Strona Główna Księgarni
pokaz koszyk        zkoszty wysyłkiregulaminpomocKontaktmail
  Karty Płatnicze
p Książki l Podręczniki l Audiobook l Reprinty l Antykwariat l Muzyka l Filmy l Nowości l Bestseller k
rog rog
Szukaj:

w kategorii:
autor
tytuł
 24h
  Lista wydawnictw
 
bez kosztów tanie książki
Książki
Podręczniki szkolne

Rabat za więcej

książka
Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej
powiększ

Marta Wójcik

Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wydania:
Ilość stron: 232 s.
Oprawa: miękka
Wymiar: 176x250 mm
ISBN: 9788375870381


Zobacz książki autora:



Produkt, książka chwilowo niedostępna lub nakład wyczerpany
Sprawdź inne podobne dostępne produkty lub wydania:
powiększ Grażyna Dębska, Anna Goździalska, Jerzy Jaśkiewicz (red.)
Rodzina w zdrowiu i chorobie. Wybrane aspekty opieki nad...
powiększ Patanjali, Chip Hartranft (tłum.)
Jogasutry Patańdźalego. Techniki medytacji i metafizyczne...
powiększ o. Józef Augustyn SJ
Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe
powiększ praca zbiorowa
Pedagogiczne i teologiczne aspekty życia rodzinnego

UWAGA!
Jeśli chcecie Państwo otrzymać informacje
o pojawieniu się tego produktu w naszej ofercie,
prosimy o dopisanie swojego adresu e-mail.

e-mail:  
Opis:

W społecznym odbiorze istnieje szereg cech przypisywanych osobom niesłyszącym. Na ich podstawie powstaje obraz osób "innych ", bywa, że gorszych od słyszących. Dlaczego gorszych Ponieważ wada słuchu, oprócz pierwotnego braku dopływu bodźców dźwiękowych, może powodować zaburzenia w rozwoju i funkcjonowaniu osób nią dotkniętych w trzech sferach życia: fizycznej, psychicznej i społecznej. Nie oznacza to jednak, że zaburzenia te muszą się pojawić. Dzięki postępowi medycyny i techniki jesteśmy w stanie zapobiegać wtórnym następstwom uszkodzenia słuchu. Nie bez znaczenia pozostają również działania specjalistów z zakresu terapii i rehabilitacji - surdopedagogów, surdologopedów i psychologów.

Niezwykle ważne jest wypracowanie odpowiednich do możliwości dziecka sposobów jego porozumiewania się z otoczeniem. Trwający od przeszło 200 lat spor o metodę pracy i komunikacji z niesłyszącymi nadal jest obecny w praktyce rehabilitacyjnej i edukacyjnej. Jedni negują język migowy, dla innych jest on jedynym słusznym środkiem komunikacji. Jest jeszcze trzecie podejście, którego zwolennicy wykorzystują większą liczbę kanałów umożliwiających skuteczne porozumiewanie się (metody bimodalne, multimodalne, komunikacja totalna).

To ostatnie podejście wydaje się - z punktu widzenia kształcenia kompetencji komunikacyjnej, a więc umiejętności adekwatnego do sytuacji i możliwości percepcyjnych odbiorcy (partnera komunikacyjnego) posługiwania się językiem - najbardziej odpowiednie. W życiu codziennym nie jest bowiem ważne, co wiemy o języku, ale to jak i kiedy jesteśmy w stanie go używać. To jest podstawowy warunek właściwego funkcjonowania w społeczeństwie. Osoba słysząca, nieznająca języka migowego, w otoczeniu ludzi go używających również jest osobą niepełnosprawną.

Niniejsze opracowanie jest próbą opisu wybranych aspektów społecznego funkcjonowania gimnazjalistów z wadą słuchu w ich własnym środowisku - wśród innych niesłyszących lub słabo słyszących. Jest to także próba odpowiedzi na pytanie: czy i jakie relacje zachodzą między posiadanymi umiejętnościami porozumiewania się a poziomem przystosowania społecznego, zachowaniami empatycznymi, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej czy poziomem samooceny.


SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie

Rozdział 1
Uszkodzenie słuchu


1.1. Rozważania terminologiczne
1.2. Następstwa uszkodzenia słuchu
1.2.1. Wymiar organiczny
1.2.2. Wymiar psychiczny
1.2.3. Wymiar społeczny

Rozdział 2
Rozwój społeczny dzieci i młodzieży


2.1. Terminologia
2.2. Prawidłowości rozwoju społecznego

Rozdział 3
Osoby niesłyszące w społeczeństwie


3.1. Stereotyp osoby niesłyszącej w odbiorze społecznym
3.2. Społeczność niesłyszących – niepełnosprawni czy odmienność kulturowa
3.3. Komunikowanie się osób niesłyszących z otoczeniem

Rozdział 4
System edukacji niesłyszących


4.1. Rys historyczny
4.2. Stan obecny
4.2.1. Kształcenie w szkołach specjalnych
4.2.2. Kształcenie w szkołach integracyjnych
4.2.3. Kształcenie w szkołach masowych
4.3. Miejsce gimnazjum w systemie edukacji osób niesłyszących

Rozdział 5
Metodologia badań własnych


5.1. Założenia metodologiczne
5.2. Zmienne i wskaźniki zmiennych
5.3. Metody i techniki badań
5.4. Teren badań
5.5. Charakterystyka badanej grupy

Rozdział 6
Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania


6.1. Kompetencja komunikacyjna badanych
6.1.1. Ogólna charakterystyka
6.1.2. Strategia gestowo-mimiczna
6.1.3. Strategia foniczna
6.1.4. Preferowana strategia komunikacyjna
6.2. Poziom ogólnego przystosowania społecznego badanych
6.2.1. Motywacja do nauki szkolnej
6.2.2. Zachowanie się antyspołeczne
6.2.3. Przyhamowanie
6.2.4. Uspołecznienie
6.3. Poziom empatycznego rozumienia innych
6.4. Funkcjonowanie w zespole klasowym
6.4.1. Pozycja/status badanych uczniów w zespole klasowym
6.4.2. Rola badanych w zespole klasowym
6.5. Samoocena badanych
6.5.1. Zdolności i umiejętności
6.5.2. Techniki szkolne
6.5.3. Ocena własna

Rozdział 7
Kompetencja komunikacyjna a wybrane aspekty społecznego funkcjonowania


7.1. Kompetencja komunikacyjna badanych a poziom ogólnego przystosowania społecznego badanej młodzieży
7.2. Kompetencja komunikacyjna badanych a poziom empatycznego rozumienia innych
7.3. Kompetencja komunikacyjna badanych a funkcjonowanie w zespole klasowym
7.4. Kompetencja komunikacyjna a samoocena

Rozdział 8
Refleksje końcowe


Rozdział 9
Implikacje dla praktyki


Bibliografia

Poleć na:Udostępnij na Facebooku
Zobacz również inne podobne pozycje dostępne w księgarni:
powiększ Magdalena Giers

Zespół Williamsa

Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka
powiększ Agata Radosh

Sięgnij po zdrowie 1

Rok wydania: 2014
Oprawa: miękka
powiększ Giennadij Małachow

Samoleczenie i uzdrawianie

Rok wydania: 2005
Oprawa: miękka
powiększ Urszula Mijakoska

Diet coaching. Poradnik dla wiecznie odchudzających się

Rok wydania: 2012
Oprawa: miękka

sprawdz zamowienie
bestseller
powiększ
Św. Hildegarda z Bingen. Leczenie
Wighard Strehlow
26.76 zł
powiększ
Uzależnienia. Przyczyny i
Heinz-Peter Rohr
29.07 zł
powiększ
Bo jesteś człowiekiem. Żyć
Ewa Woydyłło
24.06 zł
powiększ
Wylecz artretyzm. Jak wzmocnić
Bruce Fife
24.85 zł
powiększ
powiększ
Nadciśnienie tętnicze. Jak
Marcin Wełnicki, Artur Mamcarz
22.21 zł
powiększ
Dziarski Dziadek. Mój sposób
Antoni Huczyński
26.52 zł
powiększ
3 proste kroki do zdrowia
Rath Tim
28.17 zł
powiększ
Pożywienie a leki
Emilia Chłopek
21.44 zł
powiększ
Trzy kroki do zdrowia
Joel Fuhrman
28.60 zł
Sprawdź swoje zamówienie | Koszyk | Koszty dostawy | Regulamin | Polityka Cookies | Pomoc | Kontakt

Adam Gargaś To nieprawda, że wszystkiemu winien jest SYSTEM, jeśli coś nie działa napisz!: Adam
IE 6.0 © 2002-2014 KRAKÓW
Księgarnia Internetowa Poczytaj.pl,
"Dante" G. Baran, G. Fugiel