pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Antropologiczne podstawy i przebieg kolokwiów wzrostu

Autor książki:

Mieczysław Kożuch SJ

Dane szczegółowe:
Wydawca: WAM
Oprawa: miękka
Ilość stron: 323 s.
Wymiar: 145x200 mm
EAN: 9788373183858
ISBN: 83-7318-385-X
Data: 2004-07-08
Cena wydawcy: 24.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wartość przedstawianej pracy doktorskiej widzę między innymi w interdyscyplinarnym podejściu do niezwykle ważnej problematyki osobowego wzrostu jednostki w kierunku większej wolności od presji podświadomych motywacji. W nawiązaniu do współcześnie znanej i uznawanej teorii psychologicznej L. M. Rulli, łączącej empiryczną wiedzę psychologiczną z refleksją filozoficzną. W opisie praktycznej weryfikacji założeń integralnej koncepcji religijnego rozwoju współczesnego człowieka przez tzw. kolokwia wzrostu oraz w twórczym i - na polskim gruncie - nowatorskim podjęciu ważnego psychologiczno-filozoficzno-religijnego zagadnienia, jakim jest dynamiczna, chrześcijańska formacja człowieka w jej antropologicznych uwarunkowaniach. Z recenzji ks. prof. drą hab. Józefa Makselona Praktyczny charakter rozprawy sprawi, że nie pozostanie ona jedynie świadectwem erudycji jej Autora, nie będzie więc sztuką dla sztuki, ale posłuży wielu formatoromjako pomoc w ich wychowawczej pracy. Jej wartość leży nie tyle w stworzeniu nowej teorii /.../ co w zastosowaniu praktycznym do formacji przede wszystkim osób duchownych, ale przy pewnych modyfikacjach także ludzi świeckich. Z recenzji ks. prof. zw. drą hab. Stanisława Ziemiańskiego SJ

Książka "Antropologiczne podstawy i przebieg kolokwiów wzrostu" - Mieczysław Kożuch SJ - oprawa miękka - Wydawnictwo WAM.

Spis treści:

WPROWADZENIE
WSTĘP
SUMMARY

Część I
ANTROPOLOGICZNE UWARUNKOWANIA UDANEGO PRZEBIEGU KOLOKWIÓW WZROSTU


Rozdział l
FORMACJA CHRZEŚCIJAŃSKA WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI

1.1. Niektóre cechy współczesnej cywilizacji
1.2. Zadania formacji
1.2.1. Wychowanie „funkcjonariusza" czy „sprawiedliwego"
1.2.2. Rola formatora

Rozdział 2
ZARYS ANTROPOLOGII

2.1. Uwagi wstępne
2.2. Perspektywa filozoficzna
2.2.1. Struktura i treść ludzkiego Ja
2.2.1.1. Struktura Ja
2.2. l.2. Treść Ja
A. Wartości i postawy
B. Potrzeby psychiczne
2.2.2. Spójność i niespójność psychiczna
2.2.3. Wymiary postępowania człowieka
2.2.3.1. Wymiar cnoty lub grzechu
2.2.3.2. Wymiar dobra realnego oraz dobra pozornego
2.2.3.3. Wymiar normalności oraz patologii
2.3. Perspektywa chrześcijańska
2.3.1. Zarys problemu
2.3.2. Religijny charakter formacji
2.3.2.1. Zjednoczenie z Chrystusem
2.3.2.2. Nienawiść świata
2.3.2.3. Duchowo-ascetyczne środki formacji
A. Sakrament Pojednania
B. Eucharystia
C. Wytrwała modlitwa
D. Asceza
E. Rachunek sumienia

Część II
KOLOKWIUM WZROSTU JAKO NARZĘDZIE FORMACJI KAPŁAŃSKIEJ I ZAKONNEJ


Rozdział 3
OSOBOWOŚĆ ANIMATORA A KOLOKWIUM WZROSTU

3.1. Konieczność formacji formatorów
3.1.1. Trudności formacyjne i niezbędność nowych formatorów
3.1.2. Znajomość siebie
A. Poznanie swoich granic
B. Konieczność rozwiązania własnych problemów
3.1.3. Ukierunkowanie na Transcendencję
A. Doświadczenie Boga
B. Maryja w życiu formatora
3.1.4. Kompetencja
A. Znajomość antropologii chrześcijańskiej
B. Oddziaływanie przez postawy, a nie przez słowa
3.1.5. Autorytet formatora
A. Znaczenia terminu „autorytet"
a. Autorytet wynikający z prawa
b. Autorytet charyzmatyczny
B. Mistrz i uczeń
3.2. Cechy formatora ułatwiające kolokwium wzrostu
3.2.1. Dobroć
3.2.2. Delikatność
3.2.3. Autentyczność
3.2.4. Empatia i dystans uczuciowy
3.3. Funkcje formatora podczas kolokwium wzrostu
3.3.1. Słuchanie
A. Słuchanie osoby na różnych poziomach
B. Reguła podstawowa
C. Słuchanie treści nie uświadamianych
D. Aktywne słuchanie
E. Brak wzajemności w słuchaniu
3.3.2. Szacunek i akceptacja
3.3.3. Dyskrecja
3.3.4. Reakcje prowadzącego kolokwia
3.3.5. Pytanie
A. Pytania ukierunkowujące refleksję
B. Pytania otwarte
C. Delikatność w zadawaniu pytań
3.3.6. Konfrontacja
3.3.7. Interpretacja
A. Reakcje na interpretacje
B. Wgląd w siebie
C. Budowanie nowych sposobów myślenia i postępowania
3.3.8. Błędy formatora w trakcie kolokwium

Rozdział 4
DYNAMIKA KOLOKWIUM WZROSTU

4.1. Opis kolokwium wzrostu
4.1.1. Formacja początkowa
4.1.2. Kolokwium wzrostu - uwagi wstępne
4.1.3. Etapy kolokwiów wzrostu
4.1.4. Kolokwium wzrostu a psychoterapia i kierownictwo duchowe
4.1.5. Wzajemna relacja podczas kolokwiów wzrostu
A. Relacja formacyjna
B. Klimat emocjonalny
4.1.6. Ocena zdatności wychowanka do odbycia kolokwium wzrostu
A. Motywacje i oczekiwania wychowanka
B. Ocena zdolności osobowych
4.2. Trudności i opory w trakcie kolokwium wzrostu
4.2.1. Typy oporów
A. Opór wobec zmiany
B. Opór związany z typem osobowości
C. Opory związane z samymi kolokwiami wzrostu
D. Opór wobec prowadzącego kolokwia
4.2.2. Postawa formatora wobec oporów
4.2.3. Najczęstsze problemy spotykane podczas kolokwiów wzrostu
A. Kryzysy powołaniowe
B. Problemy seksualne
4.3. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie
4.3.1. Rodzaje przeniesienia
A. Przeniesienie przed rozpoczęciem kolokwiów
B. Przeniesienie w trakcie kolokwiów
C. Przeniesienie pozytywne
D. Przeniesienie negatywne
4.3.2. Reagowanie na przeniesienia
4.3.3. Przeciwprzeniesienie
4.4. Zakończenie kolokwiów wzrostu
4.4.1. Osiągnięcie celów kolokwium wzrostu
4.4.2. Powody zakończenia kolokwiów
4.4.3. Postawa formatora przy zakończeniu kolokwium

Rozdział 5
ZASTOSOWANIE KOLOKWIÓW WZROSTU DO SYTUACJI KRYZYSOWYCH W FORMACJI

5.1. Kryzysy powołaniowe
5.2. Masturbacja
5.3. Homoseksualizm
5.4. Kontakty z kobietami
A. Zaangażowania duszpasterskie a problemy z celibatem
B. Pomaganie osobom będącym w kryzysie a trudności z celibatem

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
INDEKS RZECZOWY