Logo Księgarni Poczytaj.pl
pokaz koszyk      Koszty dostawy | Regulamin | Pomoc | Kontakt
Karty Płatnicze
rog
rog
Szukaj:

w kategorii:
autor
tytuł
 24h

  Lista wydawnictw
 
bez kosztów tanie książki
Książki
»
»
Rabat za więcej

książka
książka: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Hanna Krauze-Sikorska

Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Wydawnictwo:

Naukowe UAM


Rok wydania:
Ilość stron: 346 s.
Oprawa: miękka
Wymiar: 165x240 mm
ISBN: 83-232-1584-7
ISSN: 0083-4254


Zobacz książki autora:
Wyślemy
w czasie:

7 dni

sprawdź
koszty
dostawy
Cena: 63.50 
do koszyka
pozycja dostępna

Opis: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka

Autorka analizuje problematykę artystycznej twórczości dzieci, ujawnia zarazem własną wrażliwość artystyczną i talent badawczy, proponując udokumentowane wnioski i spostrzeżenia o charakterze ogólnopedagogicznym. Podjęty temat jest trudny nie tylko z uwagi na bogactwo literatury przedmiotu, ale też i na delikatność badanego materiału wymykającego się ścisłym i sprawdzalnym metodom badawczym. Autorka stara się uwzględnić oba te aspekty, dokumentując znajomość prac o pokrewnym tematycznie charakterze, koncentruje się jednak nade wszystko na eksperymencie, który nie bez przyczyny określa jako quasi-eksperyment o istotnych konsekwencjach edukacyjnych.



SPIS TREŚCI:


Wstęp

CZĘŚĆ I. TWÓRCZOŚĆ ARTYSTYCZNA - KATEGORIA KULTURY HUMANISTYCZNEJ

Ogólna problematyka twórczości artystycznej w świetle literatury
ROZDZIAŁ 1. Twórczość - eksplikacja pojęcia
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie i kryteria twórczości
1.2. Struktura procesu twórczego
1.3. Społeczno-kulturowy kontekst działań twórczych
1.4. Edukacja do twórczości
1.5. Twórczość dziecka - w poszukiwaniu różnorodności świata
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. Artystyczna twórczość dziecka - w kręgu subiektywnych przeżyć i doświadczeń
Wprowadzenie
2.1. Twórczość w sztuce
2.2. Od autonomii do wspólnoty sztuk
2.3. Artystyczna twórczość dziecka - poznanie - ekspresja - komunikacja
2.3.1. Twórczość plastyczna - swoisty świat dziecka
2.3.2. Dziecięca ekspresja werbalna - w stronę twórczości poetyckiej i prozatorskiej
2.3.3. Muzyczna twórczość dziecka - twórcze poszukiwania w muzyce
2.3.4. Dziecięca twórczość ruchowa - komunikacja za pomocą ciała
2.3.5. Dziecięca gra dramatyczna - synteza przeżycia i ekspresji
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Aksjologiczne aspekty twórczości artystycznej
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie wartości a twórczość
3.2. Wartość - postawa - potrzeba
3.3. Twórczość - w poszukiwaniu wartości
3.4. Wartość w twórczości artystycznej
3.5. Psychologiczne i estetyczne wartości twórczości dziecka
3.6. Twórczość artystyczna dziecka jako wartość edukacyjna
3.6.1. Personalizacja w procesie artystycznego tworzenia
3.6.2. Wartości twórczości artystycznej w działaniach edukacyjnych
Podsumowanie

CZĘŚĆ II. EDUKACJA PRZEZ SZTUKĘ - W STRONĘ ROZWOJU TWÓRCZEJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
Twórczość artystyczna dziecka w świetle badań
ROZDZIAŁ 1. Założenia badawcze
1.1. Cel badań
1.2. Strategie badawcze i narzędzia pomiaru zmiennych
1.3. Metody i techniki badawcze
1.4. Idea kształcenia otwartego w eksperymentalnych warsztatach
artystycznych 1.4.1. Optymalizacja oddziaływań edukacyjnych w warsztatach artystycznych
ROZDZIAŁ 2. Zmysłowe doświadczanie świata w procesie twórczym
Wprowadzenie
2.1. Spostrzeganie, rozpoznawanie, przypominanie jako warunek aktywnego zdobywania doświadczeń
2.2. Podstawowe jakości wizualne - od spostrzegania do plastycznego tworzenia ich przez dziecko
2.2.1. Kontakt z wartościami plastycznymi w aspekcie jednostkowym
2.2.1.1. Spostrzeganie światła
2.2.1.2. Wprowadzenie dziecka w świat barw
2.2.1.3. Kształt jako wartość plastyczna pomagająca charakteryzować zjawisko wizualne
2.2.1.4. Przestrzeń i sposoby jej ujmowania przez dziecko
2.2.1.5. Układ plastyczny jako ekspresyjna struktura jakości zmysłowych
2.3. Efekty pracy nad formą plastyczną w procesie twórczym
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Twórczość artystyczna jako jedna z dróg aktywizacji myślenia
Wprowadzenie
3.1. Rozwój "doświadczenia umysłowego" dziecka w procesie twórczym
3.2. Twórczość a proces kształtowania się systemu pojęć
3.3. Stymulowanie myślenia przyczynowo-skutkowego w działaniach
artystycznych 3.4. Rozwój myślenia twórczego
3.4.1. Znaczenie symboliczne w twórczości plastycznej dziecka
3.4.1.1. Rola "niespecyficznych współczynników aktu myślenia"
3.4.1.2. Wprowadzenie dzieci w świat interpretacji symbolicznych
3.4.2. Elastyczność i oryginalność myślenia
3.4.2.1. Elastyczność myślenia typu figuralnego i symbolicznego w działaniach twórczych
3.4.2.2. Oryginalność myślenia jako zdolność dokonywania transformacji w zakresie plastycznych wartości wizualnych, semantycznych i artystycznych
3.4.2.3. Wyobraźnia w twórczym rozwiązywaniu problemów plastycznych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. Emocjonalne i motywacyjne wartości procesu twórczego
Wprowadzenie
4.1. Psychiczna reprezentacja emocji w procesie twórczym - od kodu obrazowego do symbolicznego
4.1.1. Poznawcze koncepcje psychicznej reprezentacji emocji a proces twórczy
4.1.2. Kody wykorzystywane przez dziecko a psychiczna reprezentacja emocji w procesie tworzenia artystycznego
4.1.2.1. Kod obrazowy
4.1.2.2. Kod werbalny
4.1.2.3. Kod abstrakcyjny
4.2. Emocje filokreatywne jako wstępny warunek procesu twórczego
4.2.1. Od ciekawości do zainteresowania
4.2.2. Emocje filokreatywne a efekt twórczych działań dziecka
4.3. Emocjonalne wartościowanie Ja i jego rola w procesie twórczym
4.3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania
4.3.2. Działania twórcze jako źródło wiedzy o samym sobie
4.3.3. Reprezentacja własnej osoby a skuteczność interpersonalna w procesie działań twórczych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5. O aktywnym współuczestnictwie dziecka i nauczyciela w procesie twórczym
Wprowadzenie
5.1. Reprezentacja drugiego w relacji "dziecko - nauczyciel" i "nauczyciel -dziecko"
5.1.1. Analiza zjawisk związanych z reprezentacją dziecka przez nauczyciela w działaniach artystycznych
5.1.2. Wpływ reprezentacji nauczyciela na zachowania dzieci w procesie twórczym
5.2. Znaczenie rozwijającego stosunku "dziecko - nauczyciel", "nauczyciel - dziecko" w twórczej działalności artystycznej
5.3. Organizacja procesu współuczestnictwa dziecka i nauczyciela w działaniu artystycznym
5.3.1. Znaczenie struktury i warunków spotkań warsztatowych
5.3.2. Proces twórczy jako źródło motywacji wewnętrznej

Podsumowanie
Zakończenie

Bibliografia

Aneks l

Aneks 2

Education through art. On the educational values of artistic creation of children (Summary)

Kupujący tę pozycję zamówili również:

Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Tom 2
Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Małgorzata Zalewska-Bujak (red.)

Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Tom 2

Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej

Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej

Edukacja kreatywna. Seria: Myśl pedagogiczna
Anna Sajdak

Edukacja kreatywna. Seria: Myśl pedagogiczna

Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
Irena Stańczak (red.)

Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian
Beata Łaciak (red.)

Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian

Rysunek i wychowanie plastyczne
Anna M. Żukowska

Rysunek i wychowanie plastyczne

Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Tom 3
Anna Janus-Sitarz (Red.)

Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Tom 3

Podstawy kształcenia ogólnego
Franciszek Bereźnicki

Podstawy kształcenia ogólnego

Sztuka nauczania. Szkoła
Krzysztof Konarzewski (red.)

Sztuka nauczania. Szkoła

Zabawy rozwijające dla małych dzieci
Hanna Trawińska

Zabawy rozwijające dla małych dzieci

Zobacz również inne podobne pozycje dostępne w księgarni:

Zdrowie - wartość - edukacja
Mirosław Kowalski, Anna Gaweł

Zdrowie - wartość - edukacja

Rok wydania: 2007
Oprawa: miękka
Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły
Tomasz Huk

Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją...

Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka
Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich
Agnieszka Banaszkiewicz

Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich

Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka
Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej
Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska (red.)

Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej

Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka

Zobacz również inne pozycje wydawnictwa "Wydawnictwo Naukowe UAM" dostępne w księgarni:

sprawdz zamowienie
bestseller
Edukacja domowa. Edukacja przyszłości
Wiesław Stebnicki
Edukacja domowa. Edukacja przyszłości
32.77 zł
Nauka o informacji w okresie zmian
Razem uczymy się mowić. Przewodnik dotyczący wspomagania ...
Elaine Weitzman, Janice Greenberg
Razem uczymy się mowić. Przewodnik dotyczący wspomagania ...
44.36 zł
Edukacja postrzegana z perspektywy uczniów, rodziców ...
Anna Gajdzica, Gabriela Piechaczek-Ogierman,
Edukacja postrzegana z perspektywy uczniów, rodziców ...
33.24 zł
Społeczno-ekonomiczne determinanty osiągnięć szkolnych ...
Sprawdź swoje zamówienie | Koszyk | Koszty dostawy | Regulamin | Polityka Cookies | Pomoc | Kontakt
Adam GargaśTo nieprawda, że wszystkiemu
winien jest SYSTEM, jeśli coś
nie działa napisz!:

Adam

IE 8.0 © 2002-2014 KRAKÓW
Księgarnia Internetowa Poczytaj.pl,
"Dante" G. Baran, G. Fugiel