 10" - Leonard Górka SVD, Sławomir Pawłowski SAC (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 290 stron i została wydana w 2003 r.

Spis treści:

Słowo redaktorów .. .9
Jan Paweł II o ekumenizmie na początku trzeciego tysiąclecia (fragmenty Listu apostolskiego Novo millennio ineunte z 6 stycznia 2001) . 11

Część pierwsza KU EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOCIE DUCHA
Gabriel Witaszek CSsR. Słowo na otwarcie Sympozjum. 17
Aleksander Naumow. O bezradności anioła z nieba, czyli ekumeniczna lekcja z dziejów Słowiańszczyzny 19
I. Czy pierwsze czasy były lepsze? 19
II. Wszystko już było .20
III. Historia a idea .. .21
1.Jafetowe plemię 21
2. Sarmacja .22
3.Iliria 23
4. Barbaria .23
5. Topografia mityczna .. 24
IV. Święty fundament .25
V. Konkurencja wiar . 30
VI. Obrządek a jurysdykcja . 31
VII. Jurysdykcja - tradycja - poprawność .34
VIII. Wyznanie a status obywatelski . 35
I.. Wyznaczniki świadomości. 37
.. Język a religia 39
1. Greka .. .40
2. Cerkiewnosłowiański .43
3. Łacina i polski. . 47
.I. Spór a dialog. 50
.II. Zgoda - zjednoczenie - jedność .51
Leonard Górka SVD. Cyrylo-metodiańskie korzenie europejskiej wspólnoty chrześcijańskiej ... .53
I. Symboliczne znaczenie orędzia cyrylo-metodiańskiego . .53
II. Zadanie na dzisiaj: nowa ewangelizacja ... .56
III. Stopniowe budowanie komunii: jedność w wielości .60
IV. Zamknięcie się w jednej tradycji oznacza zubożenie 62
Ks. Walerian Bugel. Ekumeniczne doświadczenia Kościołów w Czechach . 65
I. Doświadczenie wspólnoty w modlitwie. ... .66
II. Doświadczenie wspólnoty nad Słowem Bożym .. .66
III. Doświadczenie dialogu - uzgodnienia 67
IV. Doświadczenie pogłębiania świadomości ekumenicznej wiernych 67
V. Doświadczenie pomocy innym - działalność charytatywna 68
VI. Doświadczenie współpracy w mediach 69
VII. Doświadczenie wspólnoty w prześladowaniach .. .70
VIII. Doświadczenie współudziału w dziele odnowy duchowej jedności Europy . .70
I.. Doświadczenie partycypacji w ekumenii na płaszczyźnie ponadnarodowej i doświadczenie recepcji jej wyników . .71
.. Doświadczenie braków w dialogowaniu wewnątrz własnego Kościoła. .71
.I. Doświadczenie pokonywania przeszkód ekumenii . 72
Jana Moricova. Ekumeniczna współpraca na Słowacji .75
I. Ekumenizm duchowy ... 75
II. Ekumenizm doktrynalny . .76
III. Ekumenizm praktyczny .77
Ks. Władimir Baszkirow. Ekumeniczne tradycje Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. 83
Krzysztof Leśniewski. Trudności w relacjach między Kościołem większościowym a Kościołami mniejszościowymi w Polsce 91
I. Uwarunkowania mniejszości religijnych w społeczeństwie .92
II. Dlaczego w Polsce nie powstała Krajowa Rada Kościołów? ... 94
III. Problemy dzielące Kościoły ... 95
IV. Konieczność przemiany świadomości . 97
V. Zalecenia dla wspólnot lokalnych Kościoła większościowego .. 98
Andrzej Kaim SAC. Wokół idei soboru wszystkich chrześcijan. Soborowa jedność w Baptismus Ruthenomm Stanisława Orzechowskiego 101
I. Wprowadzenie ..101
II. Aby chrześcijaństwo zjechało się i zgodziło 103
III. Gente Ruthenus, natione vero Polonus fidei catholicae .. 104
IV. Baptismus Ruthenorum z Rusi proroka ... 105
V. W kręgu ekumenii słowiańskiej 108
VI. Ku wspólnocie ducha .. 111
VII. W kierunku eklezjologii komplementarnej . 113
VIII. Ecclesia semper reformanda. .. 115
IX. Kościół oświecony przez Ducha Świętego różnorodnością języków i napełniony wielością ludów 116
X. Misterium uchrystusowienia ludów i narodów ... 117
XI. Fundament wspólnej eklezjologii ... 119
XII. Kim są oczekujący na sobór? . 120
Ks. Przemysław Kantyka. Czy wchodzimy w trzecie tysiąclecie „mniej podzieleni"? Osiągnięcia i perspektywy dialogu katolicko-anglikańskiego na przełomie tysiącleci ... 123
I. Na drodze dialogu 123
II. Wypracowane zbliżenie doktrynalne 125
III. Jedność wyzwaniem trzeciego tysiąclecia .. 132
Sławomir Pawłowski SAC. Więcej nas łączy niż dzieli. Znaczenie zasady „hierarchii" prawd wiary dla ekumenii i europejskiej wspólnoty ducha 135
I. Czym jest zasada „hierarchii" prawd wiary? 135
II. Znaczenie zasady „hierarchii" prawd wiary dla ekumenii 141
III. Znaczenie zasady „hierarchii" prawd wiary dla europejskiej wspólnoty ducha. 144
Część druga „JA JESTEM DROGĄ I PRAWDĄ" (por. J 14, 6) Ks. Jerzy Pałucki. Słowo na rozpoczęcie drugiej części Sympozjum 149
Stanisław C. Napiórkowski OFMConv. Czego nauczyły nas dialogi ekumeniczne? 153
I. Dialogi - wielkie laboratorium teologiczne, czyli doświadczenia z Zachodu . 155
II. Dialogi potrzebne jak zdrowie, czyli doświadczenia ze Wschodu. 158
1. Męczeńsko-ekumeniczna Syberia . 158
2. Doświadczenie z Rostowa nad Donem. . 160
3. Doświadczenie z Sankt-Petersburga 161
4. Doświadczenie z Rygi 161
Andrzej Kaim SAC. Dialog ze światem islamu w perspektywie ekumenii III tysiąclecia. ... 163
I. Nowe inicjatywy - nowe nadzieje. Dzień modlitwy z wyznawcami islamu. . 163
II. Nowe formy ekumenii. Kalendarz ekumeniczny. . 164
III. Ekonomia boska i ekumenia ludzi .. 169
IV. Uniwersalne dziedzictwo - droga Objawienia ... 171
V. Droga wiary Abrahama w dialogu religii Księgi. . 172
VI. Spadkobiercy czy uzurpatorzy? 174
VII. Semper tres - perspektywy ekumenii religii Księgi 175
VIII. Jezus - wzór i przesłanie dla ludzkości 180
I.. Przy wspólnym źródle - w kolebce religii i proroków .. 181
Ks. Stanisław Józef Koza. Ekumenizm Kościoła rzymskokatolickiego na progu nowego tysiąclecia. Podstawowe osiągnięcia i trudności ... 185
I. Rzut oka na oba millennia chrześcijaństwa 186
II. Okres katolickich prekursorów. 187
III. Ekumeniczny przełom . 189
IV. Papież ekumenicznego przełomu ... 190
V. Dialog katolicko-luterański. .. 191
VI. Dialog katolicko-prawosławny 194
l VII. Wspólne uznanie chrztu w Polsce. .. 195
VIII. Podstawowe trudności i zadania na przyszłość ... 196
Wacław Hryniewicz OMI. Zaufanie czy nieufność? Wokół kryzysu pojęcia Kościołów siostrzanych . 199
I. Dwudziestowieczni inicjatorzy idei Kościołów siostrzanych .. .200
II. Narastająca nieufność wobec pojęcia Kościołów siostrzanych po stronie katolickiej .. 201
III. Spór wobec soborowego subsistit a pojęcie Kościołów siostrzanych. .203
IV. Trudności ze strony Kościoła prawosławnego ... 207
V. Kościoły siostrzane i przyszłość ekumenii. . 211
Eleni Fotiju. Gdy lęk silniejszy niż nadzieja... .215
I. Kryzys przełomu wieków 215
II. Decydujący krok czy pusty gest? ... 217
III. Horyzont lęku. ..219
IV. Powrót do Prawdy czy wspólna droga miłości? .. 223
V. Przemieniająca moc miłości braterskiej ... 226
VI. Uczynić swoim pragnienie brata 231
Ks. Igor Andrianoy. Analiza porównawcza dokumentów: Dominus lesus i Zasady podstawowe w stosunkach Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego do innych wyznań chrześcijańskich 237
Leonard Górka SVD. Deklaracja Dominus lesus w świetle ekumenicznego otwarcia Vaticanum II. ... 243
I. Ogólna charakterystyka deklaracji .. 243
II. Przedsoborowy obraz jedności Kościoła ... 244
III. Soborowy przełom eklezjologiczny. .246
Wadaw Hryniewicz OMI. Prawda i nadzieja. Relacyjność i eschatologiczna orientacja prawdy w Kościele . 253
I. Niepewność jest także błogosławieństwem . 255
II. Prawda i otwartość ku przyszłości. .. 257
III. Lęk przed relatywizmem i absolutystyczna koncepcja prawdy. .259
IV. Sformułowania wiary jako drogowskazy. .. 262
V. Ku uznaniu symfonicznego charakteru prawdy .. 264
VI. Jedność nie jest uniformizmem. 266
Wykaz skrótów 269
Sommaire 271
Contents 277