pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi

Autor książki:

Stanisław Czekalski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 472 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323216483
ISBN: 83-232-1648-7
ISSN: 0556-1019
Data: 2006-11-06
Cena wydawcy: 70.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Przedmiotem rozprawy są badania "związków międzyobrazowych", to znaczy relacji podobieństwa zachodzących między obrazami. Na podstawie istnienia (lub ich braku) związków międzyobrazowych tradycyjna historia sztuki budowała i nadal buduje swoje porządki "stylowe", kręgi "wpływów", "oddziaływań", "filiacji", wreszcie bada artystyczną genezę wyobrażeń. Punktem wyjścia jest dla autora pojęcie "intertekstualności", żywe szczególnie w filozofii i teorii literatury ostatnich dziesięcioleci XX wieku, inspirowane teorią pisma J. Derridy, teorią znaczeniowej produktywności tekstów J. Kristevej i teorią lektury R. Barthes`a.
Część I. Teoria: intertekstualność a związki międzyobrazowe jest prezentacją inspiracji (F. De Saussure), filozoficznego zaplecza (M. Heidegger, J. Derrida, J. Lacan) i poglądów głównych twórców teorii intertekstualności. Część II. Międzyobrazowa historia sztuki poświęcona została "analizie różnych sposobów konkretyzowania tez dotyczących związków międzyobrazowych". W części III: Matejko między obrazami autor prezentuje własne analizy związków międzyobrazowych, których przedmiotem jest kilka wybranych dzieł J. Matejki: Stańczyk, Kazanie Skargi, Joanna d`Arc, Konstytucja Trzeciego Maja.

Książka "Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi" - Stanisław Czekalski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 472 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wstęp

CZĘŚĆ I
TEORIA: INTERTEKSTUALNOŚĆ A ZWIĄZKI MIĘDZYOBRAZOWE

ROZDZIAŁ I
Nie ma nic poza galerią. Teoria intertekstualności jako rewizja pojęcia obrazu
1. Gramatologiczne podstawy intertekstualności. Iteratywna struktura obrazu
2. Intertekstualność w świetle krytyki przedstawieniowej teorii języka: Heidegger, Lacan, Kristeva, Barthes i de Saussure
3. Oko Sarrasine`a i Śpiący Endymion
4. Itertekstualność i zwrot pragmatyczny: geneza efektem semiozy
ROZDZIAŁ II
Interpretacja wpływu / wpływ interpretacji. Rozbiór teorii genetycznych zależności dzieł
1. Logika wpływu i problematyczność jego rozpoznania
2. Efekt spójności w wyjaśnianiu genealogii obrazu
3. Reminiscencje, cytaty, aluzje?

CZĘŚĆ II
MIĘDZYOBRAZOWA HISTORIA SZTUKI
ROZDZIAŁ III
Zagadnienie związków miedzyobrazowych w refleksji historycznoartystycznej od połowy XX w
1. Hans Sedlmayr, George Kubler, Arnold Hauser - struktura i jeżyk tradycji obrazowej
2. Ernst H. Gombrich i Wolfgang Iser - leksykon malarstwa i rozsianie śladów
3. Jan Białostocki i problem tematycznego ramowania obrazu
ROZDZIAŁ IV
Zagadnienie związków miedzyobrazowych w refleksji historycznoartystycznej lat osiemdziesiątych XX w
1. Estetyka recepcji Wolfganga Kempa i problem repertuaru obrazowego
2. Obraz jak most: Michael Baxandall i funkcjonalistyczna logika wyjaśniania obrazów
3. Oskar Batschmann i domykanie widzenia w kole wiedzy
4. Richard Wollheim: współczesność widzenia związków miedzyobrazowych a złudzenie wglądu w psychikę autora
Wnioski
ROZDZIAŁ V
Recepcja teorii intertekstualności w semiologii i semiotyce obrazu
1. Norman Bryson: teoria intertekstualności jako narzędzie sprowadzenia obrazu do tekstu dyskursywnego i wskrzeszenie wpływologii
2. Mieke Bal: narodziny czytelniczki i preposteryjna (halucynacyjna) historia obrazów

CZĘŚĆ III
MATEJKO MIĘDZY OBRAZAMI
1. Van Gogh, Matejko i restytucje
2. Co mówi Skarga? Próba anagramatycznej lektury Kazania
3. Joanna i Marianna
4. Konstytucja Trzeciego Maja na wyspie Barataria

Zakończenie: historia sztuki i spór o macierzyństwo obrazów
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis ilustracji
Intertextuality and Painting. Problems of the Analysis of Interpictorial Relationships (Summary)