pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa

Autor książki:

Maciej Mackiewicz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Rok wyd.: 2005
Oprawa: miękka
Ilość stron: 380 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788372052209
ISBN: 978-83-7205-220-9
Data: 2009-07-13
Cena wydawcy: 64.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Nauczanie języków obcych to wyzwanie polegające także na przybliżaniu kultury kraju języka docelowego i uświadamianiu różnic interkulturowych. Tej funkcji glottodydaktyki żaden znawca tematu dzisiaj nie neguje. Jeżeli w nauczaniu języków obcych dominuje obecnie podejście komunikacyjne, którego pierwszorzędnym celem jest osiągnięcie przez ucznia umiejętności skutecznego porozumiewania się, to trudno zaprzeczyć, iż efektywność komunikowania się w języku obcym może być zagrożona poprzez brak kompetencji (inter)kulturowej. Powstaje więc pytanie: Jak tę "misję" dydaktycy języków obcych winni realizować? Jakie teoretyczne przesłanki i koncepcje leżą u podstaw praktycznych rozwiązań? Jakie są doświadczenia, wnioski i sugestie samych nauczycieli i lektorów języków obcych podejmujących bardzo ciekawe, ale w istocie trudne i odpowiedzialne zadanie kształcenia interkulturowego? Jak dydaktycy powinni pielęgnować i rozwijać własną kompetencję socjokulturową i interkulturową? Zawarte w niniejszym tomie artykuły udzielają częściowej odpowiedzi na te i inne pytania. Rozważania teoretyczne, poparte częstokroć badaniami empirycznymi, adresowane są nie tylko do wszystkich zainteresowanych aktualnymi zagadnieniami interkulturowego podejścia w dydaktyce języków obcych: nauczycieli, lektorów (w tym lektorów specjalistycznych), metodyków języków obcych, lecz także kulturoznawców, językoznawców czy literaturoznawców.

Książka "Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa" - Maciej Mackiewicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu. Książka posiada 380 stron i została wydana w 2005 r.

Spis treści:

Maciej Mackiewicz - wstęp

1. Koncepcje i modele kształcenia interkulturowego

1.1. Weronika Wilczyńska - Czego potrzeba do udanej komunikacji
1.2. Kazimiera Myczko - Kompetencja interkulturowa jako cel kształcenia językowego
1.3. Jürgen Bolten - Kompetencja interkulturowa a kształcenie kompleksowe. Teoria i praktyka przekazu kompetencji interkulturowej w biznesie
1.4. Bernadetta Matuszak-Loose - Zagadnienia dydaktyki treści tolerancji jako wyznacznik nowych zadań w nauczaniu języków obcych
1.5. Maciej Mackiewicz - Jeszcze raz o modelu z Tybingi. Wsparcie kompetencji interkulturowej czy utrwalenie stereotypów?
1.6. Aleksandra Łyp-Bielecka - nauczanie słownictwa a kompetencja interkulturowa
1.7. Marcin Popławski - Rozwijanie kompetencji kulturowej a nauczanie umiejętności tworzenia tekstu pisanego w języku obcym. Podłoże teoretyczne i rozwiązania praktyczne na podstawie zajęć z pisania wśród słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Zabrzu

2. Nauczyciel wobec wyzwań interkulturowych

2.1. Andrzej Kurtyka - Rozwijanie kompetencji międzykulturowej nauczycieli języków obcych
2.2. Dorota Owczarek - Tekst realioznawstwo a kształcenie kompetencji interkulturowej wśród przyszłych nauczycieli
2.3. Grzegorz Ziętala - Wiedza socjalkulturowa i kompetencja socjolingwistyczna w nauczaniu języka biznesu
2.4. Małgorzata L. Ułaniecka - Żródła kompetencji socjokulturowej nauczyciela
2.5. Anna Jaroszewska - Elementy języków obcych w naczaniu wczesnoszkolnym i ich znaczenie dla nauczyciela, ucznia oraz dla kształtowania u dzieci postaw tolerancji i otwartości wobec różnic narodowo-kulturowych współczesnego świata -subiektywne teorie nauczycieli

3. Socjokulturowe i interkulturowe aspekty dydaktyki języków specjalistycznych

3.1. Anna Harbig - Komunikacja interkulturowa w biznesie z perspektywy dydaktyki języków obcych
3.2. Luiza Śmidowicz - Teoria incognita w nauczaniu języka prawa. Nie tylko interkulturowe pułapki czyhające na nieprawników
3.3. Anna Dolata-Zaród - O nauczaniu francuskiego języka specjalistycznego
3.4. Dana Piotrowska - Tekst autentyczny jako źródło informacji kulturowej w dydaktyce języka fachowego
3.5. Elżbieta Gajewska - Wpływ modeli obcych na korespondencję handlową w języku polskim
3.6. Magdalena Sambor - Wpływ czynników kulturowych na pisemny dyskurs perswazyjny. Studium porównawcze listów motywacyjnych pisanych w języku angielskim przez Francuzów, Niemców i Polaków 3.7. Emilia Wąsikiewicz-Firlej - Oczekiwania audytoriów wobec prezentacji biznesowych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych
3.8. Katarzyna Papaja - Wpływ kultury polskiej na komunikację niewerbalną oraz świadomość jej znaczenia w świecie prezentacji, spotkań biznesowych i negocjacji
3.9. Krystyna Gaca, Agnieszka Kozłowska - Ewolucja koncepcji zajęć niemieckiego języka fachowego w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu

4. Dydaktyka tekstu literackiego a treści (inter)kulturowe

4.1. Elżbieta Nowikiewicz - Literatura wobec realioznawstwa. O wykorzystaniu tekstów literackich w nauczaniu języka obcego na poziomie akademickim
4.2. Andrzej Denka - Kontekst społeczno-polityczny a interkulturowy odbiór tekstu. Próba pragmatycznej dydaktyzacji na przykładzie sztuki Friedricha Dürrenmatta "Wizyta starszej Pani"...
4.3. Magdalena Balcerkiewicz - Możliwości wykorzystania tekstów literatury interkulturowej na zajęciach języka obcego
4.4. Aleksandra Chylewska - Bydgoszcz w czasach zaboru pruskiego. Próba dydaktyzacji materiałów autobiograficznych autorów niemieckojęzycznych na poziomie akademickim

5. Z praktyki dydaktycznej

5.1. Maria Jodłowiec - Techniki ludyczne w kształtowaniu świadomości różnic międzykulturowych
5.2. Artur Piotr Kmiecik - Gdzie nie ma wiedzy, tam straszą stereotypy! Czy łosie w Kanadzie zjadają ludzi i czy ktoś jeszcze czyta "Ulissesa" 16 czerwca 2004?
5.3. Magdalena Majka - Uciekł mi autobus, zginął mi długopis, a dlaczego Anglikom się to nie zdarza?
5.4. Edyta Wood - Rola interkulturowości w nauczaniu realioznawstwa amerykańskiego
5.5. Renata Majewska - Różnice kulturowe na poziomie niewerbalnym. Polska - Hiszpania
5.6. Agnieszka Strzałka - W stronę kompetencji interkulturowej uczniów. Implementacja programów interkulturowych w szkole ponadgimnazjalnej
5.7. Iwona Iwańska - Rozwijanie umiejętności interkulturowych na lekcjach języka angielskiego w szkole ponadgimnazjalnej
5.8. Marek Laskowski - Immanentne dydaktyczne i interkulturowe implikacje partykuł w języku niemieckim

6. Projekty glottodydaktyczne i interkulturowe

6.1. Agnieszka Białek, Berthold Haase - Staging Foreign Language Learning. Europejski projekt i jego produkty
6.2. Ewa Górczyńska, Bożena Górska-Poręcka - Nauczanie języków obcych przez Internet. Studium projektu
6.3. Barbara Kułaczkowska - Nauczanie interkulturowe na przykładzie projektu przeprowadzonego przez studentów polskich i austriackich
6.4. Dorota Masiakowska - Kulturoznawstwo dla młodych elit. Z doświadczeń dydaktycznych Akademii Letniej Roßleben 2003