pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów (+ DVD)

Autor książki:

Gottfried Boehm

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 380 s.
Wymiar: 135x205 mm
EAN: 9788324223718
ISBN: 97883-242-2371-8
Data: 2014-06-11
Cena wydawcy: 44.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Najważniejszymi zagadnieniami uprawianej przez Gottfrieda Boehma teorii obrazu są widzenie, patrzenie, przyglądanie się i próba zwerbalizowania tych aktów ponad sztywnymi dyscyplinarnymi podziałami nauki. Podstawowy problem, który zajmuje autora, to w jaki sposób obrazy generują odmienny od językowego, czyli wizualny (ikoniczny) sens. Artykuły zamieszczone w zbiorze ukazują ewolucję myśli Boehma od „hermeneutyki obrazu” (z roku 1978) do prac najnowszych, reprezentujących szerzej rozumianą „naukę o obrazie”. Dokonany specjalnie na potrzeby polskiego rynku wydawniczego wybór tekstów ma przybliżyć czytelnikowi niemieckojęzyczną teorię obrazowości, dotąd niemal całkowicie nieobecną w naszym kraju z powodu braku przekładów. Do antologii została dołączona płyta DVD. Zawiera ona wywiad z Gottfriedem Boehmem, w którym autor wyjaśnia zasadnicze dla jego teorii problemy i terminy oraz interpretuje wybrane dzieła pochodzące ze zbiorów Muzeum Sztuki w Bazylei.

Gottfried Boehm (ur. 1942) - jeden z najważniejszych niemieckich myślicieli zajmujących się problematyką obrazu, współtworzący m. in. z Hansem Beltingiem i Horstem Bredekampem teoretyczne zaplecze tzw. Bildwissenschaften („nauk o obrazie”). „Obraz” jest dla Boehma pojęciem formy mnogiej, dlatego nie opowiada się on za żadną „jedynie słuszną” metodologią w interpretacji obrazów, lecz stara się wskazywać na konieczność łączącego różne dyscypliny, indywidualnego podejścia do każdego przedmiotu interpretacji. W roku 2005 Boehm zainicjował projekt eikones. Krytyka obrazu, w którym reprezentanci różnych dziedzin (teoretycy architury, literaturoznawcy, muzykolodzy, egiptolodzy etc.) spotykają się z historykami sztuki i filozofami, by dyskutować pojęcie „obrazu“. Swą drogę naukową Boehm rozpoczął doktoratem z filozofii, napisanym pod kierunkiem Hansa-Georga Gadamera w 1968 roku, habilitował się z historii sztuki w 1974. W latach 1975-79 był docentem historii sztuki na uniwersytecie w Bochum. Tam też miał możliwość wymiany myśli z Maxem Imdahlem - drugą, poza Gadamerem, osobowością, która zasadniczo wpłynęła na ukształtowanie się jego teorii. Po siedmioletniej profesurze w Giessen (1979-86), Boehm trafił do Szwajcarii i przez dwadzieścia sześć lat związany był z Instytutem Historii Sztuki na uniwersytecie w Bazylei. Aktualnie jest profesorem emerytowanym i kontynuuje pracę nad teorią obrazu.

Książka "O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów (+ DVD)" - Gottfried Boehm - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 380 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

O książce
Wprowadzenie

CZĘŚĆ I
Refleksje filozoficzne
Pierwsze spojrzenie. Dzieło sztuki - estetyka - filozofia
Niemy logos
Wątpienie Cézanne’a
Pośród świata
Głosy milczenia
W horyzoncie czasu. Pojęcie dzieła u Heideggera a sztuka nowoczesna
Przyrost bytu. Refleksja hermeneutyczna a sztuki plastyczne
Dominacja języka?
Mocne obrazy - słabe obrazy
Odróżnienie estetyczne
Przedstawienie albo istota żywa
Hermeneutyka a sztuka nowoczesna

CZĘŚĆ II.
Słowo i obraz
Opis obrazu. O granicach obrazu i języka
I. Ekfraza i opis
II. Dystans słowa i obrazu w epoce nowoczesnej
III. Trafne słowo
IV. Enargeia. Vasari i tradycja retoryki
V. Kontrast ikoniczny - interakcja faktu i oddziaływania
VI. Pokazywanie

O hermeneutyce obrazu
Kwestia obrazów
Od medium do obrazu
Kontekst
Media w najszerszym sensie
Medium versus obraz
Medium i reprodukcja
Nowe media

Elementy nauki o obrazie
1. Wprowadzenie. Praca nad obrazem
2. Poskromienie imaginacji
3. Sąd - obraz - metafora
4. Obraz opisuje pewną sytuację
5. Niema mowa

CZĘŚĆ III
Widzenie i jego historia
Sens obrazu a narządy zmysłów
Widzenie. Refleksje hermeneutyczna
Krytyka kategorii widzenia
W stronę historii widzenia
Produktywność ślepej plamki
Kopernikański przewrót w percepcji

CZĘŚĆ IV.
Zwrot ikoniczny
Powrót obrazów
I. Obraz i obrazy
II. Ikoniczny zwrot nowoczesności?
III. Krzyżowanie spojrzeń a obraz
IV. Metafora i obraz
V. Różnica ikoniczna
VI. Nowoczesna transformacja obrazów

Różnica ikoniczna
Bibliografia
Noty o tłumaczach i współautorze filmu