pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej

Autor książki:

Dobrawa Lisak-Gębala

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 272 s.
Wymiar: 140x205 mm
EAN: 9788324226177
ISBN: 978-83-242-2617-7
Data: 2014-05-20
Cena wydawcy: 36.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Pojawiający się w tytułowym haśle przedrostek ultra sugerujący niebywałe natężenie danej cechy oraz ruch przekraczania wykraczania poza czy nad służyć miał wyróżnieniu grupy tekstów - wierszy fragmentów eseistyki i prozy w których dochodzi do silnie nacechowanego artystycznie - ultraliterackiego - użycia języka w tym w szczególności do wprowadzania figur retorycznych i stylistycznych oraz do wykorzystania możliwości związanych z brzmieniem tekstu oraz z jego kształtem wizualnym. Uderzający wygląd określenia ultraliteratura oraz jego specyficzne brzmienie miały po części stanowić zapowiedź poruszanej tu tematyki. Słowo złożone z pięciu elementów powtarzanych w pewnym rytmie - uchwytnym zarówno wzrokowo jak i słuchowo odsyła do zjawisk z kręgu muzyczności i ikoniczności literatury. W pracy szczegółowo analizowane są literackie strategie transmedialne czyli próby odwzorowania właściwości konstrukcyjnych i percepcyjnych innych mediów muzyki filmu fotografii i malarstwa rozwijane przy użyciu środków dostępnych literaturze. Stąd terminem wielokrotnie powracającym w książce okaże się ekfraza. Obszerne omówienia zarysowujących się w tym kontekście prób wyjścia poza granice przekazu słownego w finale zostają dopełnione szkicami dotyczącymi literackiego projektu poszukiwania pozawerbalnego realizowanego jako dążenie do uzyskania epifanicznych wglądów.

Książka "Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej" - Dobrawa Lisak-Gębala - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA: Literackie strategie transmedialne
Specyfika poetyckich i eseistycznych ekfraz fotografii w literaturze polskiej
przełomu XX i XXI wieku
Inwersja (fotografia anamorficzna) Joanny Mueller jako „wiersz fotograficzny”
Strategie quasi-filmowe w narracjach powieściowych Marka Bieńczyka
Pokusa czytania polifonicznego. O kilku wierszach Stanisława Barańczaka
CZĘŚĆ DRUGA: Ekfrazy eseistyczne - nowe perspektywy
„Energia” metafor w ekfrazach eseistycznych
„Konkretyzacje abstrakcji”. Metafory w ekfrazach obrazów abstrakcyjnych
Interferencje obrazów jako zapis percepcji przez pryzmat sztuki (na wybranych przykładach z polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii)
CZĘŚĆ TRZECIA: O poszukiwaniu pozawerbalnego
Ile waży wiśnia? Esej jako forma cielesno-duchowa według Jolanty Brach-Czainy
„Trzeba poszerzać szczelinę…”. Poezja metafizyczna Bogusława Żurakowskiego
Przyjdzie Mesjasz z byle czego. Motywy Schulzowskie w poezji Tomasza Różyckiego
Zakończenie
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Summary