Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka - Hanna Krauze-Sikorska - Książka

Strona Główna Księgarni
pokaz koszyk        zkoszty wysyłkiregulaminpomocKontaktmail
Karty Płatnicze
p Książki l Podręczniki l Audiobook l mapy l Antykwariat l Muzyka l Filmy l Nowości l Bestseller k
rog rog
Szukaj:

w kategorii:
autor
tytuł
 24h
  Indeks wydawnictw
  Indeks autorów
  Indeks kategorii
 
bez kosztów tanie książki
Książki
Podręczniki szkolne

wstecz Książka z kategorii: Pedagogika » Pedagogika ogólna

książka
Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka
powiększ

Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wydania:
Ilość stron: 346 s.
Oprawa: miękka
Wymiar: 165x240 mm
ISBN: 83-232-1584-7
ISSN: 0083-4254


Zobacz książki autora:
Hanna Krauze-Sikorska
Zobacz książki wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe UAM
Wyślemy
w czasie:

7 dni

sprawdź
koszty
dostawy
Cena: 63.50 
do koszyka

Autorka analizuje problematykę artystycznej twórczości dzieci, ujawnia zarazem własną wrażliwość artystyczną i talent badawczy, proponując udokumentowane wnioski i spostrzeżenia o charakterze ogólnopedagogicznym. Podjęty temat jest trudny nie tylko z uwagi na bogactwo literatury przedmiotu, ale też i na delikatność badanego materiału wymykającego się ścisłym i sprawdzalnym metodom badawczym. Autorka stara się uwzględnić oba te aspekty, dokumentując znajomość prac o pokrewnym tematycznie charakterze, koncentruje się jednak nade wszystko na eksperymencie, który nie bez przyczyny określa jako quasi-eksperyment o istotnych konsekwencjach edukacyjnych.


SPIS TREŚCI:
Wstęp

CZĘŚĆ I. TWÓRCZOŚĆ ARTYSTYCZNA - KATEGORIA KULTURY HUMANISTYCZNEJ

Ogólna problematyka twórczości artystycznej w świetle literatury
ROZDZIAŁ 1. Twórczość - eksplikacja pojęcia
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie i kryteria twórczości
1.2. Struktura procesu twórczego
1.3. Społeczno-kulturowy kontekst działań twórczych
1.4. Edukacja do twórczości
1.5. Twórczość dziecka - w poszukiwaniu różnorodności świata
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. Artystyczna twórczość dziecka - w kręgu subiektywnych przeżyć i doświadczeń
Wprowadzenie
2.1. Twórczość w sztuce
2.2. Od autonomii do wspólnoty sztuk
2.3. Artystyczna twórczość dziecka - poznanie - ekspresja - komunikacja
2.3.1. Twórczość plastyczna - swoisty świat dziecka
2.3.2. Dziecięca ekspresja werbalna - w stronę twórczości poetyckiej i prozatorskiej
2.3.3. Muzyczna twórczość dziecka - twórcze poszukiwania w muzyce
2.3.4. Dziecięca twórczość ruchowa - komunikacja za pomocą ciała
2.3.5. Dziecięca gra dramatyczna - synteza przeżycia i ekspresji
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Aksjologiczne aspekty twórczości artystycznej
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie wartości a twórczość
3.2. Wartość - postawa - potrzeba
3.3. Twórczość - w poszukiwaniu wartości
3.4. Wartość w twórczości artystycznej
3.5. Psychologiczne i estetyczne wartości twórczości dziecka
3.6. Twórczość artystyczna dziecka jako wartość edukacyjna
3.6.1. Personalizacja w procesie artystycznego tworzenia
3.6.2. Wartości twórczości artystycznej w działaniach edukacyjnych
Podsumowanie

CZĘŚĆ II. EDUKACJA PRZEZ SZTUKĘ - W STRONĘ ROZWOJU TWÓRCZEJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
Twórczość artystyczna dziecka w świetle badań
ROZDZIAŁ 1. Założenia badawcze
1.1. Cel badań
1.2. Strategie badawcze i narzędzia pomiaru zmiennych
1.3. Metody i techniki badawcze
1.4. Idea kształcenia otwartego w eksperymentalnych warsztatach
artystycznych 1.4.1. Optymalizacja oddziaływań edukacyjnych w warsztatach artystycznych
ROZDZIAŁ 2. Zmysłowe doświadczanie świata w procesie twórczym
Wprowadzenie
2.1. Spostrzeganie, rozpoznawanie, przypominanie jako warunek aktywnego zdobywania doświadczeń
2.2. Podstawowe jakości wizualne - od spostrzegania do plastycznego tworzenia ich przez dziecko
2.2.1. Kontakt z wartościami plastycznymi w aspekcie jednostkowym
2.2.1.1. Spostrzeganie światła
2.2.1.2. Wprowadzenie dziecka w świat barw
2.2.1.3. Kształt jako wartość plastyczna pomagająca charakteryzować zjawisko wizualne
2.2.1.4. Przestrzeń i sposoby jej ujmowania przez dziecko
2.2.1.5. Układ plastyczny jako ekspresyjna struktura jakości zmysłowych
2.3. Efekty pracy nad formą plastyczną w procesie twórczym
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Twórczość artystyczna jako jedna z dróg aktywizacji myślenia
Wprowadzenie
3.1. Rozwój "doświadczenia umysłowego" dziecka w procesie twórczym
3.2. Twórczość a proces kształtowania się systemu pojęć
3.3. Stymulowanie myślenia przyczynowo-skutkowego w działaniach
artystycznych 3.4. Rozwój myślenia twórczego
3.4.1. Znaczenie symboliczne w twórczości plastycznej dziecka
3.4.1.1. Rola "niespecyficznych współczynników aktu myślenia"
3.4.1.2. Wprowadzenie dzieci w świat interpretacji symbolicznych
3.4.2. Elastyczność i oryginalność myślenia
3.4.2.1. Elastyczność myślenia typu figuralnego i symbolicznego w działaniach twórczych
3.4.2.2. Oryginalność myślenia jako zdolność dokonywania transformacji w zakresie plastycznych wartości wizualnych, semantycznych i artystycznych
3.4.2.3. Wyobraźnia w twórczym rozwiązywaniu problemów plastycznych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. Emocjonalne i motywacyjne wartości procesu twórczego
Wprowadzenie
4.1. Psychiczna reprezentacja emocji w procesie twórczym - od kodu obrazowego do symbolicznego
4.1.1. Poznawcze koncepcje psychicznej reprezentacji emocji a proces twórczy
4.1.2. Kody wykorzystywane przez dziecko a psychiczna reprezentacja emocji w procesie tworzenia artystycznego
4.1.2.1. Kod obrazowy
4.1.2.2. Kod werbalny
4.1.2.3. Kod abstrakcyjny
4.2. Emocje filokreatywne jako wstępny warunek procesu twórczego
4.2.1. Od ciekawości do zainteresowania
4.2.2. Emocje filokreatywne a efekt twórczych działań dziecka
4.3. Emocjonalne wartościowanie Ja i jego rola w procesie twórczym
4.3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania
4.3.2. Działania twórcze jako źródło wiedzy o samym sobie
4.3.3. Reprezentacja własnej osoby a skuteczność interpersonalna w procesie działań twórczych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5. O aktywnym współuczestnictwie dziecka i nauczyciela w procesie twórczym
Wprowadzenie
5.1. Reprezentacja drugiego w relacji "dziecko - nauczyciel" i "nauczyciel -dziecko"
5.1.1. Analiza zjawisk związanych z reprezentacją dziecka przez nauczyciela w działaniach artystycznych
5.1.2. Wpływ reprezentacji nauczyciela na zachowania dzieci w procesie twórczym
5.2. Znaczenie rozwijającego stosunku "dziecko - nauczyciel", "nauczyciel - dziecko" w twórczej działalności artystycznej
5.3. Organizacja procesu współuczestnictwa dziecka i nauczyciela w działaniu artystycznym
5.3.1. Znaczenie struktury i warunków spotkań warsztatowych
5.3.2. Proces twórczy jako źródło motywacji wewnętrznej

Podsumowanie
Zakończenie

Bibliografia

Aneks l

Aneks 2

Education through art. On the educational values of artistic creation of children (Summary)

Poleć na: Udostępnij na Facebooku
Kupujący tę pozycję zamówili również:
powiększ Anna Klim-Klimaszewska

Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa

powiększ Alina Budniak

Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

powiększ Mieczysław Łobocki

Teoria wychowania w zarysie

powiększ Danuta Czelakowska

Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym

powiększ Anna Janus-Sitarz (Red.)

Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Tom 3

powiększ Friedrich W. Kron

Pedagogika. Kluczowe zagadnienia


Zobacz również inne podobne pozycje dostępne w księgarni:
powiększ Hanna Krauze-Sikorska, Michał Klichowski, Kinga Kuszak (red.)

Świat małego dziecka. Tom 1

Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka

Autorzy interdyscyplinarnych rozważań dwutomowej serii wydawniczej ?Świat małego dziecka?, koncentrując się na istocie rozwoju dziecka i jego edukacji oraz sytuacjach, kiedy wymaga ono szczególnego wsparcia, starali się przedstawić Czytelnikowi analizowaną problematykę w sposób pozwalający nie tylko na dostrzeżenie wagi podejmowanych tematów, ale

>> poczytaj więcej
powiększ Hanna Krauze-Sikorska, Michał Klichowski, Anna Basińska (red.)

Children in the postmodern world. Culture - media - social inequality

Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka

Tom składa się z 23 tekstów o tematyce związanej z funkcjonowaniem i edukacją współczesnego dziecka skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców pracujących z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Autorzy analizują sytuację dziecka w kontekście społecznym, kulturowym oraz ekspansywnych multimediów, próbując odpowiedzieć na pytania:

>> poczytaj więcej

Zobacz również inne pozycje wydawnictwa "Wydawnictwo Naukowe UAM" dostępne w księgarni:

Uniwersytet-Społeczeństwo-Edukacja. Materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału... - University o Society o Education This book is the proceedings of a scientific conference organised on the occasion of the ten years anniversary of the foundation of Wydział Studiów Edukacyjnych
czytaj więcej...

Mario Vargas Llosa - w kręgu twórczości. Seria: W kręgu twórczości - 7 października 2010 r. Akademia Szwedzka ogłosiła laureatem literackiej Nagrody Nobla Maria Vargasa Llosę, peruwiańskiego pisarza, eseistę i działacza politycznego, którego twórczość zapoczątkowała
czytaj więcej...

Polityczne uwikłania systemów edukacyjnych. Badawczy problem społeczny - W książce zawarto prace dotyczące problematyki politycznych kontekstów i uwikłań edukacji zarówno w zakresie systemowym, jak i kontekstowo-sytuacyjnym, dające wieloaspektowy i metodologicznie
czytaj więcej...


sprawdz zamowienie
bestseller
powiększ
Twórcze wiązanie teorii i ...
Katarzyna Bocheńska-Włostowska, ...
cena: 19.56 zł
powiększ
Podstawy interakcyjności w ...
Anna Granat
cena: 27.74 zł
powiększ
Bawmy się z małymi dziećmi
Hanna Trawińska
cena: 32.94 zł
powiększ
Psychospołeczne korelaty gotowości ...
Andrzej Różański
cena: 29.47 zł
powiększ
Opór w kulturze. Tradycja. ...
Ewa Bilińska-Suchanek
cena: 30.11 zł
powiększ
Codzienność szkoły. Uczeń
Ewa Bochno, Mirosław J. Szymański, ...
cena: 24.32 zł

Zobacz więcej!

dladzieci
Sprawdź swoje zamówienie | Koszyk | Koszty dostawy | Regulamin | Polityka Cookies | Pomoc | Kontakt

Adam Gargaś To nieprawda, że wszystkiemu winien jest SYSTEM, jeśli coś nie działa napisz!: Adam
IE 6.0 © 2002-2014 KRAKÓW
Księgarnia Internetowa Poczytaj.pl,
"Dante" G. Baran, G. Fugiel