pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy

Autor książki:

Jolanta Wilsz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: miękka
Ilość stron: 524 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788375870855
ISBN: 978-83-7587-085-5
Data: 2009-02-09
Cena wydawcy: 48.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy.
W książce wątki natury psychologicznej i pedagogicznej dotyczące tego procesu zintegrowane są z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej.
W rozdziale I omówione zostało pojęcie pracy, wieloaspektowość jej procesu, implikacje dla człowieka i pracy wynikające z teraźniejszości i przyszłości, oczekiwania wobec pracowników oraz problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy. Rozdział II zawiera uwagi krytyczne na temat dotychczasowego stanu teorii, rygory metodologiczne teorii, przyjętą koncepcję człowieka i jego cech, omówienie jej w aspekcie rozwoju człowieka oraz podstawowe założenia teoretyczne. W ośmiu kolejnych rozdziałach zaprezentowane zostały najważniejsze dla procesu pracy zagadnienia: relacje występujące w procesie pracy, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników, ich potrzeby, funkcjonowanie zawodowe, aktywność i przedsiębiorczość, przystosowanie zawodowe, komunikowanie się oraz wypalenie zawodowe.
Zamieszczone w pracy rezultaty badań empirycznych przeprowadzone w odniesieniu do niektórych koncepcji teoretycznych opracowanych przez autorkę potwierdziły ich słuszność.

Książka "Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy" - Jolanta Wilsz - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 524 stron i została wydana w 2009 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I
Problemy pracy w pedagogice pracy

1. Pojęcie pracy
2. Wieloaspektowość procesu pracy
3. Teraźniejszość i przyszłość – implikacje dla człowieka i prac
4. Oczekiwania wobec pracowników
5. Problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy

Rozdział II
Podstawy teorii pracy

1. Dotychczasowy stan teorii – uwagi krytyczne
2. Rygory metodologiczne teorii
3. Przyjęta koncepcja człowieka i jego cech
4. Rozwój jako funkcja mechanizmu samoregulacji
5. Podstawowe założenia teoretyczne

Rozdział III
Relacje w procesie pracy

1. Relacje człowieka z otoczeniem – aspekty zachodzących zmian
2. Relacja pracownik – pracownik
3. Struktura i funkcje obiektów technicznych
4. Relacja człowieka z obiektami technicznymi

Rozdział IV
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników

1. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
– zagadnienia teoretyczne
2. Podejmowanie decyzji oparte na strukturze systemu sterującego
3. Warunki i style podejmowania decyzji
4. Podejmowanie decyzji przez pracowników w kontekście
przyjętej koncepcji człowieka i jego cech

Rozdział V
Teoretyczna analiza pracy z punktu widzenia potrzeb człowieka

1. Potrzeby w koncepcjach psychologicznych
2. Koncepcja potrzeb sterowniczych człowieka
3. Zaspokajanie potrzeb sterowniczych w procesie pracy

Rozdział VI
Funkcjonowanie zawodowe człowieka

1. Wybór zawodu i działalność zawodowa ze względu na stałe indywidualne cechy osobowości
2. Stałe indywidualne cechy osobowości jako predyspozycje zawodowe
3. Znaczenie samosterowności człowieka w działalności zawodowej
4. Funkcjonowanie człowieka w kontekście procesów samoregulacji i organizacji
5. Role pełnione przez pracowników
6. Podmiotowość człowieka w procesie pracy

Rozdział VII Aktywność i przedsiębiorczość człowieka w procesie pracy

1. Aktywność i jej mechanizmy
2. Przedsiębiorczość jako cecha działań człowieka
i jej twórcze aspekty
3. Wpływ stałych indywidualnych cech osobowości
na aktywność i przedsiębiorczość człowieka
4. Aktywność zawodowa człowieka w kontekście doznawanych emocji

Rozdział VIII
Przystosowanie zawodowe

1. Teoretyczne ujęcie przystosowania
2. Przystosowanie w sytuacjach zawodowych
3. Przystosowanie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech

Rozdział IX
Komunikowanie się w procesie pracy

1. Teoretyczne aspekty komunikowania się
2. Funkcje i formy komunikowania się interpersonalnego
3. Przebieg i determinanty procesu komunikowania się w pracy
4. Umiejętności komunikowania się w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości

Rozdział X
Wypalenie zawodowe

1. Syndrom wypalenia zawodowego – przegląd badań i opinii
2. Wypalenie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech

Uwagi końcowe

Literatura

Indeks nazwisk