pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Postawy wobec wychowania seksualnego a hierarchia wartości nauczycieli

Autor książki:

Urszula Dudziak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2009
Oprawa: miękka
Ilość stron: 880 s.
Wymiar: 175x250 mm
EAN: 9788373639218
ISBN: 978-83-7363-921-8
Data: 2010-02-12
Cena wydawcy: 60.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Główny problem niniejszej rozprawy dotyczy postaw nauczycieli wobec życia seksualnego i ich związku z przyjmowaną hierarchią wartości. Szerszy krąg problematyki wyznaczają natomiast następujące pytania: na ile postawy te są zgodne z nauczaniem Kościoła na temat wychowania seksualnego młodzieży? Jakie postawy powinni przyjmować nauczyciele, by zajęcia dotyczące seksualności nie demoralizowały młodzieży? Co sprzyja przyjmowaniu postaw wobec wychowania seksualnego zgodnych z moralnością katolicką, a co łączy się z jej odrzuceniem? Czy można wskazać na normatywne, aksjologiczne lub psychospołeczne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego i w jakim zakresie? (ze Wstępu)

Książka "Postawy wobec wychowania seksualnego a hierarchia wartości nauczycieli" - Urszula Dudziak - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 880 stron i została wydana w 2009 r.

Spis treści:

SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp I. Wychowanie seksualne w aspekcie naukowo-badawczym i praktycznej realizacji
1. Terminologia w wychowaniu seksualnym, postawy, wartości, normy
1.1. Edukacja i wychowanie
1.2. Komponenty i rodzaje postaw
1.3. Wartości i ich hierarchizacja
1.4. Normy moralne regulujące zachowania seksualne
1.5. Różnice w definiowaniu zagadnień seksualnych
2. Publikacje z zakresu wychowania seksualnego i dotychczasowy
stan badań
2.1. Interdyscyplinarne publikacje o tematyce seksualnej
2.2. Badania seksualności Trobriandczyków prowadzone przez B.
Malinowskiego
2.3. Raporty A.C. Kinseya o zachowaniach seksualnych w Ameryce
2.4. Badania seksualności prowadzone w Polsce
2.5. Badawcza ocena realizacji wychowania seksualnego
3. Historia wychowania seksualnego i edukacji realizowanej w szkole
3.1. Wychowanie seksualne w nauczaniu biblijnym
3.2. Starożytne i średniowieczne wychowanie seksualne
3.3. Nowożytne i współczesne wychowanie seksualne
3.4. Oświata seksualna i poradnictwo w Polsce
3.5. Wychowanie seksualne w polskiej szkole
4. Katolicko-normatywne wychowanie seksualne
4.1. Antropologiczne podstawy wychowania seksualnego
4.2. Powołanie do życia w małżeństwie i rodzinie
4.3. Odpowiedzialność seksualna i prokreacyjna
4.4. Wychowanie seksualne w rodzinie i poza nią
4.5. Szczegółowe zalecenia dotyczące wychowania seksualnego
5. Laicko-permisywna edukacja seksualna
5.1. Filozoficzne podstawy laicko-permisywnej edukacji seksualnej
5.2. Przejawy i uwarunkowania laicko-permisywnej edukacji seksualnej
5.3. Nurty propagujące laicko-permisywną edukację seksualną
5.4. Laicko-permisywne treści w podręcznikach edukacji seksualnej
5.5. Ocena laicko-permisywnej edukacji seksualnej
II. Badania empiryczne wśród nauczycieli
6. Metodologia przeprowadzonych badań
6.1. Opis zastosowanych metod
6.1.1. Autoportret Nauczyciela (Cz. Cekiera i U. Dudziak)
6.1.2. Kwestionariusz Preferowanego Modelu Wychowania Seksualnego (U. Dudziak)
6.1.3. Skala Wartości Schelerowskich (P. Brzozowski)
6.1.4. Skala Idealizmu (B. Wojciszke)
6.1.5. Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu (P. Oleś) 6.2. Sposób przeprowadzenia badań
6.3. Charakterystyka badanej grupy
7. Wieloaspektowe uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
7.1. Normatywne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
7.2. Psychospołeczne uwarunkowania postaw wobec wychowania
seksualnego
7.3. Aksjologiczne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
8. Hierarchia wartości nauczycieli różniących się postawami wobec
wychowania seksualnego
8.1. Hierarchia wartości nauczycieli preferujących katolickie

wychowanie seksualne
8.2. Hierarchia wartości nauczycieli preferujących permisywną
edukację seksualną 8.3. Różnice postaw i systemów wartości oraz ich psychospołeczne
korekty w badanych grupach nauczycieli
9. Wnioski i postulaty pastoralne dotyczące wychowania seksualnego
9.1. Wnioski wynikające z badań empirycznych wśYód nauczycieli
9.2. Wskazania dotyczące przekazywania norm i wartości
9.3. Wskazania związane z sytuacją psychospołeczną
Zakończenie
Bibliografia
Aneks