Logo Księgarni Poczytaj.pl
pokaz koszyk      Koszty dostawy | Regulamin | Pomoc | Kontakt
Karty Płatnicze
rog
rog
Szukaj:

w kategorii:
autor
tytuł
 24h

  Lista wydawnictw
 
bez kosztów tanie książki
Książki
»
»
»
ZAPŁAĆ MNIEJ ZA WIĘCEJ
Kupując co najmniej 10 tytułów otrzymają Państwo dodatkowy RABAT
książka: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dzieckaksiążka: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Hanna Krauze-Sikorska

Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

książka

Wydawnictwo:

Naukowe UAM


Rok wydania:
Ilość stron: 346 s.
Oprawa: miękka
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323215844
ISBN: 83-232-1584-7
ISSN: 0083-4254
Data: 2006-11-06


Zobacz książki autora:
Wyślemy
w czasie:

7 dni

sprawdź
koszty
dostawy
Cena: 63.50 
do koszyka
pozycja dostępna

Opis: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Autorka analizuje problematykę artystycznej twórczości dzieci, ujawnia zarazem własną wrażliwość artystyczną i talent badawczy, proponując udokumentowane wnioski i spostrzeżenia o charakterze ogólnopedagogicznym. Podjęty temat jest trudny nie tylko z uwagi na bogactwo literatury przedmiotu, ale też i na delikatność badanego materiału wymykającego się ścisłym i sprawdzalnym metodom badawczym. Autorka stara się uwzględnić oba te aspekty, dokumentując znajomość prac o pokrewnym tematycznie charakterze, koncentruje się jednak nade wszystko na eksperymencie, który nie bez przyczyny określa jako quasi-eksperyment o istotnych konsekwencjach edukacyjnych.

Spis treści:

Wstęp

CZĘŚĆ I. TWÓRCZOŚĆ ARTYSTYCZNA - KATEGORIA KULTURY HUMANISTYCZNEJ

Ogólna problematyka twórczości artystycznej w świetle literatury
ROZDZIAŁ 1. Twórczość - eksplikacja pojęcia
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie i kryteria twórczości
1.2. Struktura procesu twórczego
1.3. Społeczno-kulturowy kontekst działań twórczych
1.4. Edukacja do twórczości
1.5. Twórczość dziecka - w poszukiwaniu różnorodności świata
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. Artystyczna twórczość dziecka - w kręgu subiektywnych przeżyć i doświadczeń
Wprowadzenie
2.1. Twórczość w sztuce
2.2. Od autonomii do wspólnoty sztuk
2.3. Artystyczna twórczość dziecka - poznanie - ekspresja - komunikacja
2.3.1. Twórczość plastyczna - swoisty świat dziecka
2.3.2. Dziecięca ekspresja werbalna - w stronę twórczości poetyckiej i prozatorskiej
2.3.3. Muzyczna twórczość dziecka - twórcze poszukiwania w muzyce
2.3.4. Dziecięca twórczość ruchowa - komunikacja za pomocą ciała
2.3.5. Dziecięca gra dramatyczna - synteza przeżycia i ekspresji
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Aksjologiczne aspekty twórczości artystycznej
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie wartości a twórczość
3.2. Wartość - postawa - potrzeba
3.3. Twórczość - w poszukiwaniu wartości
3.4. Wartość w twórczości artystycznej
3.5. Psychologiczne i estetyczne wartości twórczości dziecka
3.6. Twórczość artystyczna dziecka jako wartość edukacyjna
3.6.1. Personalizacja w procesie artystycznego tworzenia
3.6.2. Wartości twórczości artystycznej w działaniach edukacyjnych
Podsumowanie

CZĘŚĆ II. EDUKACJA PRZEZ SZTUKĘ - W STRONĘ ROZWOJU TWÓRCZEJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
Twórczość artystyczna dziecka w świetle badań
ROZDZIAŁ 1. Założenia badawcze
1.1. Cel badań
1.2. Strategie badawcze i narzędzia pomiaru zmiennych
1.3. Metody i techniki badawcze
1.4. Idea kształcenia otwartego w eksperymentalnych warsztatach
artystycznych 1.4.1. Optymalizacja oddziaływań edukacyjnych w warsztatach artystycznych
ROZDZIAŁ 2. Zmysłowe doświadczanie świata w procesie twórczym
Wprowadzenie
2.1. Spostrzeganie, rozpoznawanie, przypominanie jako warunek aktywnego zdobywania doświadczeń
2.2. Podstawowe jakości wizualne - od spostrzegania do plastycznego tworzenia ich przez dziecko
2.2.1. Kontakt z wartościami plastycznymi w aspekcie jednostkowym
2.2.1.1. Spostrzeganie światła
2.2.1.2. Wprowadzenie dziecka w świat barw
2.2.1.3. Kształt jako wartość plastyczna pomagająca charakteryzować zjawisko wizualne
2.2.1.4. Przestrzeń i sposoby jej ujmowania przez dziecko
2.2.1.5. Układ plastyczny jako ekspresyjna struktura jakości zmysłowych
2.3. Efekty pracy nad formą plastyczną w procesie twórczym
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Twórczość artystyczna jako jedna z dróg aktywizacji myślenia
Wprowadzenie
3.1. Rozwój "doświadczenia umysłowego" dziecka w procesie twórczym
3.2. Twórczość a proces kształtowania się systemu pojęć
3.3. Stymulowanie myślenia przyczynowo-skutkowego w działaniach
artystycznych 3.4. Rozwój myślenia twórczego
3.4.1. Znaczenie symboliczne w twórczości plastycznej dziecka
3.4.1.1. Rola "niespecyficznych współczynników aktu myślenia"
3.4.1.2. Wprowadzenie dzieci w świat interpretacji symbolicznych
3.4.2. Elastyczność i oryginalność myślenia
3.4.2.1. Elastyczność myślenia typu figuralnego i symbolicznego w działaniach twórczych
3.4.2.2. Oryginalność myślenia jako zdolność dokonywania transformacji w zakresie plastycznych wartości wizualnych, semantycznych i artystycznych
3.4.2.3. Wyobraźnia w twórczym rozwiązywaniu problemów plastycznych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. Emocjonalne i motywacyjne wartości procesu twórczego
Wprowadzenie
4.1. Psychiczna reprezentacja emocji w procesie twórczym - od kodu obrazowego do symbolicznego
4.1.1. Poznawcze koncepcje psychicznej reprezentacji emocji a proces twórczy
4.1.2. Kody wykorzystywane przez dziecko a psychiczna reprezentacja emocji w procesie tworzenia artystycznego
4.1.2.1. Kod obrazowy
4.1.2.2. Kod werbalny
4.1.2.3. Kod abstrakcyjny
4.2. Emocje filokreatywne jako wstępny warunek procesu twórczego
4.2.1. Od ciekawości do zainteresowania
4.2.2. Emocje filokreatywne a efekt twórczych działań dziecka
4.3. Emocjonalne wartościowanie Ja i jego rola w procesie twórczym
4.3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania
4.3.2. Działania twórcze jako źródło wiedzy o samym sobie
4.3.3. Reprezentacja własnej osoby a skuteczność interpersonalna w procesie działań twórczych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5. O aktywnym współuczestnictwie dziecka i nauczyciela w procesie twórczym
Wprowadzenie
5.1. Reprezentacja drugiego w relacji "dziecko - nauczyciel" i "nauczyciel -dziecko"
5.1.1. Analiza zjawisk związanych z reprezentacją dziecka przez nauczyciela w działaniach artystycznych
5.1.2. Wpływ reprezentacji nauczyciela na zachowania dzieci w procesie twórczym
5.2. Znaczenie rozwijającego stosunku "dziecko - nauczyciel", "nauczyciel - dziecko" w twórczej działalności artystycznej
5.3. Organizacja procesu współuczestnictwa dziecka i nauczyciela w działaniu artystycznym
5.3.1. Znaczenie struktury i warunków spotkań warsztatowych
5.3.2. Proces twórczy jako źródło motywacji wewnętrznej

Podsumowanie
Zakończenie

Bibliografia

Aneks l

Aneks 2

Education through art. On the educational values of artistic creation of children (Summary)

Napisz recenzję/opinię

  Bądź pierwszy - napisz opinię!

Kupujący tę pozycję zamówili również:

Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa
Anna Klim-Klimaszewska
Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa
Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Alina Budniak
Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę
Małgorzata Olczak
Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę
Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka
Wiesława Limont, Kamilla Nielek-Zawadzka (red.)
Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka
Samotność oswojona przez sztukę. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia
Mirosława Zalewska-Pawlak (red.)
Samotność oswojona przez sztukę. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia
Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Tom 2
Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Małgorzata Zalewska-Bujak (red.)
Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Tom 2
pozycja dostępna
Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej

Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej
pozycja dostępna
Edukacja kreatywna. Seria: Myśl pedagogiczna
Anna Sajdak
Edukacja kreatywna. Seria: Myśl pedagogiczna
pozycja dostępna
Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji

Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji
Edukacja humanistyczna w nowym stuleciu. Rola humanistyki w kształtowaniu świata wartości i postaw młodych Polaków

Edukacja humanistyczna w nowym stuleciu. Rola...

Zobacz również inne podobne pozycje dostępne w księgarni:

Zdrowie - wartość - edukacja
Mirosław Kowalski, Anna Gaweł
Zdrowie - wartość - edukacja
Rok wydania: 2007
Oprawa: miękka
Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły
Tomasz Huk
Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją...
Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka
Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich
Agnieszka Banaszkiewicz
Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich
Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka
Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej
Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska (red.)
Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej
Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka

Zobacz również inne pozycje wydawnictwa "Wydawnictwo Naukowe UAM" dostępne w księgarni:

sprawdz zamowienie
bestseller
Pedagogizacja medialna rodziny. Zakres - uwarunkowania ...
Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja
Ewa Małgorzata Skorek
Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja
32.94 zł
Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zarys ...
Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli ...
Źródło ikonograficzne w szkolnej edukacji historycznej ...
Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka
Sprawdź swoje zamówienie | Koszyk | Koszty dostawy | Regulamin | Polityka Cookies | Pomoc | Kontakt
Adam GargaśTo nieprawda, że wszystkiemu
winien jest SYSTEM, jeśli coś
nie działa napisz!:

Adam

IE 8.0 © 2002-2014 KRAKÓW
Księgarnia Internetowa Poczytaj.pl,
"Dante" G. Baran, G. Fugiel